CHIPS: Lager du chipsen selv, kan det bli veldig sunn, og veldig god. Supert til fredagskvelden.  Foto: Scanpix
CHIPS: Lager du chipsen selv, kan det bli veldig sunn, og veldig god. Supert til fredagskvelden. Foto: Scanpix Vis mer

Sunn Snacks

Helgesnacksen som gir deg næring

Jo, fredagsdigget kan være både kalorifattig og bra for kroppen.

Publisert

KK.NO: Man skal kunne kose seg litt i blant, men kos trenger faktisk ikke å være synonymt med usunt. 

Det finnes mange muligheter, og det er mye du kan lage sunn snacks av, som til og med kan gå potetgullet en høy gang. 

- Det finnes mange fine og sunne alternativer til kalorifattig snacks, og frukt og grønnsaker er en klassiker, sier ernæringsfysiolog Silje Bjørnstad til KK.no. 

Hun mener likevel det er lurt å tilsette både proteiner og sunt fett til grønnsakssnacksen, da dette vil bidra med lenger metthetsfølelse, samt at du får med flere næringsstoffer på kjøpet. 

- Dette kan for eksempel være meieriprodukter som kesam, yoghurt og cottage cheese, som blant annet bidrar med proteiner, og avokado, nøtter og frø, som inneholder mye sunt fett. 

Med hjelp fra ernæringsfysiologen, har vi laget denne listen over super snacks du kan spise helt uten dårlig samvittighet. Og det betyr på ingen måte at det er kjedelig!

LES OGSÅ: Fem deilige desserter laget med kesam

Epler med peanøttsmør

Å bruke peanøttsmør som dipp til eplebiter er supergodt. Du kan også skjære eplet i skiver og smøre et tynt lag peanøttsmør på dem.

- I tillegg til gode næringsstoffer fra eplet så får du også i deg sunt fett fra peanøttsmør. Bakt eple med kanel og/eller et par spiseskjeer med mager vaniljekesam er også å anbefale, sier hun. 

LES OGSÅ: Fire supergode smoothies

EPLER OG DIPP: Epler og peanøttsmør er en super kombinasjon, som gir deg masse næringsstoffer, sunt fett og proteiner. Dessuten smaker det ikke så sunt som det høres ut..  Foto: Scanpix
EPLER OG DIPP: Epler og peanøttsmør er en super kombinasjon, som gir deg masse næringsstoffer, sunt fett og proteiner. Dessuten smaker det ikke så sunt som det høres ut.. Foto: Scanpix Vis mer

Grønnsaker og dipp

Grønnsaker og dipp av for eksempel kesam eller yoghurt naturell er en klassiker. Bruker du eget krydder i stedet for å kjøpe en ferdigmiks, slipper du unna tilsetningsstoffene, og du kan bestemme helt selv hvordan den skal smake. 

- Her får man blant annet i seg gode næringsstoffer som for eksempel vitamin C og fiber fra grønnsakene, samt at meieriprodukt som yoghurt og kesam bidrar med blant annet proteiner, kalsium og B-vitaminer. 

- Agurk inneholder hele 96 prosent vann som derfor inneholder svært få kalorier per 100 gram. 

Gulrøtter er også supert med dipp, og gir oss blant annet vitamin A, fiber og kalium. 

KLASSIKER: Å bytte ut potetgullet med grønnsaker er en klassiker.  Foto: Scanpix
KLASSIKER: Å bytte ut potetgullet med grønnsaker er en klassiker. Foto: Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Jordbærfristelser du ikke kan motstå

Frukt og grønt: 

Vil du helst styre helt unna kaloriene er det mange muligheter her også. God snacks er for eksempel sukkererter, cherrytomater og kålrot. 

- Kålrot inneholder en god del kostfiber. Det samme gjelder for cherrytomater som i tillegg er rike på antioksidanten lykopen som sies å være spesielt bra for å redusere risikoen for prostatakreft hos menn.  

KAN FOREBYGGE KREFT: Bringebær er proppfulle av viktige vitaminer, som C-vitamin, E-vitamin, magnesium og kalium, samt at de inneholder masse fiber, som er viktig blant annet for å forebygge tykktarmskreft.  Foto: Scanpix
KAN FOREBYGGE KREFT: Bringebær er proppfulle av viktige vitaminer, som C-vitamin, E-vitamin, magnesium og kalium, samt at de inneholder masse fiber, som er viktig blant annet for å forebygge tykktarmskreft. Foto: Scanpix Vis mer

- Annen kalorifattige snacks er for eksempel sukkererter som også er en fin kilde til vitamin C og kostfiber, samt folat, tipser Bjørnstad.

LES OGSÅ: Ha vannmelon på grillen

Bær

Dessuten er vi midt i sesongen for å fråtse i deilige bær av ymse slag. 

- Nå på sommeren er det høysesong for norske bær og disse er så naturlig søte at de fint kan spises som de er uten noe mer tilbehør.

- Bær bidrar med blant annet antioksidanter og er en kilde til fiber. 

LES OGSÅ: Disse gir deg en skikkelig boost

Nøtter og cottage cheese:

Nøtter er kaloririkt, men veldig sunt. Cottage cheese er derimot magert og gir oss ifølge Bjørnstad blant annet kalsium, vitamin B - samtidig som det er svært proteinrikt. 

- Nøtter er stappfulle av sunne fettsyrer, magnesium og sink. 

LES OGSÅ: Derfor er cottage cheese så sunt

Grønnsakschips

- De siste årene har det blitt stadig mer populært å lage sine egne grønnsakschips av for eksempel søtpotet og grønnkål.

- Dette er crispy og sunn snacks som inneholder langt færre kalorier enn tradisjonelt potetgull.

I denne saken finner du oppskrifter på gulrotchips, eplechips, spinatchips eller søtpotetchips.

LES OGSÅ: Fennikelsalat med jordbær, oliven og parmaskinke

GRØNNSAKSCHIPS: Det er blitt svært populært å lage chips, spesielt av rotgrønnsaker. Her er det bare å prøve seg fram, og krydre med ditt favorittkrydder.  Foto: Scanpix
GRØNNSAKSCHIPS: Det er blitt svært populært å lage chips, spesielt av rotgrønnsaker. Her er det bare å prøve seg fram, og krydre med ditt favorittkrydder. Foto: Scanpix Vis mer

Smoothies

Smoothies kan du lage med bare grønnsaker, frukt eller bær, eller du kan ha i meieriprodukter hvis du vil gjøre det mer mettende og proteinrikt. Friskt, sunt og veldig godt!

- Smoothies er et flott alternativ til å bli kvitt frukt- og grønnsaksrester i tillegg til at dette også ofte er en favoritt hos de små. Ha gjerne oppi litt vaniljekesam, yoghurt eller melk for en enda mer næringsrik smoothie med litt mer protein. 

LES OGSÅ: Knallgod blåbærpai

PUTT SMOOTHIEN I FRYSEREN: Så har du en deilig og næringsrik is noen timer senere. Foto: Scanpix
PUTT SMOOTHIEN I FRYSEREN: Så har du en deilig og næringsrik is noen timer senere. Foto: Scanpix Vis mer

Hjemmelaget iskrem

Et annet supert tips er å fryse ned smoothie og lage is av dem. En enda enklere variant, nesten helt blottet for kalorier, er å lage is av sukkerfri saft. 

- Å lage banan-is er også superenkelt. Putt en ispinne i en skrelt banan som du så legger i fryseren i cirka fire timer, tipser Bjørnstad.

Banan er blant annet en god kilde til kalium og fiber, og er kjent som den ultimate treningsmaten, da næringen tas fort opp i kroppen. Dessuten skal bananen kunne hjelpe på nattesøvnen, samt at den inneholder aminosyren trypofan, som hjelper på humøret. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer