DET KAN BLI FOR MYE AV DET GODE: Ikke alle helseråd gjelder lenger. Er du sykelig opptatt av å følge råd og anbefalinger om hva som er sunt, kan det faktisk også være en sykdom. Les mer under.
DET KAN BLI FOR MYE AV DET GODE: Ikke alle helseråd gjelder lenger. Er du sykelig opptatt av å følge råd og anbefalinger om hva som er sunt, kan det faktisk også være en sykdom. Les mer under. Vis mer

Helsetips

Helseråd som ikke gjelder nå

Egg er friskmeldt, og du skal ikke overdrive jakten på sunnhet.

Publisert
Spiser du multivitaminer fordi du vil være sunn? Holder du deg unna egg på grunn av kolesterolet? Råd som før ble tatt for god fisk blir nå stilt spørsmålstegn ved, skriver Live Science.

Å spise sunt: Ikke ta helt av

Det er ikke noe galt med å spise sunt, eller? Det er faktisk grenser for det meste. De siste årene har leger identifisert en .

Personer med tilstanden er sykelig opptatt av å spise sunt. Pasienter har en tendens til å være velutdannet, fra middelklassen og over 30 år.

Sykdommen ble først beskrevet i 1997 av lege Steven Bratman fra California. Men i motsetning til anoreksi og bulimi handler det ikke om å bli tynn, men om å være sunn.

Pasienten er opptatt av å spise «ren» mat, og unngår for eksempel sukker, salt, koffein, alkohol, hvete, gjær, gluten og meieriprodukter – så vel som all mat som har vært i kontakt med sprøytemidler eller som inneholder kunstige tilsetningsstoffer, skriver
telegraph.co.uk.

LES OGSÅ: Derfor bør du elske egg

Egg: Friskmeldt

Mange forbinder egg med høyt kolesterol, som kan være skadelig for oss. Egg kan også være usunt, påstår noen, fordi det stekes i mye fett, og vi krydrer med alt for mye salt, majones osv.

Men egg er ikke bare dårlig nytt for helsa. Proteinet i egg gir oss en god metthetsfølelse som varer lenge. Eggeplommen inneholder såkalt hemjern, det vil si at det kommer fra dyreriket. Hemjern tas lettere opp i kroppen, enn ikke-hemjern. Dessuten absorberes jernet i egg raskere og bedre enn jernet i mange andre matvarer, ifølge Health24.com.

En studie gjort på eggspisere og ikke-eggspisere viser at de som ikke spiste egg hadde større risiko for å ha for lave nivåer av vitamin A, E og B12. Hos de som spiste egg, sto eggene for 10-20 prosent av folatinntaket og 20-30 prosent av inntaket av vitamin A, E og B12. Denne studien viser hvor viktig en type matvare er når det gjelder å forhindre næringsmangel.

Kolin er noe som finnes naturlig i jernrike matvarer, som egg og innmat. Studier viser at kolin spiller en viktig rolle når det gjelder læring og hukommelse, også i sen alder.

LES OGSÅ: Så mye vitaminer trenger du

Multivitaminer: Ikke slutt med det, ikke start med det

En av de største helseoppdagelsene i forrige århundre var rollen vitaminer og mineraler spiller. Farvel, mangelsykdommer. Berberi var en gang en vanlig sykdom som skyldtes mangel på tiamin, eller vitamin B1. Enkel forståelse av ernæring generelt satte en stopper for skjørbuk (mangel på vitamin C), struma (mangel på jod) og andre antikvare sykdommer.

Så hvorfor skal vi ikke hive innpå med slike vitaminer, ved å ta en pille om dagen? Det er jo logisk, og på 90-tallet var en daglig multivitaminpille anbefalt alle. Så kom store studier som avslørte merkelige ting: Høye doser av betakaroten kunne øke risikoen for lungekreft hos røykere. Høye doser av vitamin E kunne øke risikoen for å få hjerteinfarkt for andre gang.

I 2006 proklamerte det amerikanske National Institutes of Health at det er ingen klare beviser som støtter påstanden om at å ta multivitaminer er en god ide for folk flest. Rådet i dag lyder at du ikke trenger å slutte med din daglige dose multivitaminer, men det er ingen stor grunn for å begynne med dem heller.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer