Sunnhet

Helsesnarveiene som funker

Av og til er det nest beste godt nok.

DET FINNES KJAPPE LØSNINGER: Du kan fint være sunn uten å være perfeksjonist og fanatiker.  Foto: All Over PressAll Over Press
DET FINNES KJAPPE LØSNINGER: Du kan fint være sunn uten å være perfeksjonist og fanatiker. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Får du ikke du heller spist fem om dagen og sovet åtte timer hver natt? Fortvil ikke. Her får du de enklere rådene - som virker like godt.

Det beste: En perfekt komponert frokost

En skje tran til forrett, fulgt av et glass juice og to skiver ekstra grovt brød med sunt pålegg. Eventuelt havregrøt. Slik er den perfekte hverdagsfrokosten i en ideell verden. Men hva med de som ikke orker mat om morgenen? Eller som stadig forsover seg og må beine av gårde for å rekke jobben?

Det nest beste: Ingen frokostspiser? Med dårlig tid og liten matlyst er det lett å droppe frokosten. Hva hvis man ikke har appetitt på morgenen?
- Da er smoothie en god løsning. Bland banan, yoghurt, noen bær og litt havregryn, gjerne saften av en 1/2 lime, kjør i blender eller håndmikser, og frokosten er klar. En liten teskje olje kan også tilsettes for å få i deg sunt fett, sier Camilla Andersen i SomeBody.no i en tidligere artikkel om hva som er den perfekte frokosten.

Det beste: Alltid rene hender


Særlig i influensasesongen er det viktig å vaske hendene ofte. Ideelt sett burde de fått en vask hver gang du har tatt på for eksempel et offentlig dørhåndtak, heisknapp eller andre steder som berøres av mange mennesker.

Det nest beste: Ha med en liten flaske desinfiserende håndprit eller servietter.

Det beste: En lang løpetur, etterfulgt av styrketrening

Trening skal helst være variert og lystbetont, krevende og forfriskende. Kondisjonen skal få sitt med løping, sykling, svømming, zumba eller en annen aktivitet du liker godt. Så skal musklene få kjørt seg i styrkerommet. Helst tre eller fire ganger i uka, råder ekspertene.

Det nest beste:
Men hva hvis det ikke går? Ikke tenk at det er alt eller ingenting. Når det kommer til trening er faktisk litt bedre enn ingenting. Prøv å legge inn en tur i løpet av dagen, og ta gjerne noen styrkeøvelser også.

Her er noen enkle tips:

  • Ta trappen, ikke heisen.
  • Gå en skikkelig omvei for å komme deg til toalettet.
  • Sykle til jobben. Hvis foretrekker offentlig transport eller bilen om høsten/vinteren, kan du gå av bussen/trikken noen stasjoner før, eller parkere et stykke unna, og få deg en morgentur. Eller parker i alle fall bilen et langt stykke unna utgangen.
  • Gå en tur i lunsjen.
  • Sitt på en pilatesball istedenfor en stol.
  • Bruk ankel-/håndleddsvekter.
  • Ha noen vekter liggende i skuffen din, og bruk disse når du sitter i telefonen.
  • Trim på nett! Du kan laste ned noen korte treningsprogrammer på PC-en din, eller følge en treningsvideo. Sørg for at du tar deg en kort treningspause hver dag ved å sette på en reminder i Outlooken. Her er også noen enkle øvelser du kan gjøre på jobb.
  • Drikk et glass vann i timen. Noen mener det øker forbrenningen, og du blir i alle fall mindre sulten.
  • Du må ikke sitte og jobbe hele tiden. Varier og stå oppreist noen ganger mens du jobber.
  • Istedenfor å sende en e-mail til personen en etasje opp, gå opp dit og snakk ansikt-til-ansikt med vedkommende.
  • Avtal med noen kolleger å trene før jobb, etter jobb eller i lunsjen. Da er det vanskeligere å snike seg unna.
Les også: Tren helt gratis
Eller hva med å trene under tannpussen?

Det beste: Fem om dagen

Helsedirektoratet anbefaler minst tre porsjoner grønnsaker og to med frukt hver dag. Det utgjør om lag 750 gram mat til sammen. Men svært få klarer å følge dette rådet.

Målet er jo 750 gram, noe jeg tror jeg klarer, men det går mye i gulrøtter og diverse andre grønnsaker. Er det slik at 5 om dagen absolutt må bestå av 2 frukter og 3 grønnsaker? Eller kan jeg like godt spise 4 porsjoner med grønnsaker og én frukt, spør en leser på kk.no.

Svaret fra vår trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe er klart:
- Jepp, bare kjør på med grønnsaker!

Men hva når du ikke har kjøleskapet fullt av de foreskrevne fruktene og grønnsakene?

Det nest beste:
Ta et glass juice til frokost. Ta en multivitamin sammen med lunsjen. Dette vitaminet er spesielt viktig akkurat nå. Lag gjerne en smoothie hvis du har frosne bær. Og lett litt ekstra grønnsakspynt på brødskiva. En boks hermetisk frukt er ikke så bra som fersk frukt, men bedre enn ingenting, skriver Real Simple.

Her får du flere enkle tips til hvordan du kan få i deg nok frukt og grønt.

Det beste: Mellom syv og åtte timers skjønnhetssøvn hver natt

Å sove Tornerose-søvnen og våkne opp uthvilt og duggfrisk, er selvsagt det beste. Men noen ganger blir det dessverre ikke slik. Da er det fint å ty til plan B.

Det nest beste:
Ta en lur. Og drikk gjerne litt kaffe først. Det å drikke en kopp kaffe før du tar deg en 15-30 minutters høneblund kan gjøre ta du føler deg enda mer uthvilt enn om du legger deg til å sove uten litt koffein innabords, ifølge The Sleep Research Centre som er tilknyttet Loughborough University i Leicestershire, England. Dette fordi koffeinet ikke slår til før etter cirka en halvtime.

Her er triksene som gjør deg vakrere mens du sover

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer