Legesjekk

Helsetriks alle bør kunne

Har du dette under kontroll, er du kommet veldig langt på vei i å ivarta helsa.

Helsetriks alle bør kunne
Publisert
Sist oppdatert
Dr. Mehmet Oz, som også går under betegnelsen «Amerikas lege», er professor i kirurgi ved Columbia University. Han har vært fast spesialist i talkshowet Oprah og har også gjester en rekke andre tv-programmer. Og i år er en ny tv-kanal under planlegging, Oprah Winfrey Network (OWN) hvor Dr. Oz vil være sentral.

  • Dr. Oz 5 helseråd du bør følge

  • Her er hans ultimate helse-sjekkliste:

    1. Finn en lege og ta sjekken

    Se på legen din som din lærer i helsefag, sier Dr. Oz. Derfor er det så viktig at du finner en lege som du kommer overens med og som behandler andre som «deg». Med dette mener kjendislegen at det kan være en idé å se deg litt rundt første gang du er på visitt hos en ny lege. Ser de andre ut som deg? Synes de å komme overens med staben? Det er viktig at du kommer overens med legen din dersom du skal komme på rett spor. Husk at forholdet er toveis, sier Dr. Oz.
  • Personen 52 % kvinner lyver for

  • 2. Vit hvilke 5 ting du bør unngå

    Her sikter Dr. Oz til kostholdet ditt. Dersom du ser en av disse fem ingrediensene listet opp som en av de første som er blitt brukt til å lage en matvare, ikke spis den.

  • Høy fruktose-maissirup. Vet du ikke hva det er? Les mer her.
  • Sukker
  • Hvitt mel
  • Transfett
  • Mettet fett
  • Maten du kan droppe og maten du ikke bør droppe

  • 3. Sunn mat du bør få i deg

    Dr. Oz foreslår å starte med mat som ikke trenger noen merkelapp, som frisk frukt og grønnsaker. Du bør også ha disse fire i bakhodet, mener Dr. Oz.

  • Antioksidanter
  • Omega 3-fettsyrer
  • Fiber
  • Olivenolje
  • Spis deg frisk, sunn og vakker

  • 4. Ta multivitaminer hver eneste dag

    Dr. Oz anbefaler kvinner, bade menstruerende og kvinner i overgangsalderen, å få i seg nok jern og også A-vitaminer hver eneste dag. Men snakk med legen din og få råd om hvilke typer multivitaminer du trenger, sier kjendislegen.
  • I feriemodus før tida?

  • 5. Vit om «numrene» dine

    Det er en rekke numre som følge av kroppslige mål og verdier som det kan være veldig hensiktsmesig å ha kontroll på. Her er de viktigste, mener Dr. Oz.

  • Midjemål. Sug inn magen og mål omtrent der navlen din sitter. Omkretsen rundt bør ideelt sett ikke overstige mindre enn halvparten av høyden din Ergo, er du 160 høy bør du ikke være større enn 70 centimeter rundt midjen.

  • Blodtrykk. Blodtrykket ditt bør ideelt sett ikke overstige 115/75. Er det første tallet høyere enn 140 og det andre høyere enn 90, kontakt legen din.

  • Kolesterol. Det usunne kolesterolet (LDL) bør ikke ligge over 100, og det sunne (HDL) bør ligge over 40.

  • Hvilepuls. Ta pulsen når du våkner om morgenen, og prøv om du kan komme så nærme 60 som mulig.

  • Blodsukker. Dette kan sjekkes selv hjemme.

  • Vitamin D. Vit hvor mye du får i deg og hvorvidt du får i deg nok.

  • C-reaktiv protein. Har du ikke dette proteinet kan det indikere at kroppen din lider av irritasjoner eller betennelser.

  • TSH-hormon. TSH er en forkortelse for tyroidea-stimulerende hormon og produseres av hypofysen som er et lite organ i hjernen. Uforklarlig vektøkning, manglende lyst, hårforandringer – det første som sjekkes da er hvorvidt dette hormonet fungerer normalt. Da snakker man gjerne om en verdi mellom 0,2-4,5.
  • Hva bør du veie?

  • 6. Oppnevn en helsecoach

    Dette kan være ektefellen din, datteren din, en venninne…poenget er at noen du kjenner og som bryr seg om deg får ansvaret for å hjelpe deg når du trenger det. For eksempel når du er stresset grunnet en diagnose eller så syk at du ikke selv orker å prate for deg, da er det viktig at du har noen som gjør det for deg, sier Dr. Oz.
  • Dette halverer brystkreftrisikoen


  • 7. Ha kontroll over din medikamentelle historie

    Selv om du synes det er flaut, be om utskrift av din helseprofil før du forlater legekontoret. Du har krav på å vite hvordan du behandles og dersom du får et behov for å oppsøke en annen lege vil det gjøre det mye lettere for vedkommende å diagnostisere deg med en oversikt over dette.
  • Gjør medisinen deg syk?

  • 8. Ta de testene du trenger

    Først av alt, gå til legesjekk minst én gang i året, til tannlegen en gang i halvåret og til øyelege hvert andre år. Og oppstår det problemer mellom disse, søk legen om hjelp.
  • Dette halverer brystkreftrisikoen

  • 9. Begynn å trene

    Gjør du det ikke, da bør du se til å begynne, mener Dr. Oz og har lister opp fire mål du bør prøve å nå i løpet av året du er inne i.

  • Gå hver dag. 10.000 skritt om dagen er et minimum, men start gjerne med en halvtime om dagen. Bruk skritteler og husk: dette er også den beste måten å holde deg slank på.

  • Få opp pulsen hver uke. I tillegg til gåing så trenger du også hardere trening som får deg til å jobbe så hardt at du svetter og får pulsen opp. 60 minutter i uka bør vær et et minimum.

  • Tøy og bøy hver dag: Strekk ut i minst fem minutter om dagen. En mer fleksibel kropp er viktig for å forebygge skader som kan ødelegge for treningen din..

  • Tren styrke hver uke. En halvtime i uken bør været et minimum. Slik holder du deg ung. Uten muskler får du en svak kropp og det er det aldring handler om, ifølge Dr. Oz.
  • Gjør trening til rutine

  • 10. Sov 7-8 timer hver natt

    Selv om de første ni stegene er viktige så kan du miste alle fordelene dersom du skipper søvnen, advarer Dr. Oz.
  • Sover du mindre enn 8 timer?
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer