Helse

Helsetrikset som tar 5 sekunder

Du ser slankere og sterkere ut, og tåler også mer ubehag.

RETT DEG HELT OPP:  Forskning viser at en god og selvsikker holdning har en psykologisk effekt som gjør deg tøffere og mer tolerante overfor både fysisk og psykisk smerte. Foto: All Over
RETT DEG HELT OPP: Forskning viser at en god og selvsikker holdning har en psykologisk effekt som gjør deg tøffere og mer tolerante overfor både fysisk og psykisk smerte. Foto: All Over Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi vet jo at en god holdning er bra for oss. Det får oss til å virke høyere, slankere og sterkere, og gjør at ryggsøylen holdes i riktig posisjon for minst mulig belastning.

Problemet er at det ikke alltid er så lett å huske på det dersom du har innarbeidet en holdning med litt lutende skuldre og fremskutt hode á la kronprinsesse Mette-Marit. Gammel vane er vond å vende.

Men nå har du enda en god grunn til å stramme opp holdningen din. Ny forskning viser at du tåler ubehag og smerte bedre om du har en god holdning.

Gir økt følelse av kontroll

Det høres kanskje rart ut, men en god og selvsikker holdning har en psykologisk effekt som gjør oss tøffere og mer tolerante overfor både fysisk og psykisk smerte, skriver Science Daily. Grunnen skal være at vi føler at vi har mer kontroll på situasjonen og egen kropp når vi har en rak holdning. Smerte er nemlig i stor grad psykisk.

Tidligere forskning viser dessuten at når du retter deg opp og skyter brystet frem øker produksjonen av testosteron i kroppen, og dett hormonet gir oss en høyere smerteterskel.

Slik fikser du holdningen din

De fleste av oss kan trenge litt finjustering på holdningen. Hele poenget er at ryggsøylen skal holde sin naturlige s-form, og hvile på seg selv, slik at ikke det er ryggmusklene dine som må støtte opp og spenne seg hele tiden - det kan fort føre til ryggsmerter.

Trikset er å plassere skuldrene og hodet riktig, og også huske på å trekke inn navlen litt slik at kjernemusklaturen stabiliserer. Å skyte frem hoftene eller svaie i ryggen så stjerten står ut er ikke riktig.

LES OGSÅ: Slik skal du bære veska

Her er en kontrolløvelse du kan gjøre:

1. Stå rett opp og ned på gulvet.
2. Gjør et lite hopp, og la føttene plassere seg der det er naturlig når du lander. Det vil bety at du helt automatisk plasserer føttene omtrent med hoftebreddes avstand.
3. Rull skuldrene bakover og slipp dem ned. Skyt brystet en tanke fremover og oppover.
4. Trekk inn navlen.
5. Løft den ene hånden opp foran ansiktet, og strekk hodet frem for å berøre den med nesetippen.
6. Trekk så hodet tilbake igjen og se på hånden din. Tenk så at en usynlig tråd festet til toppen av bakhodet ditt trekker deg litt opp, slik at haken faller en tanke inn mot halsen.
7. Vips, du har fått superholdning!

Det er selvsagt ikke bare bare å innarbeide en bedre holdning, men prøv å tenk på det innimellom, så vil det etterhvert komme naturlig. Treningsformer som yoga og pilates hjelper deg også.

SE OGSÅ VIDEOEN: Lær yoga med Vibeke

Tenk at du skal bære kroppen din med stolthet uansett kroppsfasong. Du ser garantert bedre ut om du har en god holdning.




Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer