HELT UFARLIG: Ifølge professoren ved Universitetet i Tromsø er det helt ufarlig å spise snø, faktisk kan det være et smart triks for å få mer ut av drikken din på en lang skitur.  Foto: Anna-Mari West - Fotolia
HELT UFARLIG: Ifølge professoren ved Universitetet i Tromsø er det helt ufarlig å spise snø, faktisk kan det være et smart triks for å få mer ut av drikken din på en lang skitur. Foto: Anna-Mari West - FotoliaVis mer

Helse

- Helt ufarlig å spise snø

Det er faktisk et godt alternativ hvis tørsten melder seg, mener ekspert.

«Du vil vel ikke få mark i magen?»

Det har til nå vært det beste argumentet for å få barn (og noen voksne) til slutte å spise snø. Men det viser seg altså at det ikke er så mye sannhet i denne «snømyten».

Ifølge Ørjan Olsvik, professor innen medisinsk biologi ved Universitetet i Tromsø, er det omtrent like sant som å fortelle barna at julenissen finnes.

Faktisk kan snø være et godt alternativ til vann dersom tørsten skulle melde seg på tur.

LES OGSÅ: Bytt ut dette - gå ned i vekt

Bland ut varmt vann med snø

Det er en kjent sak at vi daglig blir utsatt for millioner av bakterier - faktisk finnes det over 10 millioner bakterier bare på tannbørsten din!

Sammenlignet med dette høres jo faktisk snø ut som småtterier - noe det også er.

- Man skremte nok barna fra å spise snø for å hindre at de fikk i seg urin og avføring fra dyr. Urin er egentlig ikke farlig, men jeg anbefaler det ikke, har Olsvik uttalt til Forskning.no.

Han er spesialist på alt av mikroorganismer og bakterier, og kan fortelle at du trygt kan spise både is og snø, så lenge du ser at den ikke er skitten. Et triks han gjerne benytter seg av når han selv er på skitur.

Fremfor å ta med seg mange liter med vann til turen, tar han heller med seg en termos med varmt vann og blander ut med snø, som gjør at du får mye mer drikkevann.

BLAND UT MED VANN: Et smart triks er å ta med seg en termos med varmt vann og blandet ut med snø. På den måten varer drikkevannet ditt mye lenger.  Foto: Sergii Shcherbakov - Fotolia
BLAND UT MED VANN: Et smart triks er å ta med seg en termos med varmt vann og blandet ut med snø. På den måten varer drikkevannet ditt mye lenger. Foto: Sergii Shcherbakov - Fotolia Vis mer

Vil du prøve det samme, gjelder det imidlertid ikke å overdrive mengden snø.

- Det man skal vite er at det koster kroppen mye energi å smelte snø til vann, så du kan bli nedkjølt innvendig dersom du spiser mye, forklarer han.

LES OGSÅ: Slik påvirker søvn kroppen

Denne snøen bør du styre unna

Ifølge professoren bør du imidlertid være litt mer obs dersom du skal spise snø eller drikke vann fra isbreer.

- Isbreer som har et rød-aktig skjær inneholder alger. Algene gir oss ikke mark i magen, men vondt i magen. Det kommer en slags gift fra dem, sier han.

I tillegg tenker du kanskje at snø og is på fjellet er noe helt annet enn den snøen som ligger i byene - som ligger der til tross for eksos og forurensning. Den samme tanken hadde Olsvik, og testet om snøen er mer skadelig rundt barnehager i Oslo.

Han tok prøver av snø ved diverse barnehager i hovedstaden og analyserte blyinnholdet. I tillegg tok han blodprøver av barnehagebarn for å se om de hadde fått i seg bly.

- Dette var barnehager i tette bystrøk, men vi fant ikke noe forhøyet blyinnhold i barna - som helt sikkert spiste snø, sier Olsvik.

Det er dermed ingen grunn til å frykte at barna får mark i magen av å spise snø på fjellet, eller at utslipp fra bensinbilene i byene gjør at snøen øker blyinnholdet i blodet til barn.

LES OGSÅ: Et glass melk er alt som skal til

Dette bør du pakke med i tursekken

Hvis du har tenkt deg på skitur i nærmeste fremtid, kan det være lurt å pakke med deg litt mer enn bare Kvikk Lunsj og en termos med varmt vann - spesielt hvis du skal gå langt.

PAKK RIKTIG: Dersom du skal på langtur er det vikrtig å huske på at Kvikk Lunsjen ikke er det viktigste - gjør plass til næringsrik mat som gir deg energi.  Foto: vronska - Fotolia
PAKK RIKTIG: Dersom du skal på langtur er det vikrtig å huske på at Kvikk Lunsjen ikke er det viktigste - gjør plass til næringsrik mat som gir deg energi. Foto: vronska - Fotolia Vis mer

- Det er blitt en vane for mange, at litt av turen er å stoppe og spise en Kvikk Lunsj. Det er en del av kosen. Men trenger du ordentlig påfyll er en matpakke mye bedre, har Jeanette Roede tidligere uttalt til KK.no.

- Da får du skikkelig næring. Det er like mye kos å spise hjemmelagede pizzasnurrer, for eksempel. Eller tenne bål og grille doble ostesmørbrød pakket i aluminiumsfolie.

Hvis du føler at du MÅ ha noe søtt for å motivere deg (eller barna) på skituren, er det også bedre å velge mørk sjokolade framfor lys, siden den inneholder mindre sukker.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: