DROPP KVELDSMATEN FORAN TV-SKJERMEN: Hvis du setter deg ned ved spisebordet sammen med resten av familien er det mye hyggeligere i tillegg til at du har bedre kontroll på hva du spiser. Foto: Colourbox
DROPP KVELDSMATEN FORAN TV-SKJERMEN: Hvis du setter deg ned ved spisebordet sammen med resten av familien er det mye hyggeligere i tillegg til at du har bedre kontroll på hva du spiser. Foto: ColourboxVis mer

Kveldsmat

Her bør du ikke spise kveldsmat

- Da putter du i deg mer enn du trenger, sier Camilla Andersen.

Følger du det gamle slankerådet om å ikke spise etter klokken 18.00?

Du tenker kanskje at du sparer kroppen for kalorier ved å droppe kveldsmaten, men egentlig kan det være grunnen til at vektnåla står på stedet hvil.

I tillegg kan en rumlende mage bidra til at søtsuget blir enda større, eller at du ikke får sove når natten faller på.

Derfor bør du ikke droppe kveldsmaten, men finne et raskt og enkelt måltid som demper sulten, men ikke ødelegger søvnkvaliteten din.

LES OGSÅ: Trikset som gjør at du spiser mindre

Ikke heng deg for mye opp i tidspunktet

- Hvis du vil ned i vekt, er det den totale energibalansen som er avgjørende for vektutviklingen, så det har i utgangspunktet ikke noe å si når på døgnet du spiser, forteller ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no, Camilla Andersen.

Hun anbefaler imidlertid at du passer litt på hvor mye du spiser på kveldstid.

- Det er klart at kroppen har mest behov for energi på dagen og mange har lett for å spise for mye når man sitter og «koser» seg på kvelden, forteller hun.

Hvis du derimot kommer sent hjem etter en treningsøkt, kan du ikke legge deg uten å spise noe.

LES OGSÅ: Denne yoghurten er søtere enn brus

Ikke spis kveldsmat foran TV-skjermen

- En grei anbefaling er å ikke spise kveldsmat nærmere enn to timer før leggetid. Da unngår du søvnforstyrrelser fordi du er for mett eller sulten, forteller Andersen.

For at du ikke skal ubevisst putte i deg mer enn du trenger, anbefaler ernæringsfysiologen at du ikke tar kveldsmaten foran TV-skjermen.

- Sett deg heller ved spisebordet, tenn noen lys og sett på litt rolig musikk i bakgrunnen. Da er det lettere å ha oversikt over hva du spiser.

I tillegg er det viktig å unngå koffeinholdige drikker slik at du ikke får problemer med å sove.

LES OGSÅ: Ikke oppbevar brødet slik

Dette er gode måltider på kvelden:

Når du først skal lage kveldsmat, kan det imidlertid være litt vanskelig å vita hva som er et bra måltid eller hvor mye som egentlig er nok. Dette er typiske måltider som blir laget hjemme hos Camilla. Kanskje det kan være noe for deg også?

  • Løksuppe med brød og smør.
  • Knekkebrød med favorittpålegget og en kopp te.
  • Yoghurt med müsli, bær og nøtter.
  • Frukt med vaniljekesam og nøtter.
  • Hjemmelaget scones. Sjekk ut en oppskrift her.
  • Grove vafler. Prøv Camilla sin egen oppskrift her.
    LES OGSÅ: Disse grønnsakene blir du mett av

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: