ET SUNNERE VALG: Ferdigpizzaene du finner i frysedisken på butikken er riktignok ikke det sunneste du kan ha til middag, men ikke alle er verstinger. Velg de med minst salt og mettet fett, og tilsett gjerne litt salat ved siden av, og vips, så er måltidet litt sunnere.  Foto: Aaron Amat - Fotolia
ET SUNNERE VALG: Ferdigpizzaene du finner i frysedisken på butikken er riktignok ikke det sunneste du kan ha til middag, men ikke alle er verstinger. Velg de med minst salt og mettet fett, og tilsett gjerne litt salat ved siden av, og vips, så er måltidet litt sunnere. Foto: Aaron Amat - Fotolia Vis mer

Pizza

Her er den «sunneste» ferdigpizzaen

Sjekk hvilken variant du bør velge.

Middag er kanskje dagens beste måltid. Og selv om vi gjerne vil ha noe som er både sunt og godt, er det ikke alltid vi har tid eller ork til å lage alt fra bunnen av.

Noen dager er man bare så sliten og skrubbsulten etter jobb at man velger den enkleste og raskeste løsningen; ferdigpizza. Ja, bare innrøm det.

Ferdigpizza er både kjapt og enkelt, og smaker ofte ganske godt. Men dessverre står det ikke øverst på listen over sunne matvalg. Likevel er det faktisk mulig å gjøre en pizzamiddag til en litt sunnere affære.

Balanse er stikkordet

Vi har snakket med ernæringsfysiolog fra BraMat.no, Lise von Krogh, som gir deg sine beste tips til hvilke ferdigpizzaer du bør velge, og hvordan du kan gjøre måltidet litt sunnere.

Ifølge Lise er det først og fremst to faktorer som spiller inn, og begge handler om en sunn balanse.

– Det første du må tenke på er hvor mye du spiser. Spiser du en hel pizza alene får du i deg mer energi enn du trenger, og dersom dette skjer ofte kan det lettere føre til vektøkning, sier hun til KK.no.

Den andre faktoren som spiller inn er hvordan pizzaen er sammensatt. Hvilke ingredienser er brukt, og hvilke næringsstoffer inneholder den?

– Denne sammensetningen er sjeldent ideell. Ofte brukes det kun hvitt mel i deigen, som består av mye stivelse og veldig lite vitaminer, mineraler og fiber. Når det kommer til kjøttet er det ofte farseprodukter og ost med mye mettet fett, kombinert med lite grønnsaker, forklarer hun.

SUNN ELLER USUNN? Det handler selvfølgelig om hvilke ingredienser som er brukt, og hvilke næringsstoffer den inneholder. Det ideelle er mest mulig rent og magert kjøtt, grovere bunn og mye grønnsaker. Foto: Colourbox
SUNN ELLER USUNN? Det handler selvfølgelig om hvilke ingredienser som er brukt, og hvilke næringsstoffer den inneholder. Det ideelle er mest mulig rent og magert kjøtt, grovere bunn og mye grønnsaker. Foto: Colourbox Vis mer

Les innholdet i pizzaen

Heldigvis er det jo ikke slik at alle ferdigpizzaer inneholder det samme. Det er selvfølgelig noen som har en mer gunstig sammensetning av ingredienser og næringsstoffer. Så hvis man vil velge det sunneste alternativet, hva bør man egentlig se etter i innholdsfortegnelsen?

– Det aller første du bør se på er saltinnholdet. Det er typisk for ferdigmat å inneholde mye salt, og vi får derfor i oss langt mer salt enn vi er klar over. Les i innholdsfortegnelsen der det står salt eller natrium, og velg bort de pizzaene med høyest innhold, sier hun.

Det neste du bør se på er hvor stor andel av protein pizzaen inneholder. Ifølge von Krogh kan dette nemlig si noe om hvor rent kjøtt som er brukt. Det ideelle er et høyt proteininnhold, og en mindre mengde med mettet fett.

– Dersom du er opptatt av å holde vekta bør du også ta en titt på hvor mange kalorier det er i pizzaen. Og her skal du ikke se på kalorier per 100 gram, men kalorier per pizza, forklarer ernæringsfysiologen.

Nøkkelhullsmerking vinner testene

I 2012 utførte Lise von Krogh en test av ferdigpizzaer sammen med klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av BraMat.no, Cathrine Borchsenius. I denne testen tok de utgangspunkt i hvor mye kalorier, protein, fett og salt (natrium) de forskjellige pizzaene inneholder, der mye fett og salt har trukket ned, mens mye protein har trukket opp.

Av de tolv pizzaene de testet, fikk fire av dem toppscore. Disse var Pizza Grandiosa med skinke, Grandiosa biff og løk, Big One American bacon og Pizza med skinke og paprika fra First Price.

– Stabburets Grandiosa kommer ofte godt ut i disse testene, men det er alltid de som er nøkkelhullsmerket som kommer best ut, sier von Krogh.

For at en ferdigpizza skal kunne nøkkelhullsmerkes kreves det at det er jobbet litt med sammensetningen av næringsstoffer. Her skal det ikke være mye salt og sukker, og det skal være mindre energi fra fett. Det er også et krav til minst 25 gram grønnsaker per 100 gram, og at melet skal inneholde minst 15 prosent fullkorn.

– Nøkkelhullsmerking av pizza har ført til en del kritikk. Men her er det viktig å huske på at en nøkkelhullsmerket pizza ikke er sunnere enn for eksempel en ferdigrett med laks, brun ris og grønnsaker. Det betyr bare at den er sunnere enn andre ferdigpizzaer, forklarer hun.

PIZZA VINNERNE: I Bramats test av ferdigpizzaer, var det disse som fikk best terningkast.  Foto: Produsentene
PIZZA VINNERNE: I Bramats test av ferdigpizzaer, var det disse som fikk best terningkast. Foto: Produsentene Vis mer

Gjør pizzamåltidet sunnere

Er du bevisst på hvor mye du spiser, og hvilken ferdigpizza du velger, trenger dette altså ikke være det aller verste du får i deg. Ernæringsfysiologen har også noen tips til hvordan du kan gjøre måltidet mer næringsrikt ved å «pimpe opp» pizzaen.

– Du kan gjøre pizzaen litt sunnere ved å legge på litt ekstra fyll i form av grønnsaker, da vil måltidet straks bestå av mer vitaminer og fiber. Her er løk, paprika og tomater både enkle og gode valg.

- Et annet alternativ er å servere litt salat ved siden av, eller oppå pizzaen. Ruccola, basilikumblader og småbladsalat passer spesielt godt, sier von Krogh.

Du kan også tilsette ditt eget kjøtt på pizzaen, som kyllingbiter, stekte biffstrimler eller ekte skinke. Ved å velge rent og magert kjøtt vil du få mer av de gode proteinene, og mindre av det dårlige fettet.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: