Salat

Her er den ultimate salaten

Ingredienslista som gjør den til rene sunnhetsbomben.

BEGYNN MED DET MØRKE: For å danne fundamentet i salaten din bør du benytte deg av mørke bladgrønnsaker, som for eksempel en blanding av spinat, ruccola og romano. Disse er rike på b-vitaminet folat. Foto: Getty Images/Pixland
BEGYNN MED DET MØRKE: For å danne fundamentet i salaten din bør du benytte deg av mørke bladgrønnsaker, som for eksempel en blanding av spinat, ruccola og romano. Disse er rike på b-vitaminet folat. Foto: Getty Images/Pixland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Salat er et sunt og godt valg til lunsj og middag, som også sikrer at du får i deg masse friske grønnsaker spekket med vitaminer, mineraler og fiber.

Lett å gå i salatfella

Du kan imidlertid ende opp med å få i deg ganske mye annet som ikke er særlig sunt, dersom du ikke er obs på hva du faktisk putter i salaten.

Dette gjelder spesielt når du spiser ute på restaurant, hvor salatene ofte er proppfulle av fettrik dressing, ost, pasta, bacon eller krutonger.

Er du en salatelsker er det imidlertid ikke noe i veien for å fortsette å spise salat ute på restaurant. Sørg bare for at du dobbeltsjekker hva som er i den og spør om å få ting som dressing og krutonger på en sidetallerken, slik at du selv kan bestemme hvor mye du vil ha oppi - hvis du er opptatt av antallet kalorier du får i deg.

Når du lager salat hjemme, blir situasjonen en helt annen. Her kan du selv kontrollere nøyaktig hva og hvor mye du putter i salaten din, og tidligere forskningsstudier har vist at vi faktisk spiser langt sunnere mat hjemme, enn vi gjør ute.

LES OGSÅ: Ikke gå i salat-fella

De beste ingrediensene

Ønsker du å få i deg maksimalt med sunne næringsstoffer og minske risikoen for sykdommer, som kreft, lønner det seg imidlertid å sørge for at salaten inneholder noen bestemte ingredienser.

På helsenettstedet Prevention.com (ekstern lenke) har de derfor laget en oppskrift på en salat de omtaler som «den perfekte kreft-motvirkende salaten».

LES OGSÅ: Svar før 15. august og vinn denne stolen

Slik lager du den:


1. Begynn med mørke bladgrønnsaker

For å danne fundamentet i salaten din bør du benytte deg av mørke bladgrønnsaker, som for eksempel en blanding av spinat, ruccola og romano.

Disse salatvariantene er nemlig svært rike på B-vitaminet folat, som tidligere forskning har vist at kan være med på å minske risikoen for kreft i blant annet bryst og eggstokker.

En studie, gjennomført av forskere ved Vanderbilt University, viste blant annet at kvinner som spiser mye mørkegrønne bladgrønnsaker har langt mindre sjanse for å utvikle brystkreft, enn de som spiser det svært sjelden.

LES OGSÅ: Dette bør salaten din inneholde

2. Ha i litt raspet gulrot

Det er på tide å omfavne din indre kanin. Gulrot er nemlig ikke bare utrolig sunt, kalorifattig og næringsrikt, men det er også supergodt og smakfullt å ha i salater.

En tidligere studie gjenomført ved Brigham and Women’s Hospital i Boston har i tillegg vist at kvinner som spiste fem porsjoner med fire rå gulrotbiter i uken reduserte risikoen for å utvikle kreft i eggstokkene med hele 54 prosent, sammenlignet med kvinner som spise gulrot mindre enn én gang i måneden.

Forskning har også vist at gulrøtter kan redusere risikoen for nyrekreft og brystkreft.

LES OGSÅ: Dette er viktig når du skal velge middag

3. Del opp noen tomater

Ikke bare setter tomater litt ekstra smak og farge på salaten din, men de er også svært rike på lykopen, en antioksidant som utgjør en stor trussel for kreftceller.

I en tysk studie, hvor 165 pasienter deltok, fant forskere ut at de som hadde lavest nivå av lykopen i blodet hadde større sannsynlighet for å utvikle kreft i tarmene.

Tomater har også vist seg å kunne minske risikoen for utvikling av prostatakreft, så sørg for at typen din ikke ditcher skivene.

For en enda sunnere salat, kjøp oransje tomater. Forskning viser nemlig at oransje tomater inneholder mer lykopen enn de rode.

Visste du forresten at blir bare kraftigere om du koker eller steker tomaten. Lykopen blir nemlig kraftigere om du koker eller steker tomaten?

LES OGSÅ: Derfor bør du ha mer ketsjup på pølsa

4. Pøs på med bønner

Bønner er som kjent både sunne og næringsrike, og inneholder blant annet svært mye protein, fiber, jern, magnesium, kalium og sink.
Fersk forskning har også vist at et regelmessig inntak av bønner (minst tre ganger i uken) kan minske risikoen for kreft i mage og tarm med opp til en tredjedel.

En tidligere studie gjennomført av forskere ved Harvard School of Public Health har også vist at kvinner som spiser bønner minst to ganger i uken minsker risikoen for brystkreft med 24 prosent.

Årsaken til dette er at bønner (og linser) inneholder stoffer som er med på å reduserte risikoen for utvikling av polypper - en abnormal utvekst fra en mukøs membran som kan utvikle seg til kreft.

LES OGSÅ: Spis bønner og linser tre ganger i uken

5. Ha i litt fisk

For å få en mer fyldig smak og enda flere viktige næringsstoffer i salaten din, kan du gjerne ha i litt fisk, som for eksempel laks.

Når mat som er rik på vitamin B6 (som laks) blir spist sammen med mat som er rik på folat (som mørke bladgrønnsaker) kan det nemlig minske risikoen for utvikling av kreft i mage og tarm, har en studie gjennomført ved University of Arizona tidligere vist.

Britisk forskning har også vist at det å spise laks regelmessig kan motvirke hudkreft.

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av fiskemåltidet

6. Tilsett litt avocado

Selv om grønnsaker regnes som supersunt, så er svært mange av dem utrolig fattige på fett.

Det er nok en gledelig nyhet for mange av oss, men det er viktig å ikke glemme at fett også er nødvendig for kroppen vår, blant annet for å kunne absorbere karotenoider - en gruppe sterke, fettløselige antioksidanter som er med på å motvirke utviklingen av kreft.

Og det er altså her avokadoen kommer inn i bildet. I en forskningstudie utført ved Ohio State University fikk frivillige testpersoner utdelt en salat enten med eller uten tre spiseskjeer avokado.

Blodprøver tatt i etterkant viste at de som spise salaten med avokado fikk i seg 4,3 ganger så mye lutein, 8,3 ganger så mye alfakaroten og hele 13,6 ganger så mye betakaroten (alle disse er karotenoider) , enn de som spise salat uten.

Avokado er imidlertid ganske rikt på kalorier, så dersom du er opptatt av å holde figuren kan du prøve å bruke avokado i stedet for annen topping, som for eksempel ost.

LES OGSÅ: Supermaten du ikke bør droppe

7. Ha på eddik

Eddik og olivenolje er ikke bare supergodt som dressing, men det kan faktisk også bekjempe brystkreft.

Forskere ved Northwestern University’s Feinberg school of medicine har tidligere funnet ut at oljesyren i olivenolje kan kutte nivåene av kreftgenet Her-2/neu, som er forbundet med svært aggressive kreftsvulster i brystene.

LES OGSÅ: Bruker du riktig olje i maten?

8. Rasp skallet av en sitrusfrukt og ha på toppen

Det lukter som å spise solkrem, men smaker mye mye bedre.

Limonen - en fargeløs organisk væske som gir appelsiner, sitroner og lime sin spesielle duft, kan nemlig minske risikoen for hudkreft med 34 prosent, har en tidligere studie gjennomført ved University of Arizona vist.

LES OGSÅ: Grapefrukten er «tilbake»

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer