<strong>SPIS ROSMARIN SAMMEN MED BIFFEN:</strong> Det kan hindre dannelsen av skadelige stoffer hvis den blir svidd, og forebygge kreft.  Foto: Thinkstock.com
SPIS ROSMARIN SAMMEN MED BIFFEN: Det kan hindre dannelsen av skadelige stoffer hvis den blir svidd, og forebygge kreft. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Matvarer

Her er det beste du kan spise med biffen

Motvirker utviklingen av skadelige stoffer og reduserer risikoen for kreft.

Publisert
Sist oppdatert
Enkelte matvarer er mye bedre sammen. For eksempel er det mange som ikke klarer å kose seg med sjokoladekjeks uten et glass melk til, eller som synes at poenget med potetgull blir borte uten dipp.

Men det er ikke nødvendigvis bare smaken som gjør at maten blir bedre sammen. Tidligere studier har blant annet vist at sjokolade og rødvin blir mye sunnere om de nytes samtidig.

Det er imidlertid ikke den eneste maten som får større fordeler sammen med noe annet, skriver Huffington Post.

LES OGSÅ: Du bør tygge maten bedre

Øker effekten av det sunne innholdet

Selv om det er gjort studier på dette området tidligere, dukker det stadig vekk opp mer bevis på at vi kan få flere helsefordeler ut av maten vi spiser ved å kombinere de ulike varene.

– For ti år siden visste vi ikke engang om fytokjemikalier som lykopen (som blant annet har gjort tomater så berømte) eller antocyanin og pterostilbene (som du finner mye av i blåbær), og det er fortsatt mye vi ikke vet, har Elaine Magee, forfatter av en fersk bok på området, tidligere uttalt.

Resultatene fra studiene som er gjennomført viser blant annet at du kan plukke opp mange ekstra helsefordeler ved å kombinere følgende matvarer:

LES OGSÅ: Tygg til maten er blitt puré

Rosmarin og grillet kjøtt

Enten du skal tilberede biffen på grillen eller i stekepannen, har du kanskje fått med deg at du ikke burde steke den for lenge.

Svidd mat kan potensielt danne skadelige stoffer som øker risikoen for kreft. En studie fra 2008 viste imidlertid at rosmarin kan motvirke effekten.

Krydderets naturlige innhold av antioksidanter ser ut til å stoppe de skadelige stoffene fra å oppstå under tilberedning. Siden krydderet ikke har en så sterk aroma, trenger den heller ikke å ta bort smaken fra kjøttet.

<strong>dETTE BØR DU SPISE SAMMEN:</strong> Stdier viser at tomater og avokado har enda større fordeler sammen.  Foto: Thinkstock.com
dETTE BØR DU SPISE SAMMEN: Stdier viser at tomater og avokado har enda større fordeler sammen. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Tomater og avokado

Det er god grunn til å spise avokadoen din sammen med noen tomater. En tidligere studie fra Purdue University viste blant annet at karotenoid, som du finner i fargerik mat som tomater, lettere kan bli absorbert sammen med litt fett.

Tomater er godt kjent for det høye innholdet av karotenoid lykopen, som blant annet kan redusere risikoen for en rekke former for kreft. For at du skal få mest mulig ut av dem kan du spise dem sammen med en kvart avokado, som tilsvarer omtrent 4 gram enumettet fett.

Det kan også være fordelaktig å kombinere annen frukt og grønnsaker med fett, og spesielt dem som er rike på vitamin A, D og E, ettersom også disse har lettere for å bli absorbert.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Søtere enn sukker og uten kalorier

Epler og druer

Epler har fantastiske egenskaper, og faktisk kan bare duften av et eple få hodepinen din til å forsvinne.

Frukten inneholder blant annet flavonoid quercetin, et antioksidant som er en av de store grunnene til at epler har så mange fordeler. Dette stoffet kan du også finne i bær, og studier har vist at det kan bidra til å bekjempe pusteproblemer og enkelte kreftformer, i tillegg til at det kan opprettholde hukommelsen.

Men hvis du kombinerer stoffet sammen med catechin, en annen antioksidant, kan kombinasjonene hindre dannelsen av blodpropper og dermed øke hjertehelsen. Dette er noe av det samme prinsippet som gjelder for sjokolade og rødvin.

Gurkemeie og svart pepper

Det gylne krydderet som du ofte finner i forskjellige blandiner av curry har fått mye oppmerksomhet på grunn av sine helsefordeler, spesielt for krydderets egenskap til å beskytte mot diabetes.

Men det lønner seg å bruke krydderet sammen med svart pepper.

Ikke bare blir pepper ansett for å være en av de sunneste ingrediensene i verden, men krydderet kan bidra til å øke tilgjengeligheten av kurkumin, den dominerende ingrediensen som gir gurkemeie de positive effektene.

LES OGSÅ:

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer