Smågodt

Her er det du bør velge i smågodt-hyllen

Kan spare deg for en god del kalorier og fett.

SMÅGODT: I denne saken forteller ernæringseksperten hva du bør plukke i smågodt-hylla.  Foto: Aftenposten
SMÅGODT: I denne saken forteller ernæringseksperten hva du bør plukke i smågodt-hylla. Foto: Aftenposten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Er du glad i smågodt? Det er vi også! 

Men selv om det er godt å kose seg når helgen kommer, sniker som oftest kaloriene seg på raskere enn du tror. Faktisk kan en godtepose med ti biter smågodt-biter inneholde opp mot 400 kalorier, noe som tilsvarer en liten middag!  

Det er imidlertid ikke slik at du trenger å kutte ut smågodtet av den grunn – velger du de riktige bitene kan du fint nyte helgekosen uten dårlig samvittighet. 

LES OGSÅ: 5 ting du bør vite om sjokolade

Styr unna sjokoladen - lakris og vingummi er «bedre»

Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold i Grete Roede AS, forteller at du bør velge lakris og vingummi dersom du er opptatt av kaloriinnholdet i smågodtet. 

- Bitene som er laget av lakris og vingummi består for det meste av sukker, men inneholder likevel mindre kalorier og fett enn sjokolade – som i hovedsak er rent sukker og fett. 

Hvordan er det med bitene som er laget av mørk sjokolade?

- Mørk sjokolade bidrar med antioksidanter og mindre sukker. Likevel vil kalorimengden forbli den samme som hos lys sjokolade på grunn av det høye kakaoinnholdet. Kakaobønner inneholder nemlig mye fett og energi, sier hun. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer