Müsli med fruktbiter og lett, ekstra lett eller skummet melk er et godt alternativ til et mellommåltid.  Foto: All Over Press
Müsli med fruktbiter og lett, ekstra lett eller skummet melk er et godt alternativ til et mellommåltid. Foto: All Over PressVis mer

Kosthold

Her er det perfekte mellommåltidet

- Det bedrer humøret og gir økt forbrenning, sier klinisk ernæringsfysiolog Henriette W. Lindvig.

Uavhengig av hvordan kostholdet ditt er, så er det et tips som stadig dukker opp fra ekspertene, nemlig mellommåltider.

Men hva er egentlig et mellommåltid, og hva skal til for at det kan kvalifisere som et enkelt, sunt og godt måltid?

Kjøkkenet ditt er nok proppet med gode alternativer, og her får du tips fra klinisk ernæringsfysiolog Henriette W. Lindvig om hva du kan plukke ut og mikse sammen for å få et ordentlig mellommåltid.

LES OGSÅ: Ny superingrediens oppdaget

Minsker søtsuget

– Hovedpoenget med mellommåltider er at man bedre skal kunne holde ut til neste måltid, sier Lindvig.

Hun forteller at en jevn og god måltidsrytme bidrar til mindre sultfølelse, stabilt blodsukker, mer overskudd, bedre humør, økt forbrenning, bedre konsentrasjonsevne og mindre lagring av fettvev.

– En jevn og god måltidsrytme bør bestå av tre-fire hovedmåltider; (frokost, lunsj, middag og eventuelt kveldsmat, samt ett til tre mellommåltider, sier den kliniske ernæringsfysiologen.

Det bør ikke gå mer enn tre-fire timer mellom hvert måltid, og derfor kan et mellommåltid passe godt inn hvis det er lenge til middag eller lunsj. Det kan også bidra til å forhindre både småspising, godtesnoking og søtsug.

LES OGSÅ: Helsebomben du vil elske nå

Ikke sult deg frem til middag

Mange opplever at det kan bli lenge å vente til lunsj eller fra lunsj og til middag, men det er ikke nødvendigvis slik at du skal spise et mellommåltid mellom hvert måltid.

– To mellommåltider kan være passende i løpet av en dag. Det er ikke noe lurt å være skrubbsulten når du skal handle inn middagen og tilbrede den. Ofte handler du inn mer, i tillegg til å spise mye mer under matlagingen, sier Lindvig.

Du kan også ende opp med å velge halv- eller helfabrikat av mindre sunne typer fordi du vil at maten skal bli ferdig fortest mulig.

LES OGSÅ: Hemmeligheten bak en fin hud

Dette er gode mellommåltider

Hva du bør lage deg av mellommåltider er kanskje noe vanskeligere. Lindvig anbefaler at du ikke kaster deg over det første og det beste, men at du du velger gjennomtenkte måltider.

– Størrelsen kan variere etter hvor lenge det er til neste måltid. Hvis det er under en time kan det holde med noe frukt, grønnsaker og litt vann, men er det flere timer til trenger du noe som metter mer.

Her er Lindvigs forslag til hva du kan lage deg hvis magen rumler og det fortsatt er en stund til middag:

  • Yoghurt (Gjerne de med lav fettprosent som Ja eller Yoplait)
  • Skyr
  • Müslibar
  • Müsli med fruktbiter og lett, ekstra lett eller skummet melk
  • Smoothie (lett-yoghurt/Biola, frosne bær og knust is)
  • Grønnsaker (blomkål, agurk, cherrytomater, gulrot eller stangselleri) med dip
  • En liten neve nøtter Husk imidlertid at det er snakk om mye fett. 15 nøtter er ofte nok. Bland heller inn litt rosiner hvis du er veldig sulten.
  • Ett til to knekkebrød med pålegg, for eksempel cottage cheese og frukt
  • Knaskegulrøtter eller sukkererter
  • Banan
  • «Rett i koppen»-supper med en brødskive eller rundstykker til
  • Havregrøt

  • LES OGSÅ: Så langt må du gå hver uke

    Fordel måltidene utover dagen

    Særlig etter middag er det mange som opplever at søtsuget sniker seg på. Da kan et mellommåltid være et godt alternativ for å unngå utskeielser.

    - Hvis man deler inn måltider i prosentandeler kan man si at frokost, lunsj og middag utgjør 25 prosent av ditt daglige inntak hver. Mellommåltider og kveldsmat gir de siste 25 prosentene energi, sier Lindvig.

    Ett til to mellommåltider i tillegg til frokost, lunsj og middag metter mer enn få og store måltider. Hvis du ønsker å gå ned i vekt er det viktig å regulere disse måtidene i forhold til hverandre.

    – Hvis du ønsker å forhindre vektoppgang eller gå ned i vekt gjelder det å kutte ned på noe av størrelsen på de andre måltidene, for ikke å øke mengden energi. Du skal spise flere måltider, men ikke mer energi. Det gjelder spesielt etter middagen, sier hun.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: