LØK: Ikke bry deg om løkånden, den smakssterke grønnsaken er svært helsebringende.   Foto: All Over Press
LØK: Ikke bry deg om løkånden, den smakssterke grønnsaken er svært helsebringende. Foto: All Over Press Vis mer

Antioksidanter

Her er løken du bør velge

Hvilken er sunnest - gul, rød, hvit eller charlott?

Hvitløk, rødløk, sjalottløk, delikatesseløk, vårløk, purreløk eller bare helt vanlig gul løk.

Felles for dem alle er at de er supre smaksløftere på kjøkkenet.

Men hvor sunt er egentlig løk og hvilken av dem troner øverst på sunnhetstoppen?

LES OGSÅ: Ikke kast gammel løk

Kan beskytte mot kreft

Det sies at hver og en av oss spiser rundt fem kilo løk i året, men med tanke på løkens helsebringende effekter kunne vi med fordel spist enda mer.

- Løk er blant de sunneste og mest kalorifattige grønnsakene som finnes, sier grønnsaksforsker Ingunn Vågen i Bioforsk til Opplysningskontoret for frukt og grønt.

- Å spise mer løk vil være et viktig bidrag til bedre folkehelse, mener hun.

Regelmessig inntak av løk kan blant annet forebygge mot hjerte- og karsykdommer, redusere kolesterolnivået i blodet og blodtrykket, beskytte mot flere former for kreft, ha en bakteriedrepende virkning og fungere som et naturlig antibiotikum.

I tillegg kan løk motvirke beinskjørhet, være bra for astmatikere og allergikere, og dessuten ha en anti-diabetisk virkning.

LES OGSÅ: Den beste måten å kutte løk på

RØDLØK: Inneholder ikke spesielt mye av bestemte vitaminer, men godt med antioksidanter. Foto: All Over Press
RØDLØK: Inneholder ikke spesielt mye av bestemte vitaminer, men godt med antioksidanter. Foto: All Over Press Vis mer

Rik på antioksidanter

Ifølge Bama inneholder løk tre hovedgrupper av næringsstoffer: antioksidanter, svovelforbindelser og karbohydrater, og det er summen av disse stoffene som gjør løk sunt.

All løk, uansett om det er rød eller vanlig, inneholder en rekke vitaminer og mineraler, men det er først og fremst det høye innholdet av antioksidanter og svovelforbindelser som gjør dem så helsebringende, ifølge Bama.

Men selv om dette gjelder all løk og alle variantene er sunne, så er det likevel noen forskjeller.

Velger du purre og vårløk, så vil det være et ekstra sunt valg, fordi disse to variantene i tillegg til antioksidanter og svovelforbindelser, også inneholder større menger av visse vitaminer.

Purre er svært rik på kostfiber og B-vitaminet folat, i tillegg er den en god kilde til vitamin C.

LES OGSÅ: Den sunneste paprikaen

PURRE: Den lange grønne og hvite er blant de aller sunneste løkene.  Foto: All Over Press
PURRE: Den lange grønne og hvite er blant de aller sunneste løkene. Foto: All Over Press Vis mer

Vårløk og hvitløk

HVITLØK: Sunnest, og kanskje aller beste! Foto: All Over Press
HVITLØK: Sunnest, og kanskje aller beste! Foto: All Over Press Vis mer

Vårløk inneholder også mye folat, men i tillegg mye vitamin K. Vårløk er dessuten løksorten som inneholder desidert mest vitamin C. Vårløk inneholder 34 mg C-vitamin, mens purre inneholder 16 mg og vanlig gul løk 6 mg, ifølge Matvaretabellen.

Så var det den lille hvite, som går for å være den aller sunneste av dem alle.

Hvitløk er en like god kilde til vitamin C som purre, men er også en god kilde til vitamin B6 og kalium.

Men det er ikke derfor hvitløken hylles. Den inneholder nemlig desidert mest antioksidanter og svovelforbindelser.

Dessuten inneholder den også antibakterielle stoffer.

PS. Slik blir du kvitt ånden!

Men, den kanskje smarteste måten å få i seg mest av de helsebringende stoffene på, er å utvide bruken.

Bruk for eksempel sjalottløk i sauser, rødløk i salater, vårløk i woken eller delikatesseløk og vanlig gul løk bakt sammen med laksen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: