Stress

Her er maten som stresser deg ned

Har du det travelt? Spis dette.

GODT, GRØNT VALG: Spinat er rik på magnesium, som bidrar til å senke stressnivået i kroppen din. Foto: Getty Images/iStockphoto
GODT, GRØNT VALG: Spinat er rik på magnesium, som bidrar til å senke stressnivået i kroppen din. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hektiske dager har de fleste av oss iblant, men kostholdet ditt har faktisk betydning for hvordan du takler slike perioder.

Hvis du er ekstra obs på hva du putter i deg, blir det lettere for å kroppen roe seg ned.

TA TESTEN: Hvor stresset er du?

Dette spiser du for å stresse ned:

Mandler, pistasjenøtter og valnøtter

Mandler er proppet med vitamin E, en antioksidant som virker positivt på immunforsvaret. I tillegg er mandler rike på B-vitaminer, som er viktige for kroppens omsetning av energi og som også virker lett avslappende. En halv neve mandler daglig er nok.

En daglig neve pistasjenøtter eller valnøtter kan være godt når adrenalinet stiger. Nøttene bidrar til å senke blodtrykket, så ikke hjertet ditt blir overarbeidet.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mandelsmør

Avokado

Denne grønnsaken er rik på enumettet fett og kalium, som bidrar til å senke blodtrykket. En halv avokado om dagen er nok for å dekke ditt behov for kalium.

LES OGSÅ: 10 tips for å unngå kronisk stress

Skummet melk

Melk er rik på kalsium, som er med på å løse opp muskulaturen og reduserer anspenthet. Undersøkelser har også vist at kvinner som drikker melk daglig har færre premenstruelle plager.

Havregryn

Disse inneholder mye karbohydrater, som får hjernen til å produsere det beroligende kjemikaliet serotonin.

Jo saktere kroppen din tar opp karbohydrater, jo mer stabil blir serotoninproduksjonen. Havregryn er derfor topp å spise. De er nemlig også rike på fiber, som er bra for fordøyelsesprosessen.

Hvis du tar en skje syltetøy på havregrøten om morgenen får du på grunn av sukkeret et raskt lite serotoninkick, samtidig som havregryet sørger for et langvarig, jevnt tilskudd.

LES OGSÅ: - Lavkarbo er bortkastet

Appelsiner

Denne gule frukten er full av C-vitaminer, som er supert for immunforsvaret. I en tysk forskningstest fikk 120 personer en rekke vanskelige oppgaver, som å løse intrikate matteoppgaver og å holde tale for et stort publikum.

De av testpersonene som først fikk en dose på 3000 milligram vitamin C klarte oppgavene langt bedre enn de andre. De ble mindre stresset, blodtrykket gikk raskere ned til det normale og nivået av stresshormonet kortisol gikk også raskere ned til det normale.

Laks

Den største fienden til stresshormoner er omega 3-fettsyrer. Laks er en av de fisketypene som inneholder mest av dem. Omega 3-fettsyrer hindrer nivået av stresshormoner som kortisol og adrenalin i å skyte i været, i tillegg til å beskytte mot hjertesykdom.

Spiser du fisk 2-3 ganger i uka har du dekket behovet ditt for omega 3. Er du ingen fiskeelsker er egg, melkeprodukter og soyaprodukter også gode kilder.

Spinat

Spinat er rik på magnesium, som bidrar til å senke stressnivået i kroppen din. Får du ikke nok av dette mineralet kan kroppen reagere med å gi deg migrene og gjøre deg trøtt.

De fleste av oss får faktisk ikke i oss det vi trenger av magnesium. En liten porsjon spinat om dagen gir deg 40 prosent av dagsbehovet ditt for mineralet.





Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer