TREKKES: Denne Dior-reklamen har blitt forbudt å bruke i britiske medier, da the Advertising Standards Authority (ASA) mener det ikke finnes bevis for at produktet holder det den lover, siden reklamebildet er digitalt manipulert.
TREKKES: Denne Dior-reklamen har blitt forbudt å bruke i britiske medier, da the Advertising Standards Authority (ASA) mener det ikke finnes bevis for at produktet holder det den lover, siden reklamebildet er digitalt manipulert. Vis mer

Reklame

Her er Natalie Portmans vipper retusjert

Nå har Dior-reklamen blitt trukket i Storbritannia fordi produktet ikke holder det den lover.

En reklamekampanje for Christian Diors Diorshow New Look maskara, med Oscar-vinner Natalie Portman som frontfigur, har blitt trukket i Storbritannia fordi den er «misvisende og lokker kvinner til å tro at produktet gir dem lange og mer fyldige vipper».

Reklamebildene, som viser den 31 år gamle «Black Swan»-stjernen mens hun stirrer inn i kameraet med svært lange, fyldige vipper, ble klaget inn til the Advertising Standards Authority (ASA) av sminke- og skjønnhetsgigant L'Oreal, som mente at bildene overdriver effekten av maskaraen, skriver Daily Mail.

I Dior-reklamen hevdes det at «nano-kosten på maskaraen har en fantastisk effekt på oppbygningen av vippene» og at produktet har en positiv innvirkning på volumet til hver eneste vippe.

LES OGSÅ: Begikk overtramp med for brun modell

SJEKK FORSKJELLEN: På bildet til venstre er Natalie Portman med sine "ekte" vipper på premierefest, bildet til høyre er Dior-reklamen. Det er en tydelig forskjell... Foto: All Over Press/Dior
SJEKK FORSKJELLEN: På bildet til venstre er Natalie Portman med sine "ekte" vipper på premierefest, bildet til høyre er Dior-reklamen. Det er en tydelig forskjell... Foto: All Over Press/Dior Vis mer

Skulle erstatte vipper Portman hadde «mistet»

Sjefene hos Dior har innrømmet at bildet av Portman har blitt digitalt manipulert og retusjert, men hevder det var for å «øke lengden og formen på en del av vippene som Portman hadde mistet eller manglet på det originale bildet».

De skal også ha uttalt at retusjeringen skal ha vært «minimal».






OGSÅ TRUKKET: Også denne foundation-reklamen med Julia Robert har tidligere blitt forbudt å bruke i britiske medier av the ASA.  Foto: L'Oreal
OGSÅ TRUKKET: Også denne foundation-reklamen med Julia Robert har tidligere blitt forbudt å bruke i britiske medier av the ASA. Foto: L'Oreal Vis mer

Tror ikke på unnskyldningen

Britiske ASA tror imidlertid lite på dette, og har forbudt bruk/publisering av reklamen, siden de mener den er misvisende og overdriver effektene av maskaraen.

Dette er heller ikke den første reklamen som blir trukket av ASA, som er Storbritannias uavhengige styringsorgan for medier.

– ASA har forstått det slik at den digitale retusjeringen var ment for å separere/øke lengden og formen på noen av Natalie Portmans vipper, for å erstatte vipper som var skadet og manglet, for å gi økt volum og fylde på et antall av hennes naturlige vipper, samt for å forlenge og bøye vippene hennes.

– Vi noterer oss at reklamen, rettere sagt øyevippene, er blitt retusjert etter at bildene har blitt tatt, noe som er svært relevant i forhold til den angitte/angivelige effekten av maskaraproduktet det blir reklamert for.

– Vi mener det reklamen hevder - nemlig «multipliserende volum og uslåelig vippebyggende effekt», samt at den «gir spektakulært volum vippe for vippe »- og da særlig sett sammen med Natalie Portmans øyevipper, kan tolkes slik at maskaraen vil kunne« forlenge og skille vippene, øke tykkelse og volum, samt generelt forbedre vippene», er blant det de skriver.






LES OGSÅ: Demi Moore er Oriflames nye ansikt

Ikke nok bevis

Ifølge ASA har ikke Dior på noen måte klart å bevise at maskaraen faktisk holder det den lover, siden Portmans vipper har blitt retusjert og dermed ikke kan sees på som «ekte».

– Vi har ikke sett noen konkrete bevis på at retusjeringen av Portmans vipper i reklamen ikke overdriver effektene av produktet, og dermed mener vi at reklamen kan mislede forbrukerne, skriver de.

Ifølge Dior har de ikke mottatt noen klager på kampanjen fra forbrukere, og de mener at reklamen «ikke overdriver effektene kundene kan forvente av produktet».

I sitt tilsvar hevder de også at reklamen er stilfull og passer ut fra det «kunder forventer av bilder brukt i reklamekampanjer for skjønnhetsprodukter i luksussegmentet».

Ifølge Dior var det kun de øvre vippene til Portman som ble digitalt retusjert. I tillegg sier selskapet at øyevippene hennes «fra naturens side var veldig sarte utseendemessig, og noen av vippene var så lite synlige at man ikke kunne se dem» på kamera.

LES OGSÅ: Hun er Mangos nye ansikt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop