GJENGANGERE: Ja, ost og skinke er helt klart noen av påleggstypene vi spiser mest av her til lands. Gjerne i kombinasjon med kaviar eller majones.
GJENGANGERE: Ja, ost og skinke er helt klart noen av påleggstypene vi spiser mest av her til lands. Gjerne i kombinasjon med kaviar eller majones. Vis mer

Pålegg

Her er nordmenns pålegg-favoritter

Gulost, brunost, skinke, salami, Nugatti - dette velger vi!

Som den store matpakkenasjonen vi er, har vi selvsagt også et stort forbruk av pålegg.  Vi spiser gjerne brødskiver til frokost, i matpakka til lunsj, og det hender til og med at det blir brødskiver til kvelds også.

Har du lite variasjon i pålegget kan måltidene fort bli ganske traurige, men heldigvis har butikkene et enormt utvalg vi kan boltre oss i. Men er vi egentlig flinke til å prøve noe nytt, eller blir det samme brødskiva hver dag?

For å finne ut hva som er folkets påleggsfavoritter har vi snakket med de norske leverandørene for å sjekke hva de selger mest av.

LES OGSÅ: Ostene alle trygt kan spise

Tradisjonelle favoritter

Ernæringsfysiolog Anja Strømme Kaspersson har tidligere fortalt til KK.no at makrell i tomat er det beste du kan ha på brødskiva. Dette gode, gamle pålegget inneholder nemlig mye vitamin D og kalsium, i tillegg til den sunne fettsyren omega-3 – som vi sjeldent får i oss nok av.

I dag har vi også flere andre fiskepålegg på markedet som også inneholder omega-3. Både peppermakrell og laks. Men er vi egentlig så flinke til å prøve nye ting på den elskede brødskiva?

HVA HAR DU I KJØLESKAPET? Når brødmat spiller en såpass stor rolle i det norske kostholdet, er det klart vi også er opptatt av smaksrikt og godt pålegg.  Foto: Per Ervland
HVA HAR DU I KJØLESKAPET? Når brødmat spiller en såpass stor rolle i det norske kostholdet, er det klart vi også er opptatt av smaksrikt og godt pålegg. Foto: Per Ervland Vis mer

– Fra TINE har de største påleggsfavorittene alltid vært Norvegia, brunost og Jarlsberg. Norvegia er en storfavoritt med sin runde og milde smak, som passer til alt, enten det er til matlaging eller brødskiva, sier markedssjef i Tine, Christian Mjaaseth til KK.no.

Informasjonssjef i Nortura- som eier merkevarene Gilde og Prior, Elin Ytterdahl Tohje, kan fortelle at kokt skinke er det pålegget de selger absolutt mest av. Og det er også den som har vært bestselgeren i mange år.

– Vi opplever at mange er nysgjerrige på nye produkter og nye smaker, men at favorittene nok fremdeles er de mer tradisjonelle påleggstypene. Og kokt skinke er den desidert mest populære, sier hun til KK.no.

Ost og skinke er tross alt trygge og gode allroundere som mest sannsynlig aldri vil miste sin popularitet. Ost er også sunt i moderate mengder, og inneholder flere næringsstoffer som kroppen vår har godt av. Er du en hund etter brunost bør du imidlertid merke deg at den lette varianten inneholder mer sukker enn originalen.

SPENNENDE LUNSJ: Matpakken trenger slett ikke være kjedelig, det finnes jo så mye godt pålegg å velge i.  Foto: jillchen - Fotolia
SPENNENDE LUNSJ: Matpakken trenger slett ikke være kjedelig, det finnes jo så mye godt pålegg å velge i. Foto: jillchen - Fotolia Vis mer

Magre produkter øker i popularitet

Smøreost og kaviar er kanskje de to påleggene vi forbinder mest med Kavli, og dette er to påleggsgrupper med lange tradisjoner i Norge.

Hva er ditt favorittpålegg? (Avsluttet)

– Smøreost er det pålegget vi selger mest av. Det er fremdeles de store favorittene som BaconOst, SkinkeOst og RekeOst som er mest populær blant forbrukerne, sier produktsjef i Kavli, Jostein Brosstad til KK.no.

Det er ingen tvil om at vi nordmenn holder fast ved klassikerne, men Brosstad føler likevel at nye produkter blir godt mottatt, og at stadig flere får øynene opp for deres serie med smakssterke oster. Det økende fokuset på sunnhet og vekt i de siste årene har også gjort oss mer åpen for nye magerprodukter som kommer på markedet.

– Vår serie med magre oster har hatt en svært positiv utvikling den siste tiden. MagerOstene våre har lavt kaloriinnhold, ingen karbohydrater og lavt fettinnhold, og treffer derfor særdeles godt de forbrukerne som er opptatt av å holde vekten ved like, forteller han.

VARIASJON: Selv om vi er trofaste mot påleggsfavorittene er vi ikke redde for å prøve noe nytt. Foto: spotmatikphoto - Fotolia
VARIASJON: Selv om vi er trofaste mot påleggsfavorittene er vi ikke redde for å prøve noe nytt. Foto: spotmatikphoto - Fotolia Vis mer

Påvirkes av trendy dietter

Også hos Mills oppdaget de at diettrender påvirket folkets valg av pålegg.

– Vi fikk en ekstra vekst på majones under lavkarbodietten, hvor det var stort fokus på fettrike produkter. Majones inneholder jo mye av det gunstige, umettede fettet som er bra for kroppen, sier merkevaredirektør i Mills DA, Lars Marius Lauten.  

Han forteller at både Mills kaviar og majones, samt Italiensk salat fra Delikat lenge har vært store folkefavoritter. Men det er ikke bare trendy dietter som påvirker hva vi kjøper, det kan faktisk se ut som vi også lar oss friste av nye og spennende produkter.

– Delikat salater har i det siste også kommet med mange flere spennende smaksvarianter, noe som har ført til en formidabel vekst, og gjort Delikat til markedsleder i salathyllen, forteller han.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: