Pasta

Her er pasta slankemat

Smarte triks gjør pasta til ja-mat.

DEN MAGISKE GRENSEN ER 400 KCAL: Fullkornspasta med pesto er sunt, men også kaloririkt, så du bør begrense porsjonen. Foto: colourbox.com
DEN MAGISKE GRENSEN ER 400 KCAL: Fullkornspasta med pesto er sunt, men også kaloririkt, så du bør begrense porsjonen. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det finnes ingen grunn til å bannlyse pasta fra kostholdet selv om du slanker deg (eller bare ikke vil gå opp i vekt).

Ifølge Prevention.com er 400 det magiske tallet. Den letteste måten å gå ned i vekt på er nemlig å holde et øye med kaloriinntaket og passe på at du får i deg færre kalorier enn du forbrenner. Det kan du gjøre ved å sørge for at ingen måltider inneholder mer enn 400 kalorier. På den måten kan du spise hva du vil – men i moderate mengder.

Les også: Slik går du ned i vekt

Når det gjelder pasta er det lurt å alltid gå for fullkornspasta. Det mye høyere innholdet av fiber, vitaminer og mineraler gjør den ikke bare til et mye sunnere valg, men den gjør deg også mettere.

Disse ti pastarettene inneholder alle færre enn 400 kalorier, i tillegg til en rekke sunne stoffer. Som du vil se kan du lage noen av dem hjemme, mens de andre er forslag til hvordan du kan håndtere et pastamåltid på restaurant.

Les også: Spis deg slank med disse 20 matvarene


1. HJEMME: Penne à la vodka


(4 personer)

  • Smelt 2 ss smør, og ha i 2 skiver magert bacon kuttet i terninger, 2 ss tomatpuré og 1 ss persille. Kok i 10 min.
  • Ha i 4 ss fløte og ½ dl vodka, og kok til vodkaen fordamper.
  • Bland sausen med 225 gram (tørr vekt) kokt fullkornspenne og 230 gram fryste erter.

  • Kalorier per porsjon: 392

    Les også: Vidundermaten du må prøve


    2. UTE: Spaghetti med kjøttboller


  • Legg til side alt utenom det du skal spise, som er 2,5 dl spaghetti med tomatsaus. (TIPS: Neste gang du lager spaghetti hjemme kan du måle opp 2,5 dl kokt spaghetti og legge det på en tallerken, så har du et bilde i hodet du kan se for deg når du spiser ute.)
  • Spis to kjøttboller hvis de er på størrelse med golfballer. Spis bare én hvis de er større.
  • Dropp parmesanosten.
  • Få med deg resten av måltidet hjem i en doggy bag.

  • Kalorier per porsjon: 390

    Les også: Lunsjtrikset som virker


    3. HJEMME: Pasta med sitronlaks og dill


    (4 personer)

  • Bland 150 gram kokt/ovnsbakt laks med 220 gram forvellet asparges i biter, 3 ss sitronjuice, 3 ss hakket dill, 2,5 ss olivenolje, 2 ss kapers, 2 ts revet sitronskall, ½ ts salt og ½ ts pepper, og ha det i en bolle.
  • Bland inn 250 gram (tørr vekt) kokt fullkornsfarfalle og 30 gram parmesanost.

  • Kalorier per porsjon: 414

    Les også: Dette bør være i handlevognen din


    Du kan fortsatt spise lasagne på restaurant selv om du slanker deg. Pass bare på mengdene. Foto: colourbox.com
    Du kan fortsatt spise lasagne på restaurant selv om du slanker deg. Pass bare på mengdene. Foto: colourbox.com Vis mer

    4. UTE: Lasagne






  • Se for deg et rektangel på 10 x 7,5 cm, med en høyde på 5 cm. Så mye lasagne kan du spise.
  • Få med deg resten av lasagnen hjem i en doggy bag.

  • Kalorier per porsjon: 420

    Les også: Gå ned 19 kilo på ett år


    5. UTE: Linguine med østers


  • Legg til side alt utenom det du skal spise, som er 2,5 dl.
  • Ikke spis for mye saus – olivenoljen gjør den svært kaloririk. (TIPS: Hvis pastaen svømmer i saus kan du flytte din tilmålte porsjon over på en ny tallerken, slik at du blir kvitt noe av sausen.)
  • Få med deg resten hjem i en doggy bag.

  • Kalorier per porsjon: 400

    Les også: Brød og pasta er ikke roten til alt ondt


    6. HJEMME: Pastaskruer med pølser og brokkoli


    (4 porsjoner)

  • Skjær 2 italienske kalkunpølser i skiver og bland dem med 600 gram hakkede tomater fra boks, 140 gram kokt brokkoli, 60 gram lett mozzarellaost, 1,5 ss olivenolje, ¾ ts timian, ¼ ts salt og ¼ ts pepper i en bolle.
  • Ha i 240 gram (tørr vekt) kokte fullkornspastaskruer.

  • Kalorier per porsjon: 406

    Les også: Tips for grønnsakshatere


    7. UTE: Penne Alfredo med reker


  • Legg til side alt utenom din porsjon, som er 2,5 dl.
  • Vær forsiktig med sausen, som er full av fløte, smør og parmesan.
  • Spis fem middels store grillede reker.
  • Få med deg restene hjem i en doggy bag.

  • Kalorier per porsjon: 426

    Les også: Slank på fransk vis


    DEN MAGISKE GRENSEN ER 400 KCAL: Fullkornspasta med pesto er sunt, men også kaloririkt, så du bør begrense porsjonen. Foto: colourbox.com
    DEN MAGISKE GRENSEN ER 400 KCAL: Fullkornspasta med pesto er sunt, men også kaloririkt, så du bør begrense porsjonen. Foto: colourbox.com Vis mer

    8. UTE: Fullkornspenne med pesto






  • Legg til side alt utenom din porsjon på 2,5 dl.
  • Vær forsiktig med pestosausen – olivenoljen, pinjekjernene og parmesanosten gjør den til en kaloririk affære.
  • Få med deg resten av måltidet hjem.

  • Kalorier per porsjon: 435

    Les også: Spis deg slank på fett


    9. HJEMME: Konfettipasta med pesto


    (4 personer)

  • Bland 320 gram cherrytomater, 240 gram grønne bønner, 330 gram kokt/ovnsbakt kyllingfilet i skiver, 40 gram pesto, ¼ ts salt og ¼ ts pepper i en bolle.
  • Ha i 240 gram (tørr vekt) kokt fullkornslinguine.
  • Pynt med 20 gram revet parmesanost.

  • Kalorier per porsjon: 395

    Les også: 5 om dagen på 1-2-3


    Begrens deg til omtrent syv av disse, så er du sikker på at det ikke legger seg på sidebeina. Foto: colourbox.com
    Begrens deg til omtrent syv av disse, så er du sikker på at det ikke legger seg på sidebeina. Foto: colourbox.com Vis mer

    10. UTE: Ravioli






  • Din porsjon er fortsatt 2,5 dl, noe som tilsvarer omtrent syv middels store raviolier med tomatsaus.
  • Ta med deg restene hjem.

  • Kalorier per porsjon: 381


    Her kan du lese mer om hvordan du kan spise pasta uten å bli feit.


    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer