Ansikt

Her er solvettreglene

Har du kastet klærne i sola? Husk at det er fra nå og til sankthans at strålene er aller sterkest - og huden din tynnest.

Her er solvettreglene
Publisert
Sist oppdatert



UVB-stråler
(B står for for bruning)
  • Stoppes delvis av atmosfæren og helt av glass. Sterkere på sommeren og midt på dagen.
  • Stimulerer dannelsen av D-vitamin.
  • Stimulerer fargestoffet melanin, som gjør deg brun.
  • Gir at huden blir fortere trøtt og sliten.
  • Skader hudens immunforsvar.
  • UVA-stråler
    (A står for aging, aldring)
  • Stoppes ikke av atmosfæren, eller av glass. Er like sterke året rundt.
  • Går dypere enn UVB-strålene.
  • Det er sterk UVA-stråling i solarier.
  • Stimulerer brunfargen.
  • Her er solvettreglene

  • Kan bidra til solallergi, soleksem og hudaldring.
  • UVC-stråler
    (C står for cancer - kreft)
  • Meget skadelige men strålene stoppes helt av ozonlaget. UVC-beskyttelse i solkremer er derfor en ren gimmick.




  • Mandag var Oslo den varmeste hovedstaden i Europa, og på Sør- og Østlandet kan vi kose oss med finværet i noen dager til. Vi nordmenn er eksperter på å nyte utelivet når sola først kommer.

    - Vi kler av oss og eksponerer mye blek vinterhud for relativt sterk sol, sier forsker Lill Tove Nilsen i Statens Strålevern.

    Og nettopp denne vårlige, henrykte soldyrkingen er det som er farligst for den nordiske huden.

    - Det er fra nå og fram til sankthans at vi må passe oss mest for sola, for vi har ikke noe underlag som beskytter, sier Nilsen. Det er ikke bare det at huden vår blek, den er også tynn etter vinteren.

    - Brunfargen er ikke det eneste som beskytter oss senere på sommeren. Vi blir faktisk mer tykkhudede i løpet av sommeren, og tåler normalt sett mer sol etter sankthans, sier Nilsen.

    Huskeliste for solelskere
    1. Nå blir sola sterkere for hver dag.
    2. Du blir lettere solbrent av å ligge stille i én stilling enn å bevege deg i sola.
    3. Smør deg med solkrem før du legger deg ned. Etter en time uten solkrem kan det hende du allerede er rosa. Hvis du ligger og steiker deg, eller svetter eller bader, er det lurt å smøre seg igjen etter et par timer.
    4. Husk solbriller - de billige beskytter like bra som de dyre.
    5. Sola er sterkest klokken 13.00, og svakere på morgen og ettermiddag.
    6. Ta pauser i skyggen, det er den mest effektive beskyttelsen (bortsett fra å sitte inne, som ikke er å anbefale. Sol i passelige doser er sunt!) Solhatt eller en skjorte er også effektivt.
    7. Følg med om du holder på å bli rød. Det er umulig å sette en eksakt grense for hvor lenge hver enkelt kan ligge i sola, det viktige er å ikke bli rød.

    Men er det egentlig så farlig om man blir litt rød?
    Mange blir lettere solbrent i løpet av året, ifølge en MMI-undersøkelse gjort av MMI i samarbeid med Kreftforeningen.

    - Det trenger ikke være farlig, men det spørs hvor mange ganger og hvor mye brent man blir, sier Nilsen.

    - Hva kan overeksponering for sol føre til, rent bortsett fra at det øker faren for hudkreft?
    - Du kan få mer rynker i huden, pigment og føflekker. Dessuten svekkes immunforsvaret når du blir solbrent, sier Nilsen.

    - Lønner det seg å bygge opp et underlag i solarium?
    - Nei, vi anbefaler ikke det. Strålene i solariet er sterke, og risikoen for forbrenning større. I solarium får du en forholdsmessig stor dose UVA-stråling. Det gir umiddelbar bruning, men herder ikke huden på samme måte som vanlig sol.

    Vil du lese mer om stråling og forholdsregler?
    Sjekk Statens Strålevern og Kreftforeningens solvettregler.


    LES MER:
  • Alt du trenger å vite om solkrem


  • Her er solvettreglene
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer