LØPETRENING: Ifølge Lars-Einar Petterson, Nordic PR manager for SATS, er løpetrening spesielt populært denne sesongen.  Foto: SATS
LØPETRENING: Ifølge Lars-Einar Petterson, Nordic PR manager for SATS, er løpetrening spesielt populært denne sesongen. Foto: SATS Vis mer

Trening

Her er vårens hotteste treningsnyheter

Bli med i en løpegruppe, test elipsemaskin i sal eller tren yoga i hengekøye.

Har du akkurat meldt deg inn på et treningssenter?

Eller kanskje du bare ønsker deg litt ekstra motivasjon og ny giv nå som du har vært på de samme timene en god stund?

Uansett, hvis du er fan av gruppetimer, er det store muligheter for at du kan finne noe nytt å bryne deg på nå og utover våren.

Nå lanserer nemlig treningssenterene her til lands sine nye konsepter og treningstimer!





LES OGSÅ: Få veltrent overkropp på 3 uker

FUNKSJONELL TRENING: Dette er trening der du bruker styrketrening til å forbedre balanse og evnene til å gjennomføre hverdagsaktiviteter.  Foto: AntonioDiaz - Fotolia
FUNKSJONELL TRENING: Dette er trening der du bruker styrketrening til å forbedre balanse og evnene til å gjennomføre hverdagsaktiviteter. Foto: AntonioDiaz - Fotolia Vis mer

Høyintervall, yoga og funksjonell trening

– Innen gruppetrening er det spesielt to trendretninger, forteller Lars-Einar Petterson, Nordic PR manager for SATS.

Han forklarer at den ene retningen går mot høyintervall trening, mens den andre går mot roligere timer som ofte er inspirert av yoga. Mange kombinerer disse for å balansere aktivitetsnivået.

– I tillegg holder spinning seg helt i toppen blant våre favorittimer. Dette er trening som passer både for de topptrente og for nybegynneren som vil ha effektiv og skånsom trening, sier Petterson.

Innen styrketrening er det fokus på «back to basic» med funksjonell trening.

Fremfor bruk av tradisjonelle apparater blir det stadig mer populært med frivekter, knebøy, markløft og bruk av egen kroppsvekt.

– Mange har økt kompetanse etter at de har trent med personlige trenere og flere trener mer avansert også på egenhånd. Vi ser også at våre kvinnelige medlemmer i større grad trener styrke - noe som er positivt med tanke på skadeforebygging, men også som et bidrag til en mer funksjonell og sunn kropp.






LES OGSÅ: Trene mer, eller spise mindre?

Treningsnyhetene denne våren:

Denne våren kommer det mange nye treningskonsepter til treningssenterne.

I tråd med poplariteten rundt spinning lanserer Elixia «crossing», som er trening på elipsemaskiner i sal med instruktør. SATS lanserer også en sykkeltime med wattmåler som gjør at du kan måle effekten av tråkkene dine.

Noe av det hotteste denne sesongen ser imidlertid ut til å være løpetrening.

– Vi lanserer utendørs løpegrupper i en helt ny skala. Med erfarne løpecoacher skal vi hjelpe folk i form til ulike løp. Vi har allerede startet med innendørs styrketrening i grupper - for de som vil bli raskere og ønsker å unngå skader, sier Petterson.

Hos SATS tilbyr de løpetimene «Runners Strength» og «Tribe Running». Også Elixia lanserer en intervalløkt med fokus på økt kondisjon kalt «Heartbeat 30». Timen skal øke kondisjonen - enten du vil komme i bedre form, forbedre kondisjonen eller skal løpe maraton.

Begge kjedene lanserer også nye timer med fokus litt roligere puls og beveglighet. På Elixia finner du Antigravity YOGA og Jivamuktiyoga, mens du finner SATS Ying-Yang.

Under kan du lese mer om de nye treningstimene:

Heartbeat 30:

En effektiv og strukturert intervalltime i sal. Gir deg mulighet til å gå utenfor din komfortsone, utfordre deg selv, både fysisk og mentalt. Gir du alt i intervallene, får du maksimalt treningsutbytte og kan møte pausene med god samvittighet.

Timen passer uansett om du bare vil komme i bedre form, forbedre kondisjonen
eller skal løpe maraton.

Timen finner du hos Elixia.

LØPETIME I SAL: Skal øke kondisjonen din uansett hvilket løp du skal delta på. Foto: Photo: Thorleif Robertsson
LØPETIME I SAL: Skal øke kondisjonen din uansett hvilket løp du skal delta på. Foto: Photo: Thorleif Robertsson Vis mer

Runners strength og tribe running:

I januar starter treningen innendørs med Runners Strength og i mars/april lanseres løpegrupper utendørs. Målet er å forberede deltagerne fysisk med løpsspesifikk styrketrening i vintermånedene, og fortsette med løpegrupper som skal hjelpe deltagerne til å nå sesongens mål.





I den forbindelse har SATS inngått et samarbeid med Urban Tribes som har lang erfaring med løpegrupper i Sverige. Dyktige løpecoacher sikrer et opplegg som gjør at deltagerne blir utfordret på rett nivå, skal få flere til å løpe sammen og trene mer effektivt.

Timene finner du hos SATS.

CROSSING: Her kan du trene på elipsemaksin i sal med instruktør.  Foto: ELIXIA
CROSSING: Her kan du trene på elipsemaksin i sal med instruktør. Foto: ELIXIA Vis mer

Crossing:

På lik linje med spinning, er dette kondisjonstrening i sal med instruktør på elipsemaskiner. På disse maskinene bruker du både ben og armer, noe som gir et større treningsutbytte og en god variasjon til andre aktiviteter.





Steglengden på maskinen sikrer at du aktiviserer flere muskelgrupper, som gir deg en mer effektiv treningsøkt på kortere tid. Timene legges opp med musikk, og appeleres spesielt til de som har gått mye på spinning eller som er glade i å løpe, men som ikke tåler belastningen spesielt godt.

Timen finner du hos Elixia.

SPEED N' SPORTS: Timen Speed 'n Sports kombinerer koordinasjon, hurtighet og kondisjon. Foto: Photo: Thorleif Robertsson
SPEED N' SPORTS: Timen Speed 'n Sports kombinerer koordinasjon, hurtighet og kondisjon. Foto: Photo: Thorleif Robertsson Vis mer

Speed 'n Sports:

Med inspirasjon fra idretten har SATS utviklet treningstimen Speed 'n Sports, som kombinerer koordinasjon, hurtighet og kondisjon. Her er det fokus på sportsrelaterte bevegelser og du trenger ikke være god på koordinasjon.






Timen er utviklet av en personlig trener som har bakgrunn fra friidrett på elitenivå og amerikansk fotball. Det sikrer allsidig og god trening, og god kondisjonstrening.

Økten passer for deg som vil ha en real treningsøkt. Kanskje du savner treningen fra en annen idrett, eller du vil trene for at kroppen skal være allsidig.

Timen finner du hos SATS.

3D STRENGTH: En tøff styrketrening som passer for deg som har trent en del før. Foto: ELIXIA
3D STRENGTH: En tøff styrketrening som passer for deg som har trent en del før. Foto: ELIXIA Vis mer

What's up:

Timen er inspirert av proffene, og lar deg måle effekten av tråkkene når du sykler inne.
Syklene på senterne er utstyrt med en wattmåler som du styrer med intensiteten. Underveis vil instruktøren gi deg spesifikke mål.

Sykkeltimen passer for deg som har trent en stund og som ønsker nye utfordringer, og de garanterer at selv de mest erfarne vil kjenne pulsen.





Timen finner du hos SATS.

3D Strength:

Dette er en funksjonell treningstime med fokus på sammensatte øvelser og bevegelser i kroppens tre plan, og passer for de som har trent litt tidligere. Her handler det om å bruke hele kroppen og om kvalitet i de ulike bevegelsene.

Slik trening stiller større krav til nevromuskulær tilpasning, og påvirker og bedrer din balanse, styrke, koordinasjon, og fleksibilitet. Timen inneholder sammensatte øvelser som er inspirert av blant annet dagligdagse aktiviteter.

Timen finner du hos Elixia.

ANTIGRAVIDY YOGA: Her skal du trene yoga med et silkebånd som henger i taket.  Foto: ELIXIA
ANTIGRAVIDY YOGA: Her skal du trene yoga med et silkebånd som henger i taket. Foto: ELIXIA Vis mer

Antigravity Yoga:

Antigravity yoga er for tiden en av de store trendene i USA, og foregår med en hengekøye - et stort silketøystykke som er festet med to punkter i taket, som en huske.





Dette er en treningsform laget med fokus på helsen og fysisk velvære. Øvelsene er laget for å dekomprimere ryggsøylen og bedre holdningen, samtidig som du strekker og styrker kroppens muskler.

Antigravity yoga hammocken fungerer som en myk form for trapeze som støtter deg når du gjør alt fra enkle sving- og inversjonsøvelser til mer avanserte momenter.

Timen finner du hos Elixia (anbefales ikke for gravide).

Jivamuktiyoga:

Denne timen er en dynamisk og flytende vinyasa yogaklasse til musikk, som varierer fra tradisjonell indisk musikk til fengende popmusikk.

Jivamuktiyoga er basert på gammel yogatradisjon tilpasset den vestlige verden og livet vi lever. Klassen er fysisk krevende og er ment å utfordre deg, samtidig som den inneholder elementer av chanting og yogafilosofi.

Timen finner du hos Elixia.

YIN-YANG: Dette er en gruppetreningstime som kombinerer dynamiske øvelser med avspenning. Foto: Photo: Thorleif Robertsson
YIN-YANG: Dette er en gruppetreningstime som kombinerer dynamiske øvelser med avspenning. Foto: Photo: Thorleif Robertsson Vis mer

Yin-Yang:

Dette er en gruppetreningstime som kombinerer dynamiske øvelser med avspenning. Timen er todelt, der første del er aktiv og siste del er svært rolig og avspennende.






Timen starter med yang, som representerer pulsøkende og dynamiske yogaøvelser, balansetrening og kampsportinspirerte bevegelser - med fokus på flyt og tempo. Yin er den avsluttende delen, med med statiske og avslappende yoga og ulike stretchposisjoner.

Yin-Yang bidrar til styrking av kjernemuskulatur, større fleksibilitet og forbrenning.

Timen finner du hos SATS.

Lars-Einar Petterson er Nordic PR Manager i SATS Group. Foto: sats
Lars-Einar Petterson er Nordic PR Manager i SATS Group. Foto: sats Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: