STORE FORSKJELLER: Hvilke av disse grønnsakene og fruktene tror du kom seg inn på listen over de aller sunneste? Foto: Malgorzata Kistryn - Fotolia
STORE FORSKJELLER: Hvilke av disse grønnsakene og fruktene tror du kom seg inn på listen over de aller sunneste? Foto: Malgorzata Kistryn - Fotolia Vis mer

Grønnsaker

Her er «verdens sunneste» mat

Gjetter du hva som kom på førsteplass?

Frukt og grønnsaker er viktig. Det får vi vel ikke sagt mange nok ganger?

Faktisk, så bør grønnsakene utgjøre minst en tredjedel av måltidet ditt, og gjerne mer, og du kan spise hvert fall to frukter om dagen. 

Men, hva er egentlig det sunneste du kan få i deg når det kommer til frukt og grønt? Det har Jennifer Di Noia ved William Paterson University laget en studie om, skriver FoodRepublic.com.

I en undersøkelse hun har utført for Center for Disease Control and Prevention har Di Noia listet opp de aller sunneste matvarene du kan velge, og ikke overraskende består topp 40 utelukkende av grønnsaker, bær og frukter. 

I studien (mer info finner du her!) ble det sett på 17 viktige næringsstoffer som naturlig finnes i mat, som fiber, protein, vitamin A og lignende, og Di Noia regnet således ut hvor mye av disse næringstoffene som fantes i en porsjon med 100 kalorier av de forskjellige matvarene.

Resultatene vil kanskje overraske deg!

LES OGSÅ: Hvor stor er egentlig en porsjon?

VINNEREN: Brønnkarse er det sunneste du kan få i deg! Foto: Fotolia
VINNEREN: Brønnkarse er det sunneste du kan få i deg! Foto: Fotolia Vis mer

Brønnkarse er sunnest

Brønnkarse er det aller sunneste og mest næringsrike du kan velge som tilbehør. Denne urteplanten er fort gjort å glemme bort til fordel for fargerike og freshe grønnsaker, men den har faktisk en hel del gode kort i ermet!

Faktum er at brønnkarse inneholder intet mindre enn 15 ulike vitaminer og mineraler.

Nå skal det likevel sies at det skal en god del til for å spise 100 kalorier med brønnkarse, og at det derfor kan være lurt å se litt lenger ned på listen når det gjelder hovedtilbehør. 

Tett etter førsteplassen følger blant annet kinakål, bladbete og spinat.

Norske folkefavoritter som gulrot og brokkoli havner lenger ned på listen. Isbergsalat havner på en lunken 29. plass, og dette viser atter en gang at du bør velge annen salat til fordel for denne.  

Listen ser slik ut: 

1. Brønnkarse
2. Kinakål
3. Bladbete
4. Rødbeter
5. Spinat
6. Sikori
7. Bladsalat 
8. Persille
9. Romanosalat
10. Bladkål
11. Nepeblader
12. Sennepsblader
13. Endivie 
14. Gressløk
15. Grønnkål
16. Løvetannblader
17. Paprika
18. Ruccola
19. Brokkoli 
20. Gresskar
21. Rosenkål
22. Vårløk
23. Kålrabi
24. Blomkål
25. Hodekål
26. Gulrot
27. Tomat
28. Sitron
29. Isbergsalat
30. Jordbær
31. Reddiker
32. Vintersquash
33. Appelsin
34. Lime
35. Grapefrukt
36. Kålrot
37. Neper
38. Bjørnebær
39. Purreløk
40. Søtpotet

LES OGSÅ: Legg grønnsakene i vann før grilling

VEL HELLER ANNEN SALAT: Isbergsalaten har kapret 29. plass, men dette viser at du mye heller bør gå for et av salatalternativene høyere opp på listen.  Foto: dennisjacobsen - Fotolia
VEL HELLER ANNEN SALAT: Isbergsalaten har kapret 29. plass, men dette viser at du mye heller bør gå for et av salatalternativene høyere opp på listen. Foto: dennisjacobsen - Fotolia Vis mer

Alt er bedre enn ingenting

Alt på denne listen er jo sunt, og det er viktig å huske på at litt frukt og grønt er bedre enn ingenting. 

Grønnsaker passer til mer enn du kanskje skulle tro, og du bør ha det som tilbehør til alle dagens måltider, også frokosten!

Helsedirektoratet anbefaler minst tre porsjoner grønnsaker og to med frukt hver dag. Det utgjør rundt 750 gram mat til sammen. 

Et tilstrekkelig inntak av frukt og grønt reduserer risikoen for kreft og hjertesykdom. Det gir sunnere kolesterolnivåer, styrker skjelett og immunforsvar og bedrer hudkvaliteten.

Sørg for å fylle opp kjøleskapet med masse frukt og grønt!