FRA 2. JANUAR: Fra og med 2. januar startet SATS, Elixia og Friskis&Svettis opp med sitt nye vinter/vårprogram, og det er flust av spennende timer og konsepter å velge mellom. Mer info får du lenger nede i saken.  Foto: Per Ervland
FRA 2. JANUAR: Fra og med 2. januar startet SATS, Elixia og Friskis&Svettis opp med sitt nye vinter/vårprogram, og det er flust av spennende timer og konsepter å velge mellom. Mer info får du lenger nede i saken. Foto: Per Ervland Vis mer

Sats

Her er vinterens hotteste treningsnyheter

Dans, styrke, kaloriforbrenning, slynge og detox – kom i gang!

For mange av oss kan det være tøft å finne fram motivasjonen og komme i gang med treningen igjen etter en litt slapp og matrik jul.

Og med de kalde, våte og mørke vinterkveldene vi går i møte er det fort gjort å heller bli liggende på sofaen, enn å begi seg den «lange» veien til treningsenteret for å løpe de obligatoriske 30 minuttene på mølla.

Da kan det kanskje hjelpe litt på treningsiveren å vite at det er flust med nye, spennende gruppetreningskonsepter som er i ferd med å lanseres på landets største treningssentre.

LES OGSÅ: De hotteste treningsnyhetene for 2012

Startet opp 2. januar

Vinter/vår 2012-sesongen er nemlig i gang både på SATS, Elixia og Friskis&Svettis, og fra og med 2. januar tilbyr sentrene nye konsepter som kan glede både nye og gamle medlemmer.

Detox i badstue, kaloriforbrenning på 30 minutter, yogalates, zumba for barn, timer med elastiske slynger, diskodans, sirkeltrening, samt kondisjons- og styrketrening med ViPR, er bare noe av det sentrene har satt på menyen for å friste deg til å komme og forbrenne «julefettet» hos akkurat dem på nyåret.

Og i likhet med høstsesongen 2011, som også var rik på spennende nyheter, blir det nok ikke vanskelig å finne noe som kan passe din form og smak blant de ulike konseptene.

LES OGSÅ: Sjekk dette før du melder deg inn på treningssenter

Dette er nytt på de største treningssentrene denne sesongen:


Nyheter på SATS:

(kilde: Sats.no – ekstern lenke)
De fleste timene på SATS lanseres i begynnelsen av januar.

ViPR

ViPR er en ny gruppetreningstime som bygger på det nye, spennende treningsredskapet ViPR – en hul sylinder av gummi som takket være sine mange ulike grep, kan brukes som en stang, balanseplate, hantel eller som en medisinball.
ViPR’ens multifunksjonelle egenskaper gjør den til et treningsverktøy som gir kondisjon, styrke, balanse, spenst og bevegelighet i en utfordrende kombinasjon.

Hos SATS veier ViPRen 4, 6 eller 8 kilo, hvilket gjør at gruppetreningen enkelt kan tilpasses ulike nivåer avhengig av om du er nybegynner eller erfaren.

– ViPR er for alle som vil teste noe nytt og trene hardt. Enkle basisøvelser med fokus på coretrening og høy puls, har Fredrik Sjöberg, Nordisk Gruppetreningsansvarlig i SATS, uttalt på SATS’ norske hjemmesider (ekstern lenke).

Sjöberg er den som utviklet klassen etter inspirasjon fra det årlige besøket på IDEA World Fitness Convention tidligere i år.

Se illustrasjonsvideo fra SATS nedenfor:


ViPR vil være tilgjengelig på utvalgte SATS-sentre fra 23. januar til 15. april. KK.no fikk teste timen på SATS før jul. Anmeldelse kommer senere denne måneden.

Yogalates

Yogalates er en time som kombinerer det beste fra to verdener. Utfordrende yoga-posisjoner mikset med tøffe kjerneøvelser fra pilates i en dynamisk kombinasjon som holder din kropp både bevegelig og sterk.

Treningen er utformet slik at yogainnslagene hjelper deg som liker pilates å utvikle deg innen dette og vise versa.

Se illustrasjonsvideo fra SATS nedenfor:


Yogalates vil være tilgjengelig på utvalgte SATS-sentre fra 9. januar til 1. april.

NTC Get strong

NTC Get Strong er en oppfølger til høstlanseringen Nike Get Fit, som KK.no tidligere har testet, og er som sin forgjenger jobbet frem i samarbeid med Nike.

Med NTC Get Strong trener du styrke, bevegelighet og kondisjon i et høyt tempo. Timen passer alle som liker å trene hardt, uansett kjønn, alder og koordinasjonsevne.

– Øvelsene bygger på de som finnes i Nike Training Club-appen og instruktøren kommer til å legge ekstra fokus på mage, rumpe og lår, har Fredrik Sjöberg uttalt.

NTC Get Strong vil være tilgjenglig på utvalgte SATS-sentre fra 6. februar til 15. april.

ZumbAtomic

Zumba for barn i alderen 5-7 år.

Tilgjengelig på utvalgte sentre fra begynnelsen av januar.

SatsTogether

Medlemskap for ungdom fra 13 år, kan trene sammen med en voksen.

Tilgjengelig på utvalgte sentre fra begynnelsen av januar.

Flere timer

Ellers fortsetter SATS med høstnyhetene SH’BAM, Nike Get Fit, og FightCircuit, som KK.no tidligere har testet.

Mer info finner du på SATS.no (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Denne treningen ga Mette-Marit superkroppen

Nyheter på Elixia:

(kilde: Elixia.no – ekstern lenke)
De fleste timene på Elixia lanseres 2. januar.

500 kcal

En ekstremt effektiv time der du har muligheten til å forbrenne 500 kcal på 30 minutter! Det er opp til deg å utfordre deg selv fysisk, gå utenfor din komfortsone for å nå ditt personlige treningsmål. Treningen gjennomføres med og uten utstyr, gjennom effektive og utfordrende øvelser trener vi kroppens store muskelgrupper med høy intensitet. Timen er ideell for deg som vil trene hardt, effektivt, konsentrert og ønsker å forbrenne kalorier.

Fordeler med å trene 500 kcal:
• Du former og styrker kroppen og får bedre kondisjon
• Mulighet til å teste dine grenser, ta ut ditt potensial
• Økt overskudd
• Forbrenner kalorier effektivt

Målgruppe: Alle kan trene 500 kcal, det vil legges til rette for ulike nivåer på timen.

Timen tilbys på alle ELIXIA-sentrene.

Detox

Rens kropp og sinn gjennom en 30 minutters DETOX i 50 grader varm badstue. Varmen får blodkarene til å utvide seg og sirkulasjonen i muskulaturen øker.

I tillegg kvitter kroppen seg effektivt med giftstoffer og andre avfallsstoffer. Dette leder til mer fleksibel muskulatur, velvære, friskere hud og mer energi.

Fordelder med Detox:
• En god måte å stresse ned i hverdagen på, og ha fokus kun på deg selv.
• I tillegg stimuleres kroppen til å fjerne avfallsstoffer.

Målgruppe: En time som passer de som er glad i varme, og som ønsker en avspennende halvtime i badstuen. De rensende øvelsene er enkle og passer for alle.

Tilbys på ELIXIA Sjølyst og ELIXIA CC Vest.

TRX Slyngetrening Gruppetrening – stabilitet og styrke

Er et treningsverktøy utviklet av en tidligere Navy Seal som trener hele kroppen. Du bruker kroppsvekten og to stropper for å gjøre flere hundre forskjellige øvelser.

Vanskelighetsgraden tilpasses med vinkler, slik at du jobber ut i fra dine forutsetninger. Du jobber med styrke, balanse og fleksibilitet for å få en stabil og sterk kropp.

Fordeler med å trene TRX:
• Du blir sterkere, får bedre balanse, økt fleksibilitet. Du får en stabil og sterk kropp

Målgruppe: alle kan trene med TRX, uansett form men spesielt bra og viktig for både skiløpere, syklister og løpere.

Tilbys på ELIXIA Colosseum Park, ELIXIA Bryne og ELIXIA Madla.

Cardio Dance

En enkel, morsom og energisk danseklasse med forskjellige dansestiler, deriblant jazz, street, hip hop, ragga, latino og sving.

Fordelene med å trene Cardio Dance:
• Du får trent samtidig som du har det gøy, i tillegg gir treningen deg bedre kroppsholdning.

Målgruppe: Alle

Tilbys på ELIXIA Ringnes Park & ELIXIA Colosseum.

Flere timer

Ellers fortsetter Elixia også med høstnyhetene Budokon og Burlesque, som KK.no har testet, på utvalgte sentre, samt konseptene Kettlebell, Zumba Gold og Zumbatonic.

I tillegg lanserer treningskjeden «ELIXIA Light Club», som er et treningsopplegg der du
i samarbeid med personlig trenere og kursholdere gjennomfører et seks måneder langt program med en større vektreduksjon og livsstilendring som mål.

ELIXIA Light Club er for deg som:
• Ønsker å gå ned 10 kg eller mer i vekt, og samtidig komme i gang med trening.
• Ønsker å nå vektmålet ditt raskere sammen med andre.
• Ønsker å investere i egen helse, holde vekten, trene regelmessig og oppnå et varig resultat.

ELIXIA Light Club går på de fleste ELIXIA sentre.

Mer info om de ulike konseptene finner du på Elixias hjemmesider (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Den beste treningen for vekttap

Nyheter på Friskis&Svettis:

(kilde: Friskissvettis.no– ekstern lenke)
De fleste timene på Friskis&Svettis lanseres i begynnelsen av januar, og finnes på utvalgte sentre.

HIT (High Intensiv Training)

Dette er kjedens tøffeste trening. HIT er en time med høy intensitet hele veien og du vil kjenne igjen momenter både fra klassisk styrketrening til harde intervalltimer. Alle dine fysiske kvaliteter utfordres, med betoning på utholdende styrke og kondisjon, spenst, eksplosivitet og hurtighet.

Timen er bygd opp i soner. I hver sone utfører du tre ulike øvelser i så mange repetisjoner og runder du rekker. Tempoet er høyt og noen øvelser benytter redskap som kettlebells, vektstenger, medisinballer og hekker. HIT er real tøff trening, men du konkurerer kun mot seg selv og du har gruppen og lederen som støtte. Timen passer for deg som er trent og vant til å jobbe med redskap og liker å utfordre dine grenser.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


Stasjon senior

Stasjon senior er en time med ekstra trening ofr styrke og stabilitet, et 75 minutter lang time som inneholder både den ordinære allround jympa treningen og ekstra styrke og stabilitetstrening. Styrkeøvelsene trenes i stasjoner, ofte med redskap som strikker, handtler og step kasser.

Stasjon senior inneholder trening og felles samhold. I løpet av stasjonstreningen trener vi i små grupper og pepper hverandre. Lederen viser og instruerer og du kan tilpasse øvelsene etter hva du klarer og orker.

Se illustrasjonsvideo nedenfor:


TMI (Trening med instruktør)

Trene med instruktør i styrkerom er en ny måte å inspirere og utvikle våre medlemmers trening på. Du trener i gruppe og prøver nye øvelser og program sammen med en trenende instruktør. Han/hun velger mellom tre nivåer, grunnleggende, forsettende eller Intensivt og utfordrende.

Cirkelgym

Cirkelgym foregår i styrkerommet og er en gruppetreningstime der du trener individuelt ved ulike stasjoner/maskiner, under veiledning av en instruktør. Fokuset ligger på utholdende styrketrening med kondisjonstrening som en bonus. Sirkelen består av 14-20 øvelser for hele kroppen. Treningen passer både for erfarne og uerfarne.

Spinn Intervall

I spinn intervall kan du velge mellom tre varianter. Langintervall, kortintervall og pyramide. Enkelt sagt er dette bare tre forskjellige måter å bygge opp intervallene på så her kan du få god variasjon i intervalltreningen.

Mer info om de ulike konseptene og hvor de tilbys finner du på Friskis&Svettis’ hjemmesider (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Her er guiden til ditt sunnere liv

KK.no tester

KK.no har tidligere testet en rekke ulike gruppetreningstimer og treningskonsepter på sentre rundt om i landet.

Her finner du mer info om disse:

• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia
• Cardio Step Interval - Elixia
• Catslide - NIH Fitness Convention
• Pilates Reformer – Pilates Room
• CrossFit – NIH Fitness Convention
• Poledancing – Sometimes poledancing studio
• Kinesis – StudioDay Majorstua

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: