Trening

Her forbrenner du 923 kalorier

Trenger du enda en grunn for å unne deg noe nytt og fint?

EFFEKTIV SHOPPING: Ukentlig brenner vi av nesten 923 kalorier på shopping. Det tilsvarer tre store stykker gulrotkake med glasur. Les mer om hvordan du får max ut av shoppingturen lenger ned i saken. Foto: Per Ervland
EFFEKTIV SHOPPING: Ukentlig brenner vi av nesten 923 kalorier på shopping. Det tilsvarer tre store stykker gulrotkake med glasur. Les mer om hvordan du får max ut av shoppingturen lenger ned i saken. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
- Shopping er min type kondisjonstrening, sa Carrie Bradshaw i serien Sex and the City. Selv om ingen kommer i olympisk form av å trippe rundt på leting etter nye trendplagg, er det likevel en viss sannhet i dette. Går 25 mil i åretVi kvinner legger nemlig bak oss en distanse på rundt 250 kilometer i året på å tråle butikker, skriver Daily Mail. Tilsvarer tre kakestykkerHar du merket at noen ganger frister shoppingskoene mer enn spinningskoene? Nå har du en god grunn til å prioritere å øke garderoben framfor muskelmassen: Det er altså mye trening i en god butikkrunde. Ukentlig brenner vi av nesten 923 kalorier på shopping. Det tilsvarer tre store stykker gulrotkake med glasur. Kul med god samvittighetHvis du ikke har lyst til å bidra til overforbruket med å kjøpe kun nye ting, er det nå lopppissesong. På loppemarkedene kan du støtte alt fra lokale skolekorps til grendalag, og samtidig sikre deg unikt vintagestæsj til en ekstemt billig penge. Slik gjør du loppiskupp i helgen. Og etterpå kan du unne deg et stykke hjemmelaget sjokoladekake i sola. - Ikke høy nok intensitetMen tror du at du kan bli supertrent kun på kjøpesenteret, lurer du deg selv. - Shopping vil ikke gi deg stor framgang på formkurven. Det er ikke høy nok intensitet til det, sier Geralyn Coopersmith ved Equinox Fitness Training Institute til Real Beauty. Likevel: Det finnes det shoppingtips som kan minske den dårlige samvittigheten for at du skulket treningen. Slik gjør du max ut av shoppingturen: For det første bør du gå så mye som mulig. Gå til butikkene, mellom dem og hjem igjen. Styr unna rulletrapper, ta den vanlige trappa i stedet. Skal du kjøpe noe tungt, gjør dette først, og bær det med deg i en ryggsekk som gir bedre vektfordeling enn en skulderveske. Bruker du en skritteller, får du oversikten over hvor store distanser du har tilbakelagt. Ekspertene anbefaler at en voksen person går 10 000 skritt daglig. Mer om hvordan du kan gjøre gåturen til en kalori-killer får du her.Når du står i kø, trekker du magen inn mot ryggsøylen. Hold i ti sekunder, før du slipper. Gjør dette så mange ganger du rekker. Dette styrker magemusklene. I matbutikken dropper du handlevogna til fordel for en kurv som du bærer med deg. Husk: Er du fullstendig utrent, er faktisk det å begynne og gå 2,5 kilometer to ganger i uka en grei start. Les også: Få unna treningen på jobbenTreningen du gjør uten å merke detSvi av kalorier på shoppingHender det at du føler deg sliten når du kommer hjem etter å ha tatt kredittkortet med på en lang luftetur? Da er du i godt selskap. Halvparten av oss oppgir at vi føler oss mer slitne etter shopping enn etter trening, ifølge en britisk studie.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer