FROKOSTEN: Det er stor forskjell på hvor mye fett, proteiner og kalorier smøreost inneholder. Foto: All Over Press
FROKOSTEN: Det er stor forskjell på hvor mye fett, proteiner og kalorier smøreost inneholder. Foto: All Over Press Vis mer

Gulost

Her kan du gå på en kalori-smell

De feteste smøreostene har dobbelt så mange kalorier som de magreste.

En skive med skinkeost til toåringen, en skive med philadelphia til deg.

Nordmenn elsker smøreoster og mange av oss spiser det hver eneste dag.

Men vet du hvor sunn (eller usunn) din favorittsmøreost er?

LES OGSÅ: De vanligste matpakkefeilene

Sjekk proteininnholdet

- Hvis du ønsker å spise sunt, velg de smøreostene med et høyt proteininnhold og et lavt innhold av mettet fett, sier ernæringsfysiolog Silje Bjørnstad til KK.no.

Ifølge Helsedirektoratet er det ikke anbefalt å få i seg for mye mettet fett.

- Men hva som er smartest å velge når det gjelder smøreoster er ikke bare avhengig av smøreosten alene, men også av hva du spiser ellers i løpet av en dag og hvordan kostholdet ditt er til hverdags, sier Bjørnstad.

Av karbohydrater, protein og fett, er fett det næringsstoffet som bidrar med flest kilokalorier per gram.

- Så i magrere varianter der man har redusert fettprosenten, vil det også være færre kilokalorier, sier Bjørnstad.

LES OGSÅ: Enkelte bør droppe frokosten

Magert og lett

Er du opptatt av kaloriinnhold, så kan du spare en del kalorier ved å velge lettvariantene.

- Men, du bør også tenke over mengden du smører på og hvor ofte du spiser smøreost, sier Bjørnstad.

Ost inneholder i utgangspunktet mye fett, men er også kilde til mange gode næringsstoffer, for eksempel B-vitaminer og kalsium.

- Sånn sett kan smøreost fint være en del av et sunt og variert kosthold, sier Bjørnstad.

Og velger du de magreste variantene, kan du godt spise smøreost hver dag.

- Men kombiner gjerne smøreost med noe annet proteinrikt pålegg, for eksempel kalkunskinke. Og ikke glem grønnsakene, for eksempel tomatskiver og paprikaringer, sier Bjørnstad.

LES OGSÅ: Oppbevarer du osten riktig?

EKSTRA SUNT: Husk grønnsakene og du gjør skiven med smøreost sunnere. Foto: All Over Press
EKSTRA SUNT: Husk grønnsakene og du gjør skiven med smøreost sunnere. Foto: All Over Press Vis mer

Magre smøreoster

Ernæringsfysiologene Lise von Krogh og Cathrine Borchsenius, som står bak kostholdsnettstedet Bra Mat, har tidligere utført en test av smøreoster.

 Foto: PRODUSENTEN
Foto: PRODUSENTEN Vis mer

I testen har de lagt vekt på kaloriinnholdet, samt innholdet av proteiner og fett.

Mye fett, kalorier og karbohydrater har trukket ned, mens mye protein har trukket opp, forklarer de.

Tre smøreoster i testen får terningkast seks, det er Kavli magerost med kylling, Kavli magerost med skinke og Kavli karveost.

Magerost med kylling inneholder 130 kalorier per 100 gram, magerost med skinke 148 kalorier per 100 gram og karveost 162 kalorier per 100 gram.

LES OGSÅ: 30 matvarer nesten uten kalorier

Dobbelt så mange kalorier

Mens det kun er tre smøreoster som får terningkast seks, er det i andre enden av skalaen ti smøreoster som kommer svakt ut og får testens laveste score, terningkast tre.

 Foto: PRODUSENTENE
Foto: PRODUSENTENE Vis mer

Blant disse finner vi Kraft Philadelphia naturell og Freia melkesjokolade, fem ulike Tine kremost, blant andre sortene med urter og mandarin og ananas, og i tillegg tre typer Tine snøfrisk.

Se hele testen her!

Blant taperne er snøfriskostene de med færrest kalorier, alle inneholder 239 kcal per 100 gram.

Samtlige har imidlertid et høyt kaloriinnhold sammenliknet med testvinnerne.

Desidert flest kalorier har Kraft Philadelphia Freia melkesjokolade med sine 290 kcal per 100 gram - dobbelt så mange kalorier som det de magreste smøreostene inneholder.