SUNT OG GODT: Leverpostei er et sunt pålegg med mange viktige næringsstoffer. Men pass på, for det er store variasjoner i både fett- og leverinnholdet.  Foto: Scanpix
SUNT OG GODT: Leverpostei er et sunt pålegg med mange viktige næringsstoffer. Men pass på, for det er store variasjoner i både fett- og leverinnholdet. Foto: Scanpix
Den Sunneste Leverposteien

Her kan du kutte fettinntaket med to tredjedeler

Fettinnholdet varierer mellom 9 og 25 prosent, forteller ernæringsekspert.

KK.NO: Sammen med ost og skinke, er leverpostei blant de mest populære påleggene her til lands.

Sunt er det også! Lever er en av våre viktigste kilder til jern, noe mange kvinner har for lite av, og nettopp derfor kan leverpostei med fordel få plass på frokostbordet. 

LES OGSÅ: 15 ting du kan bruke cottage cheese til

Næringsrikt pålegg

GOD KILDE TIL JERN: Mange kvinner har lite jern, og derfor er leverpostei et smart valg. Foto: Scanpix
GOD KILDE TIL JERN: Mange kvinner har lite jern, og derfor er leverpostei et smart valg. Foto: Scanpix Vis mer

I tillegg til jern, er leverpostei en god kilde til vitamin A, en rekke B-vitaminer, selen og sink, ifølge ernæringsbiolog Lise Von Krogh i Bramat.no. 

En ulempe med det populære pålegget, er imidlertid at innholdet av A-vitamin er svært høyt. 

Vitamin A er nemlig et vitamin man ikke skal overdrive inntaket av. Spiser du mye lever, bør du styre unna kosttilskudd som inneholder vitamin A.

Ifølge Bramat.no får du i deg anbefalt dagsdose A-vitamin ved kun å spise 20 gram leverpostei. Det er omtrent det som går med til én stor brødskive. 

I tillegg forteller ernæringsbiologen at leverpostei inneholder tungmetallet kadmium og flere andre miljøgifter. 

- Men med et normalt forbruk så trenger du ikke bekymre deg for dette. Andre matvarer som korn og kornvarer, grønnsaker og poteter bidrar mye mer til kadmiuminntakket fordi vi spiser mye mer av det, forklarer Von Krogh.  

- I bunn og grunn er leverpostei et pålegg med gode næringsstoffer og god smak som det er fint å variere med i hverdagen. 

LES OGSÅ: Spiser du ikke fisk? 

Variere med 24 gram

Men det finnes mange varianter å velge i, og det er lett å gå seg litt vill i kjøledisken.

Som med mye annet kan det lønne seg å lese bakpå pakken, for å se hva leverposteien inneholder.

Men hva er det man bør se etter når man velger leverpostei? 

- Se etter de som inneholder mest jern, råder Von Krogh. 

SUNT: Lever er både magert og næringsrikt, og er blant annet en viktig kilde til jern. Foto: Scanpix
SUNT: Lever er både magert og næringsrikt, og er blant annet en viktig kilde til jern. Foto: Scanpix Vis mer

Leverinnholdet på leverposteien kan variere med så mye som 24 gram per hundre gram leverpostei, da de forskjellige typene, ifølge Von Krogh, kan inneholde alt fra 14 til 38 prosent lever. 

I tillegg til å få mer jern, vil du også få med mer av andre nyttige mineraler og vitaminer med på kjøpet om du velger leverpostei med et høyt innhold av lever. 

LES OGSÅ: Ikke dropp eggeplommen

Du kan mer enn halvere kaloriinntaket

I tillegg til jerninnholdet kan det være lurt å være oppmerksom på fettinnholdet i leverposteien. Her er det nemlig store forskjeller, ifølge ernæringseksperten. 

- Mellom de magreste og de feiteste er det nesten tre ganger så mye fett i de feiteste: 9-25 prosent, forteller Von Krogh.

- Derfor har de feiteste leverposteiene dobbelt så mange kalorier som de magreste. Følgelig er det også store forskjeller i innholdet av mettet fett. 

SVINELEVER GIR MEST JERN: Er du ute etter å få i deg mest mulig jern gjennom å spise leverpostei, bør du ifølge Von Krogh gå for leverpostei av svin. Foto: Scanpix
SVINELEVER GIR MEST JERN: Er du ute etter å få i deg mest mulig jern gjennom å spise leverpostei, bør du ifølge Von Krogh gå for leverpostei av svin. Foto: Scanpix Vis mer

Innholdet av jern og lever varierer uavhengig av mengden fett. Det er altså ikke slik at de feteste inneholder mest lever, eller omvendt. Unntaket er leverpostei som er tilsatt bacon, som dermed vil inneholde mindre lever og dermed mindre jern. 

LES OGSÅ: Så mye fett trenger kroppen din

Kylling eller svin? 

Å velge leverpostei med tilsatt bacon er altså ingen god idé om du vil holde leverinnholdet oppe og fettinnholdet nede, men hva med kyllingposteien versus leverpostei av svin?

Du tenker kanskje at leverpostei av kylling er det beste valget, men en kjapp titt i butikkhyllene kan fortelle at det ikke nødvendigvis er dette som er avgjørende for fettinnholdet. Svinelever inneholder dessuten mer jern enn kyllinglever. 

- Dersom du ønsker å spise leverpostei fordi du trenger mer jern i kosten, er leverpostein av svin det beste valget, sier Von Krogh.

Til forsiden