VELG RIKTIG: Det er ingenting i veien for å velge ferdigretter en gang i blant sier ernæringsfysiologen, men det gjelder å være litt bevisst. For eksempel er det mange retter som inneholder ekstreme mengder kalorier per porsjon.  Foto: geargodz - Fotolia
VELG RIKTIG: Det er ingenting i veien for å velge ferdigretter en gang i blant sier ernæringsfysiologen, men det gjelder å være litt bevisst. For eksempel er det mange retter som inneholder ekstreme mengder kalorier per porsjon. Foto: geargodz - Fotolia
Mat

Her kan du spare 600 kcal

Ferdigretter er et godt alternativ - så lenge du velger riktig.

Bearbeidet mat er en av de største kildene til salt.

De fleste nordmenn får i seg dobbelt så mye salt som er anbefalt, og faktisk kommer mellom 70 og 80 prosent av dette saltet fra bearbeidet mat.

Ikke nok med det, men mange ferdigretter inneholder også enorme mengder kalorier - enkelte av dem opp mot 1000 kilokalorier (kcal) per porsjon, som er langt mer enn anbefalt.

Til tross for at ekspertene anbefaler oss å lage mer mat fra bunnen av, er det likevel enkelte dager hvor valget faller på nettopp bearbeidet mat eller ferdigmat.

EKSPERT: Susanne Christensen har en bachelorgrad i ernæring og er faglærer ved Hudpleieakademiet. Foto: Privat
EKSPERT: Susanne Christensen har en bachelorgrad i ernæring og er faglærer ved Hudpleieakademiet. Foto: Privat Vis mer

Så, hvordan kan du velge litt sunnere?

LES OGSÅ: Styr unna disse i kjekshyllene

Bør ikke innholde for mye kalorier

- Først og fremst er det viktig å se på det totale energiinnholdet, sier Susanne Christensen, ernæringsfysiolog og faglærer ved hudpleieakademiet.

- Husk at energiinnholdet oppgis per 100 gram, så det er viktig å gange dette opp med hvor mange gram retten inneholder. En middag bør ligge på rundt 500 kilokalorier, og veldig mange ferdigretter inneholder langt mer enn dette!

Mens en rett med kyllingbryst i sjysaus kan innholde litt over 400 kilokalorier, finner du andre retter - som kylling korma, som innholder opp mot 1000 kilokalorier per porsjon.

Men det er også andre faktorer du bør ta hensyn til - blant annet sukker og mettet fett.

I likhet med salt, er sukker noe de fleste av oss får i seg for mye av. Nordmenn får i seg svimlende 33 kilo sukker i året - noe som tilsvarer 13 prosent av energiinntaket vårt.

Og sukkeret skjuler seg overalt - for eksempel er noen yoghurter like søte som brus.

- Mitt råd er å lese på etiketten, sier Christensen.

LES OGSÅ: Fastematen du garantert vil elske

MYE BEDRE: Rent kyllingkjøtt (eventuelt storfe eller fisk), fullkornsris og en lettere saus kan spare deg for mye kalorier. Et måltid som dette inneholder bare litt over 400 kalorier. Foto: M.studio - Fotolia
MYE BEDRE: Rent kyllingkjøtt (eventuelt storfe eller fisk), fullkornsris og en lettere saus kan spare deg for mye kalorier. Et måltid som dette inneholder bare litt over 400 kalorier. Foto: M.studio - Fotolia Vis mer

Se etter rent kjøtt og grønnsaker

Når du skal kjøpe ferdigretter er det minst like viktig å se på innholdet av næringsstoffer.

- Se etter retter som inneholder kjøtt, fugl eller fisk som ikke er bearbeidet, sier Christensen.

Gode alternativer inkluderer blant annet kyllingbryst, kyllingfilet, kokt laks, laksefilet, torsk og oksekjøtt. Hun forklarer at rettene er enda bedre dersom de innholder fullkornris og grønnsaker.

Mange retter har et bra energiinnhold og et godt innhold av protein, men kan likevel ha litt lite fiber og grønnsaker. Da kan det være lurt å tilsette ekstra - for eksempel brokkoli og gulrot.

- Hvis du har lyst til å unne deg litt ekstra er det helt greit å velge en lasagne til middag. Retten inneholder en del protein og passelig mengde energi. Kutt gjerne opp litt grønnsaker ved siden av, så øker du innholder av fiber, vitaminer og mineraler, sier hun.

Dette er nemlig noen av de andre ingrediensene retten bør inneholde.

- Se etter innhold av protein, fiber og grønnsaker - dette bør være høyt. En tomatsuppe inneholder ikke mye energi, men også ganske lite protein. For å bli mett bør du i så fall ha et par skiver med grovt brød ved siden av, sier Christensen.

IKKE NOK ALENE: Tomatsuppe inneholder ikke så mye energi i seg selv, det kan derfor være lurt å spise med noen brødskiver ved siden av. Foto: emmi - Fotolia
IKKE NOK ALENE: Tomatsuppe inneholder ikke så mye energi i seg selv, det kan derfor være lurt å spise med noen brødskiver ved siden av. Foto: emmi - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Baksten du kan spise hver dag

Sats på ferske råvarer i det daglige

Dersom du har veldig dårlig tid en dag, er det altså ikke noe i veien for å velge noen av rettene du får ferdig, og bare kan varme opp - så sant du er litt bevisst.

- Kokt laks med poteter og gulrøtter er selvsagt et mye bedre alternativ enn ferdigpizza, forteller Christensen.

UTEN SKALL? Da er ikke potetene like næringsfulle. Foto: daffodilred - Fotolia
UTEN SKALL? Da er ikke potetene like næringsfulle. Foto: daffodilred - Fotolia Vis mer

Hun understreker at du likevel bør begrense inntaket av ferdigmat, og satse på ferske råvarer i det daglige. Ferdigmat kan nemlig mangle en del viktige næringsstoffer også.

- Poteter i ferdigretter er ofte uten skall - noe som gjør at potetene taper viktige næringsstoffer når de kokes.

- Gulrøtter bevarer også mer næringsstoffer ved damping i stedet for koking. Jeg anbefaler derfor at du beholder skallet på også her, sier ernæringsfysiologen.

Sist men ikke minst er prisen en faktor når det kommer til ferdigmat.

- Det blir dyrt i lengden kun å kjøpe ferdige middagsretter, avslutter hun.

Forbrukerrådet har tidligere gjort en test av ferdigretter og saltinnholdet i disse. Resultatene finner du her!

Til forsiden