PÅLEGG: Spiser du en del brødmat, kan det være lurt å tenke gjennom hva du har på. Foto: All Over Press
PÅLEGG: Spiser du en del brødmat, kan det være lurt å tenke gjennom hva du har på. Foto: All Over Press Vis mer

Gulost

Her kan du spare flere hundre kcal

Og det er ikke bare på valget av osten.

Bytt ut salamien med skinke og spar massevis av kalorier, akkurat det har du sikkert hørt før.

Men, det finnes flere påleggbytter som kan bidra til at du får i deg færre kalorier.

- Det viktigste å huske på hvis du vil spise pålegg med færrest mulig kalorier, er å velge magert, sier klinisk ernæringsfysiolog Kari Sellæg ved Norsk Idrettsmedisinsk Institutt (NIMI) til KK.no.
 
LES OGSÅ: Går du i denne frokostfellen?

Mye fett = mange kalorier

Nordmenn flest er i dag overvektige, og den viktigste grunnen til at du bør velge magre pålegg, er for å forebygge mot livsstilssykdommer.

- Reduser inntaket av det usunne mettede fettet, det er dette som kan øke risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer, sier Sellæg.

Mettet fett får vi fra kjøtt- og meieriproduktene. Og antall kalorier du sparer på å velge smart, er mange.

For eksempel inneholder grillet kyllingfilet fra Grillstad 94 kcal per 100 gram, mens gullsalami fra samme produsent inneholder 444 kcal (350 kcal forskjell)

Velger du lettost framfor vanlig ost, sparer du også mange kalorier.

For eksempel inneholder Norvegia lettere 272 kcal per 100 gram, mens Norvegia original inneholder 351 kcal (79 kcal forskjell), ifølge Tine.

Et enda magrere alternativ får du med enkelte smøreoster, for eksempel magerost skinke fra Kavli, som inneholder 148 kcal per 100 gram.

LES OGSÅ: Sjekk saltinnholdet i påleggene

OSTER: Mange oster inneholder svært mye mettet fett, så sjekk innholdslisten.  Foto: All Over Press
OSTER: Mange oster inneholder svært mye mettet fett, så sjekk innholdslisten. Foto: All Over Press Vis mer

Sunt fett - innimellom

Husk imidlertid at ikke alt handler om kalorier.

En del pålegg kan gi deg viktig påfyll av sunne fettsyrer, som både bidrar til sunnere hjerte, vakrere hud og klokere hode.

Fete fiskepålegg som makrell i tomat og røket laks, inneholder sunt omega 3-fett.

- Vil du være bevisst på kaloriinntaket, er et par skiver med et moderat lag fiskepålegg per dag nok, sier Sellæg.

Vil du spare enda litt mer på kaloriene, samtidig som du får i deg omega 3, kan du for eksempel velge stabburmakrell på tube.

Den inneholder 158 kcal per 100 gram, mens staburmakrell på boks inneholder 253 kcal (95 kcal forskjell), ifølge Stabburet.

Vær oppmerksom på at du ved å gjøre dette, får i deg noe mindre av de sunne fettsyrene.

LES OGSÅ: En halv avokado til lunsj?

Sjekk sukkerinnholdet

Det finnes også andre sunne, men relativt kaloririke pålegg, for eksempel egg og avokado. Hvis du ønsker å gå ned i vekt, bør du nyte dette i begrensede mengder.

- Spe det ut ved for eksempel å ha egg og tomat i skiver, slik at ett egg rekker til to brødskiver, tipser Sellæg.

Noen typer pålegg inneholder derimot mange kalorier, fordi de har et spesielt høyt sukkerinnhold.

- De fleste kjøpte syltetøy har masse sukker og lite bær, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no.

Hun anbefaler rørt jordbærsyltetøy fra Nora, som inneholder 93 kcal per 100 gram, ifølge Stabburet.

Brunost er et annet kaloririkt pålegg. Det skyldes sukkerinnholdet, men også innholdet av mettet fett.

For deg som er glad i brunost, anbefaler Sundfør lettere fløtemysost, den inneholder 380 kcal per 100 gram, ifølge Tine.

LES OGSÅ: Frokosten som holder deg mett lenger

SØTT: Sjokoladepålegg inneholder som regel mye kalorier, greit å tenke på om du spiser det ofte. Foto: All Over Press
SØTT: Sjokoladepålegg inneholder som regel mye kalorier, greit å tenke på om du spiser det ofte. Foto: All Over Press Vis mer

Sunne sjokoladepålegg?

Sjokoladepålegg er blant det mest kaloririke du kan ha på brødskiven, og de fleste variantene inneholder mer enn 500 kcal per 100 gram.

Men det finnes magrere varianter, for eksempel Philadelphia med melkesjokolade, som inneholder 290 kcal per 100 gram, ifølge Kraft.

Uansett hvilket pålegg du velger, er det imidlertid viktig å huske på at det også handler om hvor ofte og hvor mye.

- Det hjelper lite å velge lett, hvis man tar på dobbelt så mye pålegg, sier Sellæg.

Samtidig kan du spise alle typer pålegg, men kanskje ikke hver dag.

Hev heller smaken ved å ha på salatblader, alfaspirer, tomat, agurk, paprika også videre.

- Grønnsaker inneholder svært lite kalorier, så her er det bare å fråtse, sier Sellæg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: