GULOST: En av nordmenns favoritter på brødskivene, men også en kilde til mye mettet fett. Faktisk står ost alene for 20 prosent av det mettede fette nordmenn inntar hver dag.  Foto: Fotolia
GULOST: En av nordmenns favoritter på brødskivene, men også en kilde til mye mettet fett. Faktisk står ost alene for 20 prosent av det mettede fette nordmenn inntar hver dag. Foto: Fotolia Vis mer

Fett

Her kan du spare mye usunt fett

Ost er den største kilden til mettet fett blant nordmenn.

Hvor mye mettet fett får du i deg hver dag?

Selv om myndighetene stadig vekk minner oss på hvor viktig det er å kutte ned på dette usunne fettet, og øke inntaket av det sunne, umettede fettet, er det ikke alltid så lett.

Blant annet er det mange tilsynelatende sunne matvarer som er en kilde til både skjult sukker, fett og andre ting du helst bør styre unna.

Men det trenger ikke være så vanskelig å redusere det mettede fettet i kosten - faktisk kommer du langt bare ved å bytte ut gulosten.

Ost er nemlig en av de største kildene til mettet fett i det norske kostholdet.

LES OGSÅ: Ingrediensene du alltid bør ha i skapet

VELG MAGERT: Det kan spare deg for mye mettet fett, forteller eksperten.  Foto: Colourbox
VELG MAGERT: Det kan spare deg for mye mettet fett, forteller eksperten. Foto: Colourbox Vis mer

Ost er en stor kilde til mettet fett

– Resultater viser at ost bidrar med 20 prosent av det mettede fettet i det norske kostholdet, sier Linda Granlund, ernæringsfysiolog og direktør for Helse og Ernæring hos Mills DA.

Resultatene kommer fra den landsomfattende kostholdsundersøkelsen, Norkost, utført av Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, i samarbeid med Mattilsynet og Helsedirektoratet. I undersøkelsen ble kostholdet til 862 menn og 925 kvinner mellom 18 og 70 år kartlagt i løpet av 2010 og 2011.

I undersøkelsen har de blant annet sett på hvor mye fett nordmenn inntar hver dag og hvilke matvarer som er de største kildene til dette.

– Dersom du velger en ost som er magrere vil du få i deg mindre fett totalt, som er i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger, sier Granlund.






For det er ingen hemmelighet at ost kan bidra med mye fett.

Så mye fett er det i osten:
  • Gulost 27 prosent fett
  • Brunost 27 prosent fett
  • Normanna 28 prosent fett
  • Jarlsberg 29 prosent fett
  • Brie 32 prosent fett
  • Camembert 32 prosent
  • Gräddost 37 prosent fett
  • Royal Blue 45 prosent fett

  • SUNT FETT: Men det er ikke alt fett du bør sky som pesten. Umettet fett kan bidra til å senke det dårlige kolesterolet. Prøv for eksempel avokado.  Foto: Getty Images/iStockphoto
    SUNT FETT: Men det er ikke alt fett du bør sky som pesten. Umettet fett kan bidra til å senke det dårlige kolesterolet. Prøv for eksempel avokado. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

    Viktig å vite forskjellen på fett

    Det er imidlertid ikke slik at du skal kutte alt fett fra kostholdet, og det er anbefalt at cirka 30 prosent av energien kommer fra fett.

    Likevel er det ikke likegyldig hva slags fett energien kommer fra.

    – I tillegg til å ha kjennskap til fettrike produkter er det av stor betydning å være bevisst på hva slags fett du spiser, sier Granlund.

    Det er spesielt god grunn til å styre unna transfett og mettet fett - som kjennetegnes ved at den er fast i romtemperatur. Helsedirektoratet anbefaler at du reduserer inntaket av mettet fett og heller bytter ut noe av dette med umettet fett.

    Dette er fordi mettet fett øker det dårlige kolesterolet, mens umettet fett reduserer det dårlige kolesterolet.






    Tallene fra Norkost-undersøkelsen viser at nordmenn i gjennomsnitt får 34 prosent av energien sin fra fett, hvorav 13 prosent kommer fra mettet fett.

    Det trenger imidlertid ikke være så vanskelig å velge riktig.

    – For eksempel vil både mager gulost og Vita Hjertego' ha en total fettmengde på 16 prosent, men Vita Hjertego' vil likevel inneholde mye mer umettet fett siden melkefettet er byttet ut med raps- og solsikkeolje, sier ernæringsfysiologen.

    – De største kildene til mettet fett i kosten vår er fete meieriprodukter som meierismør, fløte og ost, i tillegg til fete kjøttvarer. Gode alternativer til dette er for eksempel å bytte ut meierismør med myke plantemargariner.

    TA VARE PÅ HJERTET DITT: Velg bort det usunne fette til fordel for umettet fett, og reduser risikoen for hjerte- og karsykdom.  Foto: Syda Productions - Fotolia
    TA VARE PÅ HJERTET DITT: Velg bort det usunne fette til fordel for umettet fett, og reduser risikoen for hjerte- og karsykdom. Foto: Syda Productions - Fotolia Vis mer

    Øker risikoen for hjerte og karsykdom

    Fett - spesielt mettet fett er ikke til å spøke med.

    Det er, som nevnt, kjent for å øke det dårlige kolesterolet i kroppen din, noe som er en av de største risikofaktorene for hjerte- og karsykdommer.

    – Kolesterol har flere viktige funksjoner i kroppen, men for høyt kolesterol medfører at kolesterolet fester seg i blodåreveggen. Mye kolesterol i blodåreveggen vil over tid snevre inn blodårene og kunne føre til fullstendig fortetting. Dersom en fortetting finner sted i blodårene som omkranser hjertet inntreffer et hjerteinfarkt, sier Granlund.

    Det som gjør kolesterol spesielt skummelt, er at du ikke kan kjenne det på kroppen.

    – Det er derfor mange som har høyt kolesterol uten å vite om det. Anbefalt kolesterolnivå er 5 mmol/l eller lavere. Nesten to av tre voksne nordmenn har for høyt kolesterol i forhold til anbefalt nivå på 5 mmol/l.






    LES OGSÅ: Så mange egg kan du spise

    Ikke bare en kilde til fett

    Hvis gulost er pålegget du helst foretrekker til frokost, kan det være greit vite at osten er en kilde til også andre næringsstoffer enn bare fett.

    – De fleste meieriprodukter - inkludert ost, en god kilde til kalsium, har klinisk ernæringsfysiolog, Lise von Krogh, tidligere uttalt til KK.no.

    Kalsium er et mineral som har mange viktige funksjoner for kroppen din. Det er først og fremst viktig for å holde skjelettet godt og sterkt, men er også viktig for musklene, cellene og nervesystemet i kroppen. Tidligere studier har også vist at mineralet kan forlenge livet ditt.

    – Meieriprodukter er også en kilde til jod, ettersom kraftfôret til dyrene er beriket med stoffet. Jod er et næringsstoff det finnes lite av i andre matvarer enn sjømat, og meieriprodukter er derfor en god kilde, sier von Krogh.

    Uansett hvilken ost du foretrekker, er hun uansett i mot at du kutter ut favorittosten fordi den er en kilde til fett eller sukker. Istedenfor råder hun til å passe på mengdene, og kanskje velge magrere varianter i ukedagene, og spare de andre til helgen.