TRIGGER: Ost, vin, kjeks og druer er blant maten som trigger deg til å ville spise mer.  Foto: Andrew - Fotolia
TRIGGER: Ost, vin, kjeks og druer er blant maten som trigger deg til å ville spise mer. Foto: Andrew - Fotolia Vis mer

Søtsug

Her mister du fort kontrollen

Visse mat- og drikkekombinasjoner gjør det vanskeligere å begrense seg.

Publisert

Er du blant dem som ikke klarer å nøye deg med bare ett kakestykke, som alltid spiser for mye ved buffébordet eller som kaster i deg smågodt som om det var ditt siste måltid?

Glem alle tanker om at du har en dårlig karakter eller er mislykket. Og det trenger absolutt ikke være snakk om en spiseforstyrrelse. Men enkelte matvarer og situasjoner kan bidra til at du mister kontrollen, ifølge eksperter.

Det handler om smakskombinasjoner som er uimotståelige – for eksempel gode smørbrød eller fast food-menyer som får hjernen til å skrike «ta mer!».

En av de største skurkene i matveien er kombinasjonen sukker og fett.

LES OGSÅ: Så mange måltider bør du spise om dagen for å unngå å miste kontrollen

Et sinnsykt sug

Selv hver for seg kan smaken av søtt og fett føre til avhengighet, og studier viser at de kombinert kan skape et sug på nivå med alkohol, kokain og heroin.

Sukker, fett og også salt alene gir oss positive smaksopplevelser og entusiasme. Men sammen trigger de hverandre og gir en enda sterkere belønning, og et enda større velvære, forteller Charlotte Erlanson-Albertsson til bladet LevBra. Hun forsker blant annet på appetittregulering.

- Og når vi har fått i gang belønningssystemet roper det «ta litt til» eller «ta en større bit», for å holde fast på lykkefølelsen. Derfor fortsetter vi å spise.

TAKEAWAY: Er også blant maten som trigger sultfølelsen.  Foto: paul_brighton - Fotolia
TAKEAWAY: Er også blant maten som trigger sultfølelsen. Foto: paul_brighton - Fotolia Vis mer

Hvilken type mat er det som inneholder denne forlokkende kombinasjonen?

Til dels er det selvsagte usunne saker som kaker, gatekjøkkenmat og godteri, og til dels frokostblandinger, brød og andre halvfabrikater. Sukker, salt og fett brukes i disse matvarene for å forsterke smakene.

Den verste kombinasjonen er nok en fet hamburger med salt pommes frites og søt brus, sier Erlanson-Albertsson.

LES OGSÅ: Burger King lanserer sunne pommes frites

Uheldige kombinasjoner

Når man snakker om farlige kombinasjoner: Av og til kan noe så selvsagt som en kake til kaffen, et glass brus til potetgullet eller litt ost og kjeks til vinen få oss til å miste kontrollen. Blandingen av smaker og konsistenser gjør nemlig at vi spiser mer av dem før kroppen sier ifra enn vi ville gjort hvis de hadde blitt spist separat. Etter en bit av det ene blir man sugen på det neste igjen. Og sånn fortsetter det.

Det samme skjer ved buffébordet. Utvalget er enormt og man mister lett kontakten med metthetsfølelsen sin.

En annen ulempe med denne typen mat er at den er kaloririk, men ikke spesielt mettende. Man kan derfor spise nesten så mye man vil før magen sier stopp.

– Den inneholder mange kalorier per volum, noe som betyr at man får i seg massevis av kalorier på kort tid, uten at mettheten henger med. I stedet trigger maten i gang et økt matinntak, forteller Mona Landin-Olsson, som er overlege og forsker ved universitetet i Lund.

Hun mener at raske karbohydrater som brus, smågodt og kaker er det verste man kan spise – men vil også advare mot alkohol.

– Alkoholen i seg selv inneholder mange kalorier, men den er også blodsukkersenkende og appetittdrivende. Vi blir sultne av den, konstaterer hun.

FETT, SUKKER OG SALT: Er blant de verste kombinasjonene.  Foto: yalcinsonat - Fotolia
FETT, SUKKER OG SALT: Er blant de verste kombinasjonene. Foto: yalcinsonat - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Derfor får du søtsug om kvelden

Slik får du kontroll

For å kunne kontrollere spisingen mener Landin-Olsson at det er viktig å spise regelmessig.

– Man skal nesten stille klokken for å spise på bestemte tider, og så bare spise den mengden mat man har bestemt seg for på forhånd. Dessuten er det viktig å spise allerede før man har blitt sulten. Rekker man å bli kjempesulten er risikoen stor for at man overspiser. Man må lytte til kroppen sin, og stille inn tidene etter den, sier hun.

Et annet tips er å kjenne etter når du blir mett. Landin-Olsson erkjenner at noen har lettere for å miste kontrollen enn andre, og at det delvis er genetisk. For dem gjelder det å unngå mat de ikke kan håndtere.

Klarer du for eksempel ikke å spise godteri bare på lørdager, må du kanskje avstå helt, fastslår Erlanson-Albertsson.

LES OGSÅ: Matvarer som demper sulten

10 farlige kombinasjoner

Når ulike smaker, konsistenser og farger blandes blir maten uimotståelig – spesielt hvis de inneholder sukker, fett og salt.

 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer