Foto: colourbox.com
Foto: colourbox.com Vis mer

Kjøtt

Her risikeres synet

For mye rødt kjøtt kan svekke synet.

Publisert
10 porsjoner eller mer med rødt kjøtt i uka hever risikoen for svekket syn i alderdommen med 47 prosent, melder The Telegraph.

Kylling minst tre ganger i uka har imidlertid en beskyttende effekt, og reduserer faren med over 50 prosent.

Bildet som utfordrer synet: Derfor blir du lurt

Kan føre til blindhet

Det viser en australsk undersøkelse ved University of Melbourne, publisert i fagtidsskriftet American Journal of Epidemiology.

Den understøtter tidligere forskning som også har funnet sterke sammenhenger mellom kosthold og forkalkning på netthinna, på fagspråket kalt aldersrelatert makuladegenerasjon (AMD). Sykdommen er en utbredt årsak til blindhet blant eldre.

Macula, en elliptisk, gul flekk i øyet nær senteret, er den mest følsomme delen av netthinna. Den tillater oss å se fine detaljer når vi leser og skriver, så vel som evnen til å se farger.

  • Test deg selv: Hvor sunt lever du?


  • 20 000 nordmenn rammes hvert år

    I Norge blir 20 000 eldre rammet av makuladegenerasjon hvert år, ifølge Lommelegen.no.

    Sykdommen forekommer vanligvis hos personer over 50 år, og skyldes at nye blodårer vokser under netthinnesenteret. Disse blodårene lekker væske, arrvev dannes, og skarpsynet svekkes.

    Denne prosessen kan ta flere år. I ekstreme tilfeller, bare noen måneder.

  • Slik holder du deg ung

  • Kylling har beskyttende effekt

    Ny forskning tyder nå på at det å begrense inntaket av rødt kjøtt – og øke inntaket av kylling – kan ha en beskyttende effekt mot sykdommen.

    Hele 6700 personer i alderen 58-69 deltok i undersøkelsen. Forskerne noterte seg deltakernes kostholdsvaner og hvem som viste tidlige symptomer på AMD.

    Resultatene viser at personer som i gjennomsnitt spiste 10 porsjoner rødt kjøtt i uka – som roastbeef, kjøttkaker og lammekoteletter – hadde 47 prosent større risiko for å vise tidlige tegn på AMD enn de som gjorde det fem ganger ukentlig.

    Til sammenligning hadde deltakere som åt kylling i gjennomsnitt 3,5 ganger i uka – eller oftere – 57 prosent lavere risiko enn de som kun åt kylling 1,5 ganger ukentlig.

    Trenger du fristende oppskrifter med kylling? Prøv disse:

  • Sitronkylling med pasta
  • Indisk kyllingsuppe
  • Hot kylling med ingefær
  • Kyllingtortillas
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer