VÆR OBS PÅ HERMETISERT FRUKT: Ofte inneholder den store mengder sukker, i tillegg til at næringsinnholdet er lavere.  Foto: Thinkstock.com
VÆR OBS PÅ HERMETISERT FRUKT: Ofte inneholder den store mengder sukker, i tillegg til at næringsinnholdet er lavere. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Frukt

Hermetisert frukt er ikke så sunt som du tror

Inneholder masse sukker og lite næringsstoffer.

Enten du prøver å passe vekten, eller er opptatt av hvilke næringsstoffer kroppen din har behov for, er det mange som vil unngå de største kaloribombene.

For som du kanskje har fått med deg er det ikke bare potetgull, brus og is som inneholder store mengder sukker, fett og kalorier. For eksempel kan du finne opp mot 80 gram sukker i en enkel smoothie.

Men en smoothie er ikke den eneste tilsynelatende sunne matvaren som skjuler mer sukker enn du tror, skriver Shape.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Drikke som saboterer slankekuren

Vær obs på hermetisert frukt

Et naturlig valg for mange når søtsuget sniker seg på etter middag, er frukt. Men til og med frukt kan skjule mye unødvendig sukker hvis du velger feil variant.

Ifølge Shape gjelder dette spesielt hermetisert frukt som ikke bare inneholder store mengder sukker, men som også har et lavere innhold av viktige næringsstoffer enn det du finner i den ferske eller frosne varianten.

I motsetning til frossen frukt - som blir frosset ned når frukten er på toppen av sin modenhet, blir hermetisert frukt tilsatt store mengder sukker. Dette gjør at det ikke er behov for å bruke den frukten som er mest smakfull, og dermed vil også næringsinnholdet synke.


LES OGSÅ: Derfor blir du trøtt klokken 14.00

VELG KESAM: Kesam er et magert og godt alternativ til fløte, og smaker i tillegg utrolig godt.  Foto: Eva Brænd/Melk.no.
VELG KESAM: Kesam er et magert og godt alternativ til fløte, og smaker i tillegg utrolig godt. Foto: Eva Brænd/Melk.no. Vis mer
LAG DEN RIKTIG: Hvis du bruker riktig ingredienser kan smoothien din bli en helsebombe.  Foto: /colourbox.com
LAG DEN RIKTIG: Hvis du bruker riktig ingredienser kan smoothien din bli en helsebombe. Foto: /colourbox.com Vis mer
SUNT OG GODT: Inneholder massevis av antioksidanter du har godt av, men pass på mengden.  Foto: Colourbox
SUNT OG GODT: Inneholder massevis av antioksidanter du har godt av, men pass på mengden. Foto: Colourbox Vis mer

Dette bør du velge istedenfor






Fruktsalat med kesam
Fruktsalat er friskt, men samtidig søtt nok til å dempe søtsuget. Bland sammen blåbær, bringebær, jordbær, biter av epler, banan, mango, appelsinbåter, fersken, søte druer eller ananas.

Har du en mynteplante i kjøkkenvinduet kan du også hakke noen mynteblader og blande inn. Serverer du fruktsalaten med vaniljekesam istedenfor iskrem får du tre ganger så mye proteiner, og nesten bare halvparten så mye kalorier.

Smoothie
En smoothie kan inneholde mye kalorier, men ikke hvis du lager den riktig. Bruk syrnet melk, yoghurt og banan som en basis og så tilsetter du det du vil/har av frukt og bær.

Smoothie er både sunt og søtt fordi den inneholder så mange av næringsstoffene kroppen trenger. Bær og frukt gir vitamin C, antioksidanter og litt kostfiber, mens meieriproduktene gir kalsium, B-vitaminer, jod og protein.





Råmarsipan
Marsipan består hovedsaklig av mandler, som har mye umettet fett, men dessverre også en del sukker. Derfor er råmarsipan, eller ekte marsipan, et bedre alternativ. Den ineholder mye mindre sukker og er et godt alternativ til mye annen snacks. Du bør imidlertid begrense inntaket noe, siden den fortsatt ineholder en del kalorier og fett.

LES OGSÅ: Mat som er billig og bra

Mørk sjokolade
Har du ennå ikke fått med deg hvorfor du bør velge mørk sjokolade? Det er en super måte for å stoppe søtsuget, hvis fristelsen blir for stor.

Årsaken til at mørk sjokolade er bedre enn melkesjokolade kommer av at den inneholder mer antioksidanter. De er også en kraftigere smak, så vanligvis holder det med en mindre mengde.





Unngå at du overspiser

For at hverdagskosen ikke skal legge seg rundt midjen er det i tillegg lurt at du begrenser mengdene. En liten dessert betyr ikke to tre boller med mørk sjokolade. Ellen Hovland, klinisk ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for meieriprodukter, har tidligere gitt tips til KK.no om hvordan du enkelt kan unngå overspising.

- Sett fram snackset i små eller halvstore boller. Vi spiser som oftest til bollen er tom, og da er det mange kalorier å spare på å bruke en mindre bolle, forteller Hovland.

Men frukten og grønnsakene bør du ikke spare på. Det beste er hvis du skjærer den opp i biter og legger det på et fat.

- Et fruktfat med hel frukt kan gjerne så urørt, men kutter du det opp i biter blir det borte med en gang, så bruk de ekstra fem minuttene til å kutte opp.

LES OGSÅ: Dette bør salaten din inneholde

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: