KJAPP MAT: Selv om hverdagen er stressende bør du ikke stresse med måltidene. Det kan gå ut over både fordøyelsen og vekta. Foto: Scanpix/NTB
KJAPP MAT: Selv om hverdagen er stressende bør du ikke stresse med måltidene. Det kan gå ut over både fordøyelsen og vekta. Foto: Scanpix/NTB
Spise I Farta

Hiver du alltid i deg maten eller spiser på farten?

Kan være ødeleggende for kostholdsplanen din.

KK.NO: Tar du ofte frokosten i hånden mens du løper til bussen om morgenen? Eller kanskje kjøper du noe kjapt og enkelt mellom møtene på jobb – det er tross alt litt for lenge til middag. 

Med en full dagsplan er det ikke alltid vi tar oss tid til å nyte et måltid, selv om det kanskje bare er et mellommåltid. 

Men er det egentlig så bra å spise mens vi løper av gårde fra avtale til avtale? 

Stress påvirker fordøyelsen

– Å spise mens du er på farten trenger ikke være så ille i seg selv, men stress kan derimot gå ut over fordøyelsen.

- Så dersom du spiser for raskt fordi du stresser så kan du få treg eller løs mage, og ikke minst luft i magen, forteller konseptsjef i Grete Roede AS, Jeanette Roede til KK.no.

Velger du sunt så behøver det ikke å få store konsekvenser å raske med seg mat mens man løper ut døren, likevel er det lurt å tenke på måltidet som en pause. 

Det er lurt å ta seg tid til å sette seg ned å nyte maten, for det er slett ikke bra å spise for fort.

LES OGSÅ: Matpakke-trikset du bør kunne

– Det gjør ikke noe om du spiser i farta, så lenge du tar deg tid til å spise. For eksempel dersom du sitter i bilen eller på bussen og nyter matpakka di, sier hun og legger til:

SPISE I BILEN: Selv om du må ta maten i hånden og løpe er det ikke så farlig dersom du i det minste velger sunt. Foto: Scanpix Denmark
SPISE I BILEN: Selv om du må ta maten i hånden og løpe er det ikke så farlig dersom du i det minste velger sunt. Foto: Scanpix Denmark Vis mer

– Det er derimot ikke så smart å kaste maten i seg. Ikke bare kan det gå ut over fordøyelsen din, det gjør det også lett å overspise. Det tar nemlig tid før hjernen skjønner at magen er mett.

LES OGSÅ: Slanketabbene du vil unngå

Planlegg dagens mellommåltider

I travle hverdager er det ikke alltid man rekker å ta seg god tid til å spise. Dersom du i tillegg velger «enkle» og usunne løsninger blir ikke saken noe bedre.

– Det er veldig lett å spise usunt dersom man ikke har planlagt et mellommåltid. Vi går ofte for de mest fristende løsningene i stedet. Det kan være en pølse i brød, et pizzastykke eller lignende, sier hun. 

RASK MAT: Planlegg gjerne dagens mellommåltider slik at du har noe for hånden når sulten melder seg. Da unngår du fristelser og overspising. Foto: Scanpix/NTB
RASK MAT: Planlegg gjerne dagens mellommåltider slik at du har noe for hånden når sulten melder seg. Da unngår du fristelser og overspising. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Dette er gjerne svært energitett mat, og dersom du velger dette som mellommåltid kan det fort bli noen ekstra kalorier i løpet av en dag. Roede mener derfor at du gjør lurt i å planlegge dagens mellommåltider slik at du har noe for hånden når sulten melder seg.

– Dette er noe vi snakker mye om på våre kurs. Velg noen sunne alternativer som du kan ha tilgjengelig, både for å kunne spise ofte nok i løpet av en dag, og for å lettere kunne motstå fristelsene du kommer over, anbefaler hun.

Har du en ferdig matpakke blir det også lettere å unngå å spise for mye, da har du på forhånd satt en begrensning for hvor mye du skal spise.

Ikke spis foran TV’en

Når vi gjør flere ting samtidig er det ikke alltid så lett å ha full kontroll på alt. Vi har vel alle opplevd å sette oss foran fjernsynet med noe snacks foran oss, for så å plutselig oppdage at skålen er tom.  

– Hvis du har mat, eller en bolle med noe godt foran deg mens du jobber, ser på TV, eller gjør andre ting, er det lett at du spiser ubevisst. Og da kan man raskt spise mer enn man egentlig hadde tenkt. Det skal svært mye konsentrasjon til for å la være å spise mens man har fristende mat foran seg, sier Roede. 

Også Therese F. Mathisen, som er ernæringsfysiolog ved Thema Nutrition har tidligere sagt til KK.no at hun mener det er viktig å ta seg tid til måltidet i seg selv, og ikke gjøre alt mulig annet mens man spiser.

– Da registrerer du ikke så lett at du spiser og du føler deg mindre tilfreds. Mitt beste tips er å finne matro med fullt fokus på måltidet - tygg rolig og ikke sluk maten, sier hun.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Til forsiden