Mat

Hiver du hvitløken rett i panna?

Da kan du gå glipp av helsefordelene til løkplanten.

<strong>LA DEN HVILE PÅ SKJÆREFJØLA:</strong> Hvis du vil høste alle helsefordelene til hvitløken, er det viktig at du lar den hvile på skjærefjøla i 15 minutter. Det helsfremmende stoffet i løkplanten er nemlig omfintlig mot høy varme.   Foto: Thinkstock.com
LA DEN HVILE PÅ SKJÆREFJØLA: Hvis du vil høste alle helsefordelene til hvitløken, er det viktig at du lar den hvile på skjærefjøla i 15 minutter. Det helsfremmende stoffet i løkplanten er nemlig omfintlig mot høy varme. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke uten grunn at hvitløk er en av de eldste og mest kjente medisinplantene vi har.

Til tross for at du ender opp med å stinke opp både arbeidsplassen og hjemmet ditt, er løken nemlig proppfull av helsefordeler.

Ikke nok med at den kan forebygge forkjølelser, men tidligere studier har også vist at planten kan senke det dårlige kolesterolet og øke det gode kolesterolet i blodet.

Men for å få mest mulig ut av den, gjelder det å tilberede den riktig. For eksempel er det best å la den ligge på skjærefjøla en stund før du slenger den i panna.

LES OGSÅ: Derfor skal du spise rå hvitløk

Ikke sleng hvitløken rett i panna

Som KK.no tidligere har skrevet, inneholder hvitløk enzymet allinase, og når du knuser eller kutter opp løken vil det bidra til dannelsen av et svovelholdig stoff kalt allicin. Dette er også stoffet som bidrar til å gi løken den karakteristiske lukten, og som gir de store helsefordelene.

Men dette stoffet er veldig ømfintelig mot varme, og hvis du slenger hvitløken rett opp i en varm panne, vil ikke dannelsen av allicin skje.

Hvis du derimot lar den knuste hvitløken få ligge på skjærefjøla i 10-15 minutter før den går i stekepanna er allicin-prosessen i boks, og du er sikret et sunnere måltid.

LES OGSÅ: Hvitløken bør hakkes opp ekstra godt

Ikke gå glipp av helsefordelene

Selv om det kan høres ut som mye ekstra styr når du skal slenge sammen en rett i full fart, er det mange fordeler ved å ha litt tålmodighet. Studier har blant annet vist at hvitløk kan redusere risikoen for blant annet hjertesykdom.

Det er flere årsaker til at man rammes av hjertesykdommer, blant annet høye nivåer av LDL kolesterol, høyt blodtrykk og røyking.

Det er også høyere risiko for å rammes for dem som har høye CRP-nivåer. Dette er nivåer som forteller om bakterielle infeksjoner i kroppen, for eksempel urinveisinfeksjon eller halsbetennelse. Dette behandles som oftest med antibiotika, men også hvitløk har vist seg å være effektivt.

LES OGSÅ: Derfor er kaffe så fantastisk

Selv om det fortsatt er nødvendig med mer forskning for å avgjøre om hvitløk er effektivt som kreftforebyggende, er de foreløpige rapportene veldig lovende.

Hvitløk kan bidra til å styrke immunforsvaret, som hjelper kroppen å bekjempe sykdom. Og observasjoner av personer som spiste hvitløk regelmessig, tydet på at disse hadde mindre risiko for å rammes av kreft i spesielt i magen og tykktarmen.

Faktisk kunne forskere se en 30 prosent reduksjon i risikoen for tykktarmskreft hos dem som spise mye kokt eller rå hvitløk.

LES OGSÅ: Julematen som skjerper hjernen

HAR DU PRØVD SORT HVITLØK? Den har litt mildere smak, og gir deg ikke dårlig ånde, men har over dobbelt så mye antioksidanter som vanlig hvitløk. Foto: Getty Images/iStockphoto
HAR DU PRØVD SORT HVITLØK? Den har litt mildere smak, og gir deg ikke dårlig ånde, men har over dobbelt så mye antioksidanter som vanlig hvitløk. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Vil du ikke stinke? Prøv sort hvitløk!

Med mindre skarp smak og nesten dobbelt så mye antioksidanter som fersk hvitløk, kan sort hvitløk være noe av det beste du kan spise.






I motsetning til vanlig hvitløk, blir den sorte varianten fermentert (eller gjæret) som hele knoller under høy temperatur. Dette bidrar til at løken blir mer allsidig og at smaken blir mildere og søtere. I tillegg unngår du hvitløksånden!

De kraftfulle antioksidantene du finner i den sorte hvitløken beskytter cellene fra sykdommer og kan bidra til å holde deg ung lenger. Ettersom vi blir eldre vil sol, forurensning og eventuelt røyk bidra til at kroppen «ruster», og antioksidantene kan forsinke denne prosessen.

Bruk løken på samme måte som du ville brukt fersk hvitløk, for eksempel i pastaretter, supper og gryter.

LES OGSÅ: Sjekker du dette når du kjøper frysevarer?

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer