Trening

Hjelp for treningsnoviser

Aldri trent på helsestudio før? Det er ikke så skummelt som du tror. Her får du svar på vanlige spørsmål.

Hjelp for treningsnoviser
Publisert
Sist oppdatert




Hva skal jeg ha på meg?
– Gode sko og trenings-bh. Sykkelsko på spinning hvis du har, men det er ikke nødvendig. Lette klær, for eksempel en T-skjorte og tights eller løse treningsbukser du føler deg vel i. Og ikke glem hårstrikk hvis du har langt hår! Vannflaske og et lite håndkle til bruk under treningen er også greit. Da har du også noe å «holde deg i,» sier KKs treningsekspert Jill Jahrmann.

Når skal jeg komme?
– Det er lurt å komme 15 minutter før timen begynner. Husk også å sjekke hvordan man melder seg på timene. Noen steder kan man ringe og bestille plass, andre steder møter man opp litt før og skriver seg på en liste.

Hvor skifter jeg?
– Det bestemmer du selvsagt selv. Det er mange som skifter hjemme. Noen steder må du ha egen hengelås på skapet i garderoben.

Er det rart å ha på seg sminke?
– Nei. Jeg bruker det samme som til vanlig, men jeg sminker meg ikke så mye. Ingen reagerer på maskara og leppestift.

–Hva gjør jeg hvis jeg ikke klarer å henge med i timen?
– Det er greit å ta det med ro. Blir du kjempesliten, bør du ikke stoppe helt opp. Da kan du bli svimmel. Gå litt på stedet eller la beina gå på sykkelen. Trener du styrke, bør du ikke løfte de tyngste vektene første gang. Og husk: Alle instruktører elsker spørsmål!



Uskrevne regler i treningsstudioet
● En del av dem som trener mye har «faste plasser» i treningssalen eller på spinningen. Når man er ny, er det greieste å stille seg midt i flokken og litt til siden. Da har du noen å se på foran deg, samtidig som du føler deg litt mindre sett av instruktøren. Ikke stå helt bakerst. Da kan det være vanskelig å følge med.
● Ikke snakk under oppvarming, uttøying og trening. Det er instruktøren som snakker inne i salen. Småsnakk forstyrrer de andre.
● Alle vasker syklene med spruteflaske etter trening.
● I aerobicsalen er det vanlig å bruke eget håndkle oppå mattene. Det gjør man også ofte på styrkeapparater.
● Sett alt annet enn selve treningsutstyret inntil veggen. Drikkeflasker også, slik at folk ikke snubler i dem.
● Det er vanlig at instruktørene spør om det er noen nye. Du trenger ikke svare, men det kan være smart å gjøre det, så forventes det ikke like mye.
● Trener du styrke på apparater, går du av med en gang du er ferdig slik at andre kan bruke dem. Kjør eventuelt annenhver gang.
● Rydd opp etter deg. Sett vektene tilbake der de skal stå.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer