<strong>JA, DET STEMMER:</strong> Spiser du sakte, blir du mett av mindre, antyder forskning. Foto: Colourbox
JA, DET STEMMER: Spiser du sakte, blir du mett av mindre, antyder forskning. Foto: Colourbox Vis mer

Kalorier

Hjelper det å spise sakte?

Får det deg til å spise færre kalorier?

Publisert
Sist oppdatert
Spis saktere, bli mett raskere. Du har gjerne hørt om dette slanketrikset før?

Er det noe i det – eller er det bare tull?

Skyldes hormoner

Forskning har vist at personer som sluker i seg maten inntar flere kalorier enn de som eter i et saktere tempo. En av årsakene ser ut til å være effekten hurtigspising har på hormonene, skriver New York Times.

Dette understøttes av en nylig publisert studie i Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

Deltakere som åt en bestemt mengde iskrem på 30 minutter hadde høyere nivåer av hormoner som gir god metthetsfølelse enn de som spiste isen på fem minutter.

Forskerne tok blodprøver og målte nivåene av insulin og andre fordøyelseshormoner før, under og etter måltidet. De så at to hormoner som bidrar til god metthetsfølelse – GLP-1 og peptid YY – viste økt respons ved sakte inntak av maten, ifølge nytimes.com.


Stem her!

Hva er din erfaring?




Jeg spiser mindre hvis jeg spiser sakte
 
207 (58%)
Jeg spiser like mye - tempo spiller ingen rolle
 
74 (21%)
Usikker
 
56 (16%)
Jeg spiser mer hvis jeg spiser sakte
 
19 (5%)

10 prosent færre kalorier

Med andre ord, vil det å spise i et rolig tempo føre til at du spiser mindre, som vist i en annen studie, publisert i The Journal of the American Dietic Associtaion i 2008:

Forsøkspersonene oppga at de følte seg mettere når de åt sakte, i tillegg inntok de omtrent 10 prosent færre kalorier.

En undersøkelse i The British Medical Journal, hvor 3000 personer deltok, fant også at de som spiste fort og helt til magen sa stopp hadde en tre ganger større sjanse for å være overvektig.

Konklusjon

Det kan umulig skade å skru ned tempoet når du spiser. Å innta måltidene sakte kan bedre metthetsfølelsen og redusere kaloriinntaket.

Flere tips: Velg mat som er rik på protein og fiber, begge deler gir en god metthetsfølelse som varer. Fiber finner du i fullkornsprodukter, frukt og grønnsaker. Og mer protein i kosten får du ved å gjøre følgende:

- En enkel måte å spise mer proteiner på i hverdagen er å spise proteinrikt pålegg som makrell i tomat, magert kjøttpålegg, egg og ost og få i deg meieriprodukter, råder KK-ekspert Ina Garthe.

I tillegg vil det være lurt å spise ofte, slik at du ikke blir supersulten før hovedmåltidene. Her får du forslag til gode mellommåltider.


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer