PRØV Å FASTE: Drikk masse vann (og ok, et lite glass champagne!), men hold deg unna maten.  Foto: Getty Images/Hemera
PRØV Å FASTE: Drikk masse vann (og ok, et lite glass champagne!), men hold deg unna maten. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Snacking

Hold deg unna snacking og mye mat på flyet

Her er trikset som lurer hjernen til ikke å få jetlag.

Enten du skal til New York eller Shanghai, så kan skikkelig jetlag i verste fall ødelegge hele ferien.

Heldigvis er det ting du kan gjøre for å forhindre kroppen i å «henge etter» på dette viset. Forskere ved Harvard University har funnet en metode som lurer, eller rettere sagt, hjelper hjernen å tilpasse seg den nye tidssonen.

LES OGSÅ: Søvnmytene du ikke skal tro på

Vår innebygde spiserytme

I tillegg til vår innebygde døgnrytme, mener forskerne - med professor Clifford Saper i spissen, at vi alle sammen har en egen spiserytme, eller spiseklokke som de kaller det.

Klokken gir oss beskjed når det er på tide å spise (hvis ikke magen for lengst har begynt å rumle!).

Det forskerne mener skjer når vi reiser fra en tidssone til en annen, er at døgnrytmen og spiserytmen kommer i utakt. Gjennom en studie gjort på mus, fant forskerne ut at spiserytmen kan overstyre døgnrytmen hvis vi dropper å spise.

LES OGSÅ: Dette må du ha med i håndbagasjen

DROPP ALKOHOL: Alkohol gjør deg dehydrert og vil forverre en eventuell jetlag.  Foto: Getty Images
DROPP ALKOHOL: Alkohol gjør deg dehydrert og vil forverre en eventuell jetlag. Foto: Getty Images Vis mer

Slik gjør du det

Det tar tid å tilpasse seg en ny tidssone, og uten hjelp klarer kun kroppen å justere seg én time hvert døgn. Det er derfor jetlag, for mange, kan sitte i kroppen en hel uke (og da er selvfølgelig ferien over!).

Men, ved å faste hele flyturen kan du muligens hjelpe hjernen og kroppen til raskere å tilpasse seg den nye tidssonen, mener forskerne.

Så fort du lander, spiser du frokost, lunsj eller middag - alt ettersom når på døgnet du lander.

(OBS: Hvis du skal reise ekstremt langt, bør du spise litt og drikke masse vann - uansett!Da er det bedre med litt jetlag)





LES OGSÅ: Dette gjør flyturen mer behagelig

Smart om du jobber skift!

Dette trikset kan også prøves om du jobber skift og sliter med stadig å måtte skifte døgnrytme.

Forskerne mener de aller fleste som tester metoden vil ha nytte av den. Til BBC.co.uk har professor Clifford Saper sagt følgende:

- Metoden fjerner ikke symptomene på jetlag fullstending, men det gjør dem mye lettere å takle.

LES OGSÅ: Morgenfugler er lykkeligere enn natteravner

Spill på lag med kroppen

Det finnes også et annet triks som kan hjelpe kroppen å tilpasse seg den nye tidssonen.

Noen dager før du skal reise, kan du forsøke å legge deg litt tidligere om du skal til Østen, eller legge deg litt senere om du skal til USA for eksempel.

På den måten blir det et par timer mindre for kroppen å tilpasse seg.

LES OGSÅ: Slik overvinner du flyskrekken

Dropp alkohol og drikk nok vann

Det er dessverre sånn at jetlag gjerne blir verre jo eldre vi blir. Det er også store individuelle forskjeller. Noen plages veldig, mens andre synes det går greit.

At det er smart å drikke rikelig med vann underveis vet de fleste, det hjelper deg å unngå dehydrering og treg mage - noe som kan forverre jetlag-symptomene. Du bør også droppe alt av alkohol (dehydrerende) på flyturen, om du sliter mye med jetlag.

Alkohol og røyk er nemlig blant tingene som virkelig kan forverre problemet.

Et annet triks for å unngå jetlag er å komme seg ut i sola om det er lenge til lokal leggetid, og kickstarte dagen med koffein og sosial aktivitet om det er litt tøft å komme seg opp.

LES OGSÅ: Husk dette når du er i lufta

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: