FET FISK: Ifølge fersk forskning fra Storbritannia kan regelmessig inntak av fet fisk, som makrell, motvirke demens.  Foto: Image Source
FET FISK: Ifølge fersk forskning fra Storbritannia kan regelmessig inntak av fet fisk, som makrell, motvirke demens. Foto: Image Source
Fisk

Hold hjernen frisk med fet fisk

Omega-3 fettsyrene i fisken kan motvirke demens, viser ny forskning.

At fisk er næringsrikt og sunt er en kjent sak, likevel er det mange av oss som unngår å ha det på middagstallerkenen.

I rapporten «Utviklingen i norsk kosthold 2009» (ekstern lenke), som ble utgitt av Helsedirektoratet i fjor, står det svart på hvitt at vi nordmenn spiser for lite fisk. Og både Helsedirektoratet og Mattilsynet (ekstern lenke) anbefaler faktisk at man har fisk på menyen minst to til tre ganger i uken, med et samlet inntak på 399 til 450 gram ren fisk per uke.

Fisk spiller nemlig en svært viktig rolle i et sunt og variert kosthold, og tidligere forskning KK.no har omtalt har vist at det å spise fisk regelmessig faktisk kan forlenge livet ditt.

Som om ikke det var nok, så er fet fisk, som laks, makrell og sild, bra for hjernen din og studier har vist at det å spise disse fiskesortene kan redusere risikoen for hjerneslag med opp mot 12 prosent.

Det er omega-3 fettsyrene som er «hemmeligheten» bak mange av de helsebringende effektene til fisken, og fersk forskning viser at disse fettsyrene også kan motvirke demens.

LES OGSÅ: Så mye fisk bør du egentlig spise

Bra for hjernen

Forskere ved Northumbria University i Storbritannia gjennomførte nylig en studie hvor resultatene viste at det å spise fisk kan øke blodtilførselen til hjernen, noe som altså kan forhindre demens i senere liv, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com (ekstern lenke).

Teamet, som ble ledet av dr. Philippa Jackson, gjennomførte to undersøkelser på en gruppe testpersoner i alderen 18 til 35 år i en tidsperiode på tre måneder.

I den første av de to undersøkelsene, som er utgitt i tidsskriftet British Journal of Nutrition (mer info finner du her - ekstern lenke), fant forskerne at det å spise fet fisk eller ta omega-3 (DHA) tilskudd i tre måneder ikke hadde noen innvirkning på testgruppens mentale funksjoner.

Resultatene viste imidlertid at utmattelse ble redusert i forbindelse med tøffe mentale oppgaver, og at testpersonene reagerte raskere.

LES OGSÅ: Laks holder deg slank

Viktig for eldre

Selv om det (i motsetning til tidligere forskning) ser ut til at omega-3 tilskudd eller inntak ikke har en stor effekt på hjernekapasitet hos unge voksne, tror forskerne ved Northumbria at funnene, og særlig dette med økt blodtilførsel til hjernen, kan være svært viktige for eldre generasjoner.

I den andre studien viste det seg nemlig at det å spise fet fisk, eller ta omega-3 tilskudd økte blodtilførselen til delene av hjernen som var aktiv under lignende mentale øvelser/oppgaver.

Forskerne tror derfor at det kan være lønnsomt for eldre å få i seg høyere doser omega-3.

- Disse funnene kan ha en betydning for mental kapasitet og funksjon senere i livet. Resultatene viser at det å spise fet fisk regelmessig kan forhindre tap av hjernekapasitet og demens, og at økt blodtilførsel til hjernen kan være en mekanisme som er med på å forårsake dette, sier dr. Jackson:

- Hvis vi kan slå fast nøyaktig hvordan denne fettsyren påvirker helsen til eldre personer, vil det kunne være svært fordelaktig for personer som vil oppleve nedsatt hjernefunksjon og demens som følge av aldring.

LES OGSÅ: Les nøye på pakken før du kjøper denne fisken

Kan ikke produseres av kroppen

Som KK.no tidligere har skrevet er omega-3 fettsyrer (flerumettet fettsyre) helt essensielle for oss mennesker fordi de er en viktig del av membranen som omgir hver eneste celle i kroppen. Omega 3-fettsyrer er spesielt viktige fordi de, til forskjell fra en del andre fettstoffer, ikke kan produseres av kroppen. Du må med andre ord få omega 3 fra kostholdet ditt.

Omega 3 er også viktig fordi det er med på å redusere risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdommer, samt slag, ved at det senker LDL (skadelig kolesterol) i kroppen, samtidig som det senker antall triglyserider (også kalt triasylglyseroler – blodfett) som sirkulerer gjennom kroppen.

Omega 3 hjelper til med å holde pulsårene elastiske og forhindrer at fettholdig plakk bygger seg opp i pulsåreveggene. Omega 3-fettsyrene tynner også ut blodet, noe som er med på å forhindre utviklingen av blodpropp. I tillegg reduserer fettsyrene betennelser, og kan hjelpe til med å kontrollere leddgikt og eksem.

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av fiskemåltidet ditt

Motvirker depresjonssymptomer

I tillegg til å kunne motvirke hjerneslag og demens kan omega-3 fettsyrer også minske risikoen for å få depresjonssymptomer.

- Omega-3 fra fisk ser ut til å ha en positiv effekt på klinisk definerte humørsvingninger, som for eksempel fødselsdepresjon, har Jay Whelan, som er leder ved fakultet for ernæring på The University of Tennessee, tidligere uttalt.

De mest kjente formene for omega 3-fettsyrer er EPA og DHA. Disse finnes i fet fisk, som laks, sardiner, makrell og tunfisk. DHA er knyttet opp mot hjernens utvikling, samt nervevev.

En annen omega 3-fettsyre – ALA, finnes i vegetabilsk fett, som oljer, soyabønner og valnøtter. ALA kan bli omdannet til EPA og DHA i kroppen din.

LES OGSÅ: Silk vet du om fisken er fersk

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.
Til forsiden