<strong>RETT DEG OPP:</strong> Flere studier tyder på at kroppsholdningen din påvirker mye mer enn skjelettet ditt. Blant annet kan det gi økt blodtrykk.  Foto: All Over Press
RETT DEG OPP: Flere studier tyder på at kroppsholdningen din påvirker mye mer enn skjelettet ditt. Blant annet kan det gi økt blodtrykk. Foto: All Over Press Vis mer

Blodtrykk

Holdningen din kan påvirke blodtrykket

Påvirker langt mer enn skjelettet ditt.

Publisert
Sist oppdatert
Det er mye snakk om hvor viktig kroppsholdningen din er, men det er kun et fåtall av oss som faktisk retter oss opp.

Enten det er på bussen på vei hjem fra jobb, eller når du skal slenge deg ned i sofaen, vil de fleste av oss la skuldrene synke sammen.

Men en dårlig holdning har flere ulemper enn at det ikke ser særlig pent ut.

Blant annet kan det gi økt blodtrykk, føre til halsbrann og gjøre deg deprimert, skriver Daily Mail.

LES OGSÅ: 1 av 10 har for høyt blodtrykk

Kan øke blodtrykket ditt

De vanlige risikofaktorer for høyt blodtrykk (som
tar flest liv i verden) er alder, overvekt, røyking og kroniske sykdommer - som diabetes 2. Men forskere tror nå at dårlig holdning også kan føre til høyt blodtrykk - som igjen kan skade vitale organer og øke risiko for hjerneslag.

Dette skyldes at det er en sammenheng mellom musklene i nakken og området i hjernen som hjelper til med å regulere blodtrykket.

Forskere ved Universitetet i Leeds fant ut at celler i nakken sender signaler til denne delen av hjernen for å regulere blodforsyningene når vi beveger oss. Men hvis disse musklene blir skadet eller liggende i press på grunn av dårlig holdning, kan det gi problemer med blodtrykket.

Jim Deuchars, lederen av studien, forteller at dette kan være årsaken til at personer som har problemer med nakken også opplever forandringer på blodtrykket - noen ganger høyere, noen ganger lavere.

LES OGSÅ: 4 av 10 har aldri vasket denne

Kan gi halsbrann

Ifølge enkelte eksperter kan også en dårlig holdning gi konsekvenser som halsbrann.

– Bekkenet vårt er som en bolle. Når vi står oppreist holder det seg flatt, men når du lener deg fremover vil bollen og dets innhold tippe fremover - som fordøyelsesorganene i magen, sier Robert McCoy, foreleser innen anatomi ved British School of Osteopathy.

Dette kan føre til at magesyre beveger seg inn i spiserøret, som gir halsbrann.

Over tid kan lukkemuskelen nederst i spiserøret, som hindrer syre fra å bevege seg oppover, slutte å fungere effektivt.

LES OGSÅ: Påskeplanten dyreelskere bør unngå

Kan føre til mindre energi og depresjoner

En studie av 110 studenter ved San Francisco State University viste at personer med dårlig kroppsholdning har mindre energi og er mer ofte deprimerte enn de som har en en god kroppsholdning.

Lederen av studien Erik Peber, professor ved universitetet, kan fortelle at en god holdning ikke bare gir bedre utstråling, men at det også sender signaler til hjernen som gjør at vi føler oss bedre.

– Når du velger å sette kroppen din i et annet modus, er det vanskeligere å bli nedfor, sier han.

En annen studie fra 2007 viste at det også er en sammenheng mellom sittestilling og selvtillit. Detakerne med den beste sittestillingen hadde både høyere selvtillit enn de andre, i tillegg til at de fikk mye bedre resultater på prøvene.

Dette gjaldt imidlertid bare de mannlige deltakerne.

LES OGSÅ: Slik beskytter du deg mot kreft

Slik dropper du uvanen

Det er viktig at du jobber med holdningen din. Når du står oppreist bør du sjekk at skuldrene dine ikke er lent forover, men avslappet. Brystet bør være høyt og knærne bør være avslappet - ikke låst.

Når du sitter skal begge føttene dine være i gulvet, og hoftene skal være på nivå med knærne dine. Sørg også for at ryggen presser godt mot stolryggen, og hold den øvre delen av ryggen, og nakken, så rett du kan uten at det blir ukomfortabelt.

Enten du sitter eller står, kan det kanskje føles litt unaturlig og stivt i begynnelsen, men det vil komme mer naturlig etter hvert.

Et annet alternativ er å passe på at du strekker deg godt ut i løpet av dagen. Det kan også være lurt å melde seg på en styrketime for å styrke kjernemuskulaturen.

LES OGSÅ: Hvor tung kan tursekken være?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer