Vann

Husk å drikke nok

Bare du er litt dehydrert går det ut over formen.

VIKTIG VÆSKE: Kvinner er mer sensitive for dehydrering enn menn. Foto: Thinkstock
VIKTIG VÆSKE: Kvinner er mer sensitive for dehydrering enn menn. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å få i seg nok væske er viktig. Rundt 50 prosent av kvinnekroppen består av vann. Og siden både svetting, utånding og urinering gjør at vi mister væske er det nødvendig å fylle på jevnlig.

Fra 2 til 2,5 liter væske daglig er et omtrentlig mål. Vi får i oss rundt 1 liter væske gjennom maten vi spiser, så da gjenstår det bare å få i oss 1 til 1,5 liter i form av drikke.

LES OGSÅ: Sannheten om flaskevann

Bare én prosents dehydrerig merkes


Bare du blir litt dehydrert merker du det på kroppen. Det skal faktisk ikke mer til enn at du mister under 1 prosent av væskenivået før det får konsekvenser for humør, energinivå og konsentrasjonsevne. Det viser to ferske studier fra University of Connecticut's Human Performance Laboratory.

Det er først når du nærmer deg et væsketap på 1-2 prosent at du begynner å kjenne at du er tørst.

- Følelsen av tørste kommer ikke før vi er mellom 1 og 2 prosent deydrert. Da har allerede dehydreringen startet og begynt å påvirke hvordan hjernen og kroppen fungerer. Dehydrering rammer alle, uansett om vi sitter ved kontorpulten hele dagen, eller løper maraton, sa Lawrence E. Armstrong, fysiologiprofessor ved University of Connecticut, til News Medical.

Han sto bak den ene studien, der det kom frem at kvinner er mer sensible for dehydrering enn menn. Ved mild dehydrering rapporterte kvinnene om tretthet, hodepine og konsentrasjonsproblemer.

LES OGSÅ: Vanntrikset som får deg til å drikke mer

Gjør vanndrikking til en vane

Det er vann som er den beste tørstedrikken. Du kan også drikke te, men helst da urtete eller grønn te.

Uansett skal du tenke på at søte drikker som saft, smoothies og brus skal nytes for smaken, ikke drikkes fordi du er tørst. Tenk på disse som god vin - du skal ikke bælme ned.

Her er ellers noen triks som kan gjøre det lettere å få i seg nok væske i løpet av dagen:

Start dagen med sitronvann - etter en god natts søvn er du antagelig litt dehydrert (det merker du på hvor sterk morgenurinen er). Drikk et glass lunkent vann med sitron. Det hjelper å rense kroppen, få fart på fordøyelsen, og gjenvinne væskebalnsen.

Vannflaske i veska - skaff deg en vannflaske du alltid har i veska. Er det ikke plass til en halvlitersflaske, så finnes det flasker på 2,5 dl du kan bruke. Fyll på hver morgen før du går ut døra.

Ha vannglass på pulten - det første du gjør når du kommer på jobb, er å hente et vannglass å ha stående på pulten. Bestem deg for at det skal tømmes før lunsj, og så fyller du det på nytt og tømmer det innen du går for dagen.

Drikk vann før du spiser - de fleste av oss pleier å glemme å drikke når vi sitter og spiser lunsj eller middag. Når måltidet er over orker vi ikke å hive innpå med vann. Derfor bør du heller drikke vannglasset før du begynner å spise. Det kan også hindre at du spiser deg overmett på maten.

LES OGSÅ: De tre viktigste vannreglene

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer