<strong>DRIKK MYE VANN:</strong> Til vanlig trenger kroppen din 2,5 liter vann, men husk å drikke ekstra når du trener eller ligger i sola.  Foto: www.imagesource.comAll Over Pr
DRIKK MYE VANN: Til vanlig trenger kroppen din 2,5 liter vann, men husk å drikke ekstra når du trener eller ligger i sola. Foto: www.imagesource.comAll Over Pr Vis mer

Vann

Husk å drikke nok!

På varme dager trenger kroppen mer væske enn ellers.

Publisert
Sist oppdatert
Under normale omstendigheter trenger kroppen din 2,5 liter væske i døgnet. Cirka 1 liter væske får du tilført gjennom mat, mens 1,5 liter må du innta selv.

Men når solen steker og svetten siler, bruker kroppen mer væske enn vanlig. For lite væske kan nemlig føre til uttørring, noe du fort vil merke. Symptomene på dette er kvalme, svimmelhet og konsentrasjonsvansker, ifølge Mattilsynet.no

Les også: Få perfekt farge uten å risikere helsa

Derfor trenger kroppen vann

Det aller beste du kan servere den tørste kroppen din er vann. Grunnen til dette er at vann er en effektiv tørsteslukker og inneholder ikke sukker, alkohol eller fett.

Men hvorfor er det egentlig så viktig å drikke nok?

Kroppen trenger væske for å opprettholde alle sine livsviktige funksjoner, og for å kunne ta opp og transportere næringsstoffer. Grunnen til at du svetter mye når det er varmt, er fordi svetten fungerer som en aircondition og kjøler ned kroppen, ifølge Lommelegen.no

Les også: Drikker du for mye?

Symptomer på væskemangel

Du merker det også på urinen om du har fått i deg for lite væske. Blant annet tisser du ikke like ofte som vanlig, og fargen på urinen blir sterkere og mer konsentrert.

Når du får i deg nok vann unngår du å bli slapp og uvel i sommervarmen. Vær obs dersom du drikker mye kaffe og te, da koffeinholdig drikke er vanndrivende. Disse drikkene gjør at kroppen trenger å få i seg ekstra vann for å komme i væskebalanse igjen.

Tørste er som regel et teng på at væskebalansen er i ulage, så aller helst bør du drikke før tørsten melder seg. Alltid ha drikke lett tilgjengelig, slik at det blir lettere for deg å huske på å drikke det.

Les også: Drikker vann for 1.164.240 kroner!

Drikke med næring

Men det er ikke bare når det er varmt at du bør drikke ekstra mye. Glem heller ikke å få i deg nok vann når du trener eller gjør hardt fysisk arbeid.

Når det er varmt reduseres ofte matlysten, og da er det spesielt viktig å få i seg væske med næringsstoffer.

Her er Mattilsynets drikketips:
  • Ett glass juice
  • To glass mager melk
  • Tre kopper kaffe/te
  • Slukk resten av tørsten med vann

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer