SAFT-IS: Saft-is, yoghurt-is og sorbet inneholder ofte færre kalorier og mindre fett enn de "ekte" iskremene.
SAFT-IS: Saft-is, yoghurt-is og sorbet inneholder ofte færre kalorier og mindre fett enn de "ekte" iskremene. Vis mer

Is

Husk å nyte den siste sommerisen

Slik gjør du det uten å ødelegge de nye hverdagsvanene dine.

Det er få ting som kan måle seg med en herlig iskrem proppfull av nydelig sjokolade, fløte, karamell, kjeks og nøtter, til tross for at sommeren nå begynner å nærme seg slutten.

Og selv om is ikke akkurat er på ernærings– og slankeekspertenes «ja»-liste over ting vi bør spise mye av, skal du ha selvdisiplin laget av stål dersom du klarer å motstå de søte fristelsene.

LES OGSÅ: Så mange kalorier inneholder isen din

Færre kalorier med saft, sorbet og yoghurt

Før sommeren skrev vi i KK.no en artikkel der vi tok for oss kaloriinnholdet i en rekke ulike, norske iskremer og pinner. Og blant annet fant vi ut at én Vaffel Krone-is inneholder like mange kalorier som seks Lollipop, eller åtte Snake Bite-ispinner.

Du kan med andre ord (de fleste av oss vet nok dette allerede) ikke regne iskrem som noe av det sunne på næringstabellen, og dersom du ønsker å holde figuren bør du kanskje vurdere å droppe de mer kaloririke alternativene (i hvert fall hvis du spiser is ofte), til fordel for saftis, sorbet eller yoghurtis.

Likevel er det ikke slik at du ikke skal kunne unne deg en skikkelig «kaloribombe» av en is en gang i blant, og ja, du kan faktisk gjøre dette og holde deg slank (hurra!).

LES OGSÅ: Derfor klarer du ikke slutte å spise is

Her er noen enkle tips for å kutte is-kaloriene:


1. Bestill en liten is

De fleste av oss har nok lyst på en gigant-is når vi først står foran isboden og skal bestille, men dersom du tenker over det vil du nok bli like tilfredsstilt søtsugmessig med én kule som med tre.

Dersom du for eksempel skal kjøpe en softis og det ikke finnes forskjellige størrelser, så del heller isen med kjæresten, barna eller en venn. Det er kanskje ikke så morsomt som å ha en helt egen, men da slipper du hvertfall de unødige ekstra kaloriene.

2. Unngå kjeksen

Kjeksen er for mange noe av det beste med hele isen. Likevel bør du prøve å unngå denne dersom du er veldig opptatt av å holde rammen. Velg heller å få isen din servert i beger, eller en skål.

3. Hold deg til «klassikerne»

Det finnes mange ulike istyper i dag som er proppfulle av ekstra sjokolade, brownies og andre gosaker. Er du opptatt av hvor mange kalorier du får i deg, bør du heller holde deg til mer klassiske varianter, som vaniljeis, sjokoladeis og jordbæris. Du får absolutt tilfredsstilt søtsuget, men du slipper alle kaloriene som en «chocolate peanut butter cookie dough»-variant har i seg.

4. Pass på strøet

Softisen blir ikke helt den samme uten et herlig sukkerfylt strø på toppen, men dersom du er som undertegnede journalist – som har en tendens til å gå amok i strøhyllene, får du i deg en haug med ekstra kalorier du kunne unngått.

Forsøker du å holde vekten kan det være verdt å prøve å strø isen med friske bær (som er proppfulle av smak og næringsstoffer), eller nøtter i stedet. Bær er proppfulle av smak og inneholder masse sunne næringsstoffer .


KK.no har i tidligere artikler også kommet med følgende istips:

  • Gå ut og hent den
    Ikke ha en toliter med is i fryseren til enhver tid. Gjør det til en regel at du må gå til butikken eller kiosken hver gang du har lyst på is. Dermed får du litt gratis trim som forrett.

  • Kjøp den beste isen
    Bli kvalitetsbevisst. Ikke kjøp (og spis) mengder av den billigste isen. Kjøp heller en liten boks med en skikkelig, skikkelig god iskrem, sorbet eller gelatio. Her er sommermaten du blir slank av.

  • Lag din egen is
    Med en iskremmaskin har du bedre kontroll på mengden sukker, fløte og kunstige stoffer som finnes i isen. Dermed kan du smake deg fram til en sunnere is med mer nøtter, bær eller frukt.

  • Det aller sunneste alternativet er å lage en yoghurtis
    Hell favorittyoghurten din over i et stort vinglass som du fryser. Alternativt kan du fryse yoghurten i plastbegeret. Pynt gjerne yoghurtisen med noen bær eller noe frisk frukt. Ikke la deg lure av yoghurtis du kan kjøpe i butikken. De kan gjerne inneholde inntil syv prosent sukker.

    Visste du at iskrem også kan også gjøre det lettere å bli gravid?

  • Tenk porsjoner
    Formelen for å ikke legge på seg er egentlig enkel: Tar du inn mer kalorier enn du forbruker, legger du på deg. Har du lyst på is til dessert, kan du droppe dressing på salaten, vafler i lunsjen eller det ekstra pizzastykket når du egentlig begynner å bli mett. Dermed blir det mer plass i is-magen!


    Tren mer

    Hvis du ikke er fan av yoghurtis og andre sunnere isvarianter har personlig trener Irene Mårdalen tidligere kommet med et annet fornuftig is-råd.

    - Tren! Da kan du mer enn gjerne nyte en is. Jeg er hekta! har hun uttalt til KK.no.

    Noe av det samme sa Kari Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS, til DinSide.no (DinSide.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett) i fjor sommer.

    - Er du glad i is, bør du unne deg det en gang i blant selv, om du teller kalorier, har hun uttalt.

    Her er hennes tips til bevisste isspisere (kilde: DinSide.no):
    • Det beste rådet er å holde seg til de minste og letteste isene.

    • Generelt inneholder saftis og sorbeter mindre kalorier enn fløteis, men når det gjelder fløteis finnes det også noen lettere varianter. Lettis er melkebasert, men er et godt alternativ hvis man ønsker å spare kalorier. Sorbetis er lettis, laget av fruktsaft og melkeproteiner.

    • Yoghurtis er ikke fløtebasert og derfor litt lettere enn vanlig is.

    • Husk at softis er fetere enn kuleis og inneholder mer sukker og fett.

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: