UNNGÅ SKADER PÅ SKALLET: Dersom du skyller/skrubber frukten og grønnsakene dine, bør du gjøre det varsomt, slik at du ikke ødelegger skallet. Da risikerer du nemlig å fjerne viktige næringsstoffer som ligger i og rett under skallet.  Foto: Getty Images/iStockphoto
UNNGÅ SKADER PÅ SKALLET: Dersom du skyller/skrubber frukten og grønnsakene dine, bør du gjøre det varsomt, slik at du ikke ødelegger skallet. Da risikerer du nemlig å fjerne viktige næringsstoffer som ligger i og rett under skallet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Epler

Husk dette når du skal spise frukt

Risikerer å fjerne viktige vitaminer og næringsstoffer.

Publisert
Er du glad i epler har du helt sikkert hørt at du helst bør spise dem med skallet på. Årsaken til dette er simpelthen at de fleste av næringsstoffene i frukten finnes i og rett under fruktskallet.

Skreller du eplet risikerer du dermed å miste mange av de viktige næringsstoffene, deriblant vitamin C, fiber og antioksidanter. Avhengig av type eple så kan faktisk antioksidantinnholdet reduseres med mellom 33–66 prosent.

En studie gjennomført ved University of Iowa tidligere i år viste også at epleskallet inneholder viktige stoffer (ursolsyre), som kan være med på å bygge muskler og forhindre at de svinner hen etter hvert som man eldes

I en annen studie fra Cornell universitet i USA kom det også fram at skallet på epletypen Red Delicious inneholder mer enn et dusin stoffer som beskytter mot bryst-, lever-, og tarmkreft.

LES OGSÅ: Så mange epler bør du spise

Spis hele frukten

Det er imidlertid ikke bare i epler at næringsstoffene sitter i og rett under skallet. Dette gjelder også for en del andre frukter og grønnsaker, som pærer, plommer, druer og poteter.

Ifølge Søren Krogh Jensen, seniorforsker ved Institutt for Husdyrbiologi ved Århus universitet i Danmark, finnes det også viktige vitaminer i resten av frukten og grønnsaken du spiser, men konsentrasjonen her er ofte lavere, skriver Forskning.no (ekstern lenke).

– En frukt vokser ved hjelp av celledeling, og det krever vitaminer. Vitaminene sitter i vekstlaget – der hvor det er liv, sier Krogh Jensen til nettstedet.

Ifølge Krogh Jensen er det imidlertid ikke slik at alt av frukt og grønt «vokser» like under skallet. I for eksempel brokkoli, salat, bønner, gulrøtter og erter kan nemlig vitaminene være jevnt fordelt.

Derfor er det også viktig å spise resten av frukten/grønnsaken (ikke bare skallet og fruktkjøttet rett under). Her finner man også mesteparten av fiberinnholdet – som er viktig for mage og tarm.

LES OGSÅ: Ikke skrell eplet ditt

Vær varsom med skylling og skrubbing

Skallet har også en annen viktig rolle for frukten/grønnsaken – den holder på vitaminene, slik at de ikke «faller ut», eller «går i stykker», før de spises.

Mange av oss skyller og skrubber frukt/grønnsaker godt før vi spiser dem, gjerne for å få de renere eller for å fjerne sprøytemidler.

Ifølge Forskning.no risikerer du imidlertid å fjerne en del av vitamininnholdet hvis du skyller matvaren, fordi vitaminer kan oppløses i vann. Dette gjelder også hvis du koker frukt/grønt.

Luft kan også være ødeleggende, fordi noen vitaminer reagerer med oksygen.

Selv om det å vaske og skrubbe frukten/grønnsaken i vann kan fjerne litt av vitamininnholdet, råder Mattilsynet deg til å gjøre nettopp dette, for å få vekk mesteparten av støv, bakterier og lignende(spesielt viktig med frukt og grønt fra varme strøk).

- Jeg mener det ikke er grunn til å gå bort fra rådet om å skylle frukt og grønt før konsum. Skylling vil redusere en del på eventuelle bakterier, og fjerne vannløselige plantevernmidler som måtte ligge på overflaten, sier Terje Røyneberg, Seksjonssjef ved Mattilsynets Hovedkontoret, Seksjon planter og vegetabilsk mat, til KK.no:

- Slik jeg leser artikkelen fra Forskning.no så vil ikke moderat skylling fjerne nevneverdig av mineraler og vitaminer fra frukt og grønt. Det er først når skallet brister og underliggende lag blir vasket at stoffer kan forsvinne.

Ifølge Røyneberg kan det derfor lønne seg å skylle/skrubbe frukt og grønt mer skånsomt, slik at skallet ikke ødelegges eller bristes.

Han råder deg også til å bruke kaldt eller lunkent vann når du rengjør frukten/grønnsakene. Forv armt vann kan nemlig bidra til å ødelgge skallet.

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.



Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer