Treningstips

Husk disse 4 tingene når du trener

Da har du best sjanse for å lykkes om du vil ned i vekt.

<strong>GLADSLITEN:</strong> Trening skal gjøre deg mer opplagt og energisk - ikke sliten og trøtt. Derfor er det viktig å lytte til kroppen når du går igang. Foto: Getty Images
GLADSLITEN: Trening skal gjøre deg mer opplagt og energisk - ikke sliten og trøtt. Derfor er det viktig å lytte til kroppen når du går igang. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Ned i vekt. Det er ambisjonen til veldig mange som hengir seg til fysisk aktivitet.

Nå er det ikke alle måter det er bra å gå ned i vekt på. Opplegget kan være for urimelig for kroppen underveis.

Du blir sur, sulten og sliten mens du kjemper mot kiloene. Merker du at dette er tilfelle er risikoen dessverre stor for at vekten du tar av raskt legger seg på kroppen igjen.

Det har jo ingen hensikt å lide seg gjennom en lengre periode når resultatet bare er kortvarig, har det vel?

Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no. Foto: Astrid Waller
Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no. Foto: Astrid Waller Vis mer

Spis nok mat!

I sitt siste nettmøte gir vår trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe nok en gang gode råd om hvordan du kan oppnå vektreduksjon på forsvarlig og vellykket vis.

Et balansert kosthold er selvsagt et must om du vil ta av noen kilo. Det innebærer ifølge Ina å inkludere de gode karbohydrat-kildene og kutte ned på sukkeret.



Videre anbefaler hun å sørge for å ha nok mat fordelt på flere måltider i løpet av dagen - da unngår du å bli veldig sulten.

«Nok mat» betyr at du ikke går ned mer enn ca 0,5 kilo per uke. Da vil du kunne klare å beholde muskelmassen samtidig som du reduserer fettmassen.

4 viktige punkter om trening

Når det gjelder treningen er disse fire punktene helt sentrale om vekttapet skal kunne forsvares:

1) Ikke gå sulten på trening - og spis etter trening.
2) Er du sliten en dag, så dropp treningen med god samvittighet.
3) Du skal menstruere regelmessig. Hvis ikke driver du det for hardt.
4) Ikke gå ned i vekt for raskt og bruk tid på å stabilisere når du har nådd målet. Med andre ord: Stopp i tide.

LES OGSÅ: Bør du trene før eller etter middag?
LES OGSÅ: Dette spiser instruktørene etter trening

Slik kommer du i form

Dette er et opplegg som Ina Garthe i utgangspunktet har skreddersydd for de som skal delta i KK Mila 2011, men det kan med all fordel brukes av andre som vil få litt fart på kroppen også.

  • Del 1 - Motivasjon
  • Del 2 - Utstyr
  • Del 3 - Skadeforebygging
  • Del 4 - Kosthold
  • Del 5 - Treningsprogram
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer