Bmi

Hva bør du veie?

Ikke alle vet hvor vektnåla egentlig bør stoppe. Mange jakter på idealvekten sin.

Livvidde er en målemetode som måles ved å ta omkretsen rundt midjen og dele på omkretsen rundt hoften.  Foto: colourbox.com
Livvidde er en målemetode som måles ved å ta omkretsen rundt midjen og dele på omkretsen rundt hoften. Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Men dessverre finnes det ingen fasit på hvor mye du og jeg burde veie. En ting som derimot er sikkert er at kvinnekroppen og vekten forandrer seg gjennom hele livet, og den påvirkes av ting som fødsler og amming.

Samtidig er det mye fokus på kvinnekroppen, og mange prøver å oppnå det uoppnåelige. Ja, noen av de kjente Hollywood-stjernene har kropper vi rett og slett kan dåne av, men det er ikke dermed sagt at du vil klare å få den samme – uansett hvor mye du prøver.

Er hun for tynn?

Bruk heller litt av energien til å se nærmere på deg selv (uten å sammenlikne deg med andre!), og finn ut hva som er ideelt for deg.

Glem vekta!
Her er den perfekte kroppen

Avhengig av mange faktorer

Idealvekten vår avhenger av mange faktorer som alder, sammensetningen av muskler og fett, høyde, kjønn og beinmasse. Noen mener den beste måten å finne idealvekten er å måle kroppsmasseindeksen (BMI), mens andre mener den er misvisende fordi den ikke ser på muskelmasse. De mener livvidde (liv-hofte ratio) er en bedre målemetode.

Her er noen av måtene man kan finne fram til idealvekten:

Test: Må du slanke deg?

BMI – et godt mål?

BMI er en indeks som angir forholdet mellom vekt og høyde:

BMI = vekt / (høyde x høyde). En person som veier 80 kilo og er 180 cm høy vil altså ha en BMI på 24,69 (80/1,8 x 1,8).

Regn ut din BMI her

Helsemyndigheter er enige om at personer som har en BMI under 18,5 er undervektige, BMI mellom 18,5 og 25 anses som normalvektig, BMI mellom 25 og 30 regnes som overvektig og en person som har BMI over 30 har fedme.

Problemet med denne målemetoden er at en olympisk sprinter kan få høyere BMI enn en sofagris. Sofagrisen kan ha en stor midje og mye fett rundt hofter, lår og andre deler av kroppen, og lav muskelmasse. Atleten har smalere midje, mindre kroppsfett og langt større muskelmasse. Men ifølge BMI-kriteriene vil sofagrisen ha en sunnere vekt, fordi han har færre muskler. Muskler veier nemlig mer enn fett.

Er du i BMI-faresonen?

Og ikke bare det: BMI måler ikke beinmassen. Det vil si at en person med beinskjørhet (osteoporose), som har større midje og mer kroppsfett – men svake bein, kan ha lavere BMI enn en med samme høyde som er sunn og frisk.

Mange eksperter kritiserer BMI, og mener den kun bør brukes som en generell indikator som kan si noe om vekten til en befolkning, men den burde ikke brukes individuelt.

Livvidde - fettet rundt magen

Livvidde er en målemetode som måles ved å ta omkretsen rundt midjen og dele på omkretsen rundt hoften.

Hvis det er 71 cm rundt midjen til en kvinne, og 91 cm rundt hoftene, deles 71 med 91, som gir 0,78. Ifølge Verdens helseorganisasjon bør ikke livvidden til menn overstige 1,0 og grenseverdien hos kvinner er på 0,85.

Mål din liv-hofte ratio her

Ifølge ekspertene gir måling av livvidde et bedre bilde av kroppssammensetningen enn BMI. Den gir også en klarere indikasjon på risikoen for å utvikle alvorlige helseproblemer som hjerte- og karsykdommer. Bukfedme anses nemlig farligere enn hofte/lår-fedme.

Flere studier viser at de som har epleformet kropp har høyere risiko for helseproblemer enn de med pæreformet kropp – som ofte har lavere livvidde. Førstnevnte vil vanligvis ha mer fett rundt midjen, men en person med pærefasong får mer fett rundt hoftene.

Sannheten om kosemagen

En kvinne som har livvidde under 0,8 er generelt sunnere, mer fruktbar enn de med høyere verdier, og hun har mindre risiko for å utvikle diabetes, visse kreftformer og hjerte- og karsykdom.

Men det er problemer med denne målemetoden også: Den måler ikke kroppens totale fettprosent helt nøyaktig – eller forholdet mellom muskler og fett. Eksperter mener likevel at livvidde er et bedre mål enn BMI.

Fettprosent - kroppens totale fettmengde

For å finne ut kroppens fettprosent deler du vekten av kroppsfettet med den totale vekten. Ved hjelp av et instrument får man en indikator på mengden såkalt essensielt fett i tillegg til mengden lagret fett.

Er du tynnfeit?

Essensielt fett er mengden fett vi trenger for å overleve. Kvinner må ha en høyere andel av dette fettet enn menn. Av den totale fettprosenten bør kvinner ha 10-13 prosent essensielt fett, mens menn bør ha 2-5 prosent. Så er det mengden lagret fett, som består av fettet som er lagret i fettvev, som beskytter og støtter kroppes indre organer, og er kroppens energireserve. Den totale fettprosenten er summen av disse to.

Generelt skal friske mennesker ha en fettprosent på gjennomsnittlig 15 prosent hos menn og 23 prosent hos kvinner. Menn som har en fettprosent som overstiger 25 prosent og kvinner som overstiger 31 prosent anses overvektige.

Mange mener dette er den beste målemetoden, fordi den ser på den totale kroppssammensetningen. Her ville for eksempel ikke sofagrisen komme bedre ut en den olympiske atleten.

Du kan måle fettprosenten din ved flere treningssentre eller hos legen.

Ikke stol på badevekten

Fortsatt forvirret?

Ingen av målemetodene presentert her vil kunne gi deg et nøyaktig svar på hva du burde veie.

Men de kan gi en indikator på om du er innen ”normalen” eller om du ligger under eller over, og kan brukes som en motivator til å bevege deg enten i den endre eller andre retningen – eller bli der du er.

Kilde: Medical News Today

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer