FROKOSTDRIKKE: Bør du velge syrnet melk, melk eller juice til frokost? Foto: KK
FROKOSTDRIKKE: Bør du velge syrnet melk, melk eller juice til frokost? Foto: KKVis mer

Kostholdsråd

Hva bør du velge til frokost?

Og her er det du bør styre unna.

Frokosten sies å være dagens viktigste måltid. Det er tross alt det første kroppen får i seg etter nattens lange faste, så da er det lurt å velge mat som er næringsrik og sunn.

Det er likevel ikke bare hva du spiser til frokost som avgjør hvor god dagen blir, næringsmessig. Det du drikker spiller også en stor rolle.

LES OGSÅ: Frokosten som lager seg selv

Juice inneholder mye sukker

Vann er selvfølgelig noe av det beste man kan drikke. Kroppen trenger vann, særlig etter en hel natt uten væskeinntak, og dette er den beste tørsteslukkeren du får tak i.

Og dersom du sliter med dårlig appetitt på morgenen, kan det være fint å starte med et glass vann, så blir det litt enklere å få i seg mat etterpå.

TØRST: Ved å starte dagen med et glass vann gjenoppretter du væskebalansen, og setter i gang utskillelsen av avfallsstoffer. Foto: Yeko Photo Studio - Fotolia
TØRST: Ved å starte dagen med et glass vann gjenoppretter du væskebalansen, og setter i gang utskillelsen av avfallsstoffer. Foto: Yeko Photo Studio - Fotolia Vis mer

Men det er jo ikke dumt å starte dagen med en drikke som også kan tilføre litt næring, og mange går gjerne for et stort glass juice - noe som ikke er så dumt, særlig hvis du ikke orker å spise mat så tidlig.  

Du bør imidlertid være bevisst på at juice har et høyt sukkerinnhold, som gjør at drikken - i større mengder, blir nesten like usunn som brus og saft.

– Juice inneholder mye fruktsukker, men også noen vitaminer som gjør oss godt. Det er for eksempel en god kilde til C-vitaminer. Likevel inneholder juice også såpass mye sukker at ett glass om dagen er nok, og regnes som ok, sier autorisert klinisk ernæringsfysiolog på Ernæringsfysiolog.no, Ragnhild Lekven Fimreite, til KK.no.

På grunn av sitt vitamininnhold kan ett glass juice også inngå som en av 5 om dagen, men det er fortsatt langt bedre å spise fersk frukt.

FRUKTSUKKER: Selv om juice inneholder en del vitaminer inneholder det også såpass mye sukker at ett glass om dagen er nok, og regnes som ok. Foto: vgstudio - Fotolia
FRUKTSUKKER: Selv om juice inneholder en del vitaminer inneholder det også såpass mye sukker at ett glass om dagen er nok, og regnes som ok. Foto: vgstudio - Fotolia Vis mer

– Når du spiser fersk frukt får du også i deg fiber samtidig. Og fiber har en balanserende effekt på blodsukkeret, forklarer eksperten.

Gå for lette melkeprodukter

Men hva med melk da?

Fra barndommen av har vi nordmenn alltid lært at melk er kjempesunt, blant annet fordi det inneholder kalsium som er viktig for mange av kroppens funksjoner.

Nå er det kanskje ikke så enkelt, for landets forskere er svært uenige om hvorvidt melk er sunt for oss eller ikke, skriver Forskning.no.

Og det er særlig melkefettet og melkesukkeret som pekes ut som «synderne».

– Så fremt man tåler melk, og ikke reagerer på melkesukkeret så kan man fint drikke et glass melk til frokost. Dette er ofte et godt valg ved siden av brødmat eller kornprodukter, for da får man i seg en del aminosyrer som du kun kan få gjennom animalske produkter, sier Lekven Fimreite.

Også professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Svein Olav Kolset, mener ett glass melk kan være fint til frokost.

– Drikk gjerne skummet, eller ekstra lettmelk i grønn forpakning. Da får du i deg mye kalsium, gode proteiner, D-vitamin og lite fett, sier han til KK.no, og legger til at han selv gjerne velger lettmelk eller lettyoghurt til frokosten.

LES OGSÅ: Denne melken kan du droppe

Tilsatt smak = tilsatt sukker

Ja, melkeprodukter er kanskje ikke det aller verste du kan få i deg. Særlig ikke dersom du velger lettere produkter med mindre fett. Fimreite velger også ofte et melkeprodukt ved siden av frokosten sin, og som regel blir dette skummet kulturmelk.

SUNT OG GODT: Syrnet melk og yoghurt er gode valg av frokostdrikker. Men unngå de variantene med smak og tilsatt sukker, velg naturell og tilsett bær selv. Foto: 2mmedia - Fotolia
SUNT OG GODT: Syrnet melk og yoghurt er gode valg av frokostdrikker. Men unngå de variantene med smak og tilsatt sukker, velg naturell og tilsett bær selv. Foto: 2mmedia - Fotolia Vis mer

– Skummet kulturmelk inneholder litt mindre laktosesukker, og er i tillegg veldig snill for magen, forklarer hun.

Slike produkter vil ikke bare gi deg litt ekstra proteiner i frokosten din, men du vil også få litt gunstige melkesyrebakterier med på kjøpet, som gjør godt for fordøyelsen.

Men også her er det mulig å gå i noen feller, for det finnes tross alt et stort utvalg av melkeprodukter å velge mellom, og mange av dem kan inneholde en god del sukker.

Og hvis du tror at det bare er sjokolademelk og milkshake du bør styre unna så tar du grundig feil.

– Yoghurter og syrnede melkeprodukter med smak er ofte tilsatt en del sukker, så jeg vil heller anbefale at man velger produkter uten smak – altså naturell. Så kan du heller tilsette litt bær eller frukt på egenhånd for å gi det litt smak, sier ernæringsfysiologen.

Oppsummering - dette bør du drikke til frokost

  • Vann er den beste tørstedrikken - også til frokost (du kan drikke så mye du vil - men vær obs på vann med tilsatt smak eller bobler).
  • Ett glass juice (helst uten for mye tilsatt sukker) er også greit
  • Ett glass skummet eller ekstra lett melk
  • Ett glass skummet kulturmelk


Sørg for å drikke med måte - drikker du noe annet enn vann, holder deg med ett middels stort glass!

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: