HVA ER DET BESTE ALTERNATIVET? Ikke kast innpå med alle godbitene som ligger på grillen. Foto: Getty Images/iStockphoto
HVA ER DET BESTE ALTERNATIVET? Ikke kast innpå med alle godbitene som ligger på grillen. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Grillmat

Hva er best - pølse eller hamburger?

Det er nemlig god grunn til å nøye seg med bare én av dem.

Enten du ønsker å gå ned i vekt eller er bevisst på hvilke næringstoffer du gir kroppen din, blir du litt ekstra opptatt av hva du spiser.

Da vil det som oftest ikke være plass i kostholdet ditt til hamburgere og pølser, men det blir erstattet med mer grønnsaker, frukt og proteiner.

Likevel kan det være vanskelig å holde seg unna disse godbitene som er en selvfølge på grillen i sommermånedene.

Men av pølser og hamburgere - hva er egentlig det beste alternativet?

LES OGSÅ: Redd for å legge på deg i ferien?

 Foto: Thinkstock.com
Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kan sabotere kostholdet ditt

Hvis du først er i parken og venter på at grillen blir varm mens magen rumler, kan det være fristende å skrike; «ja, takk begge deler!», når du får spørsmål om du vil ha pølse eller hamburger.

Begge deler vil imidlertid tilsvare svært mye fett og kalorier totalt, og kan enkelt sabotere det ellers sunne kostholdet du har gått inn for.

Ettersom ett eneste grillmåltid kan tilsvare opp mot 1.300 kalorier - altså over halvparten av dagsbehovet ditt - er det derfor god grunn til å nøye seg med én av dem.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Hamburger

Det er flere forskjellige faktorer som avgjør hva som er det beste valget. Hvor stor er den? Hva slags kjøtt er det? Hva slags tilbehør har du? Vanligvis inneholder en burger på mellom 160 og 250 gram 85 prosent rent kjøtt.

Sammen med hamburgerbrød kan den inneholde opp mot 620 kilokalorier og 9 gram mettet fett (som er nesten halvparten av den daglige, anbefalte grensen) - og det er FØR tilbehør.

Legger du på en osteskive, vil den legge til ytterligere 110 kalorier og 6 gram mettet fett.

LES OGSÅ: Dette bør du blande inn i karbonadedeigen

Slik gjør du den sunnere

Men burgeren er ikke alltid like usunn. Det første tipset er naturligvis at du ikke kjøper ferdige burgere, men lager dine egne. Kjøp mager kjøttdeig som ikke inneholder noe mer enn 10 prosent fett. Det vil spare deg for omkring 200 kalorier og 5 gram fett.

Da kan den heller tilføre viktige næringsstoffer som jern og sink, uten at kaloriene eller fettinnholdet stiger til værs.

Hvis du i tillegg bytter ut hamburger brødet med et grovere alternativ - som grovbrød - kan du spare ytterligere 123 kalorier. Da vil du totalt ha spart deg for omkring 300 kalorier.

Pølser

Pølser er som oftest mye mindre enn en hamburger som gir dem en klar fordel, men likevel kan en pølse med lyst brød tilføre omkring 270 kalorier og omtrent 6 gram fett.

Det kan kanskje høres lite ut ettersom det er snakk om et middagsmåltid, men de fleste vil ofte forsyne seg to ganger. I tillegg er pølser saltbomber. Bare én pølse kan inneholde opp mot 500 mg salt, som (til sammenligning inneholder en hamburger rundt 375 mg).

En annen negativ side med pølser er at de inneholder en del nitrat, som i enkelte studier er blitt koblet opp mot en økt risiko for kreft.

LES OGSÅ: - Ikke bruk pølser som ventemat

Slik gjør du den sunnere

Det er faktisk mulig å gjøre pølsene litt sunnere. Først se etter de variantene som inneholder mindre enn 370 mg salt, og helst mindre enn 3 gram mettet fett. Et godt alternativ er pølser av kylling.

Deretter bør du velge et sunnere pølsebrød. Fullkorn tilbyr mye mer fiber i tillegg til at det inneholder selen som er bra for immunsystemet og magnesium som er bra for beinbygningen.

Dommen:

Fra et helseperspektiv er hamburgerne definitivt et bedre valg (velg og merke hvis du har laget hamburgeren selv, og vet at den ikke er proppfull av fett). Den har fire ganger så mye protein og jern, fem ganger så mye sink og en fjerdedel salt som pølsa.

Hvis den har en passende størrelse vil den i tillegg bare inneholde rundt 30 kilokalorier mer enn én pølse med brød.

Du får rett og slett mer av alle fordelene og cirka like mye kalorier - hvis du klarer å begrense deg til én pølse, som de færreste gjør.

LES OGSÅ: En pølse om dagen kan føre til kreft

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: