Trening

Hva gjør du egentlig på treningssenteret?

En av tre blir ikke engang svett, viser britisk studie.

IKKE SVETT, ENGANG?: Kom igjen, du er der for å trene, er du ikke? Foto: Thinkstock
IKKE SVETT, ENGANG?: Kom igjen, du er der for å trene, er du ikke? Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du en av mange som betaler i dyre dommer for å trene på et treningssenter? Da håper vi at du ikke er et «støttemedlem» som aldri benytter seg av det. Men hvis du er av dem som bruker treningssenteret ditt jevnlig - kan du med hånden på hjertet si at du faktisk utnytter tiden du er der på en effektiv måte?En ny undersøkelse (fra Storbritannia) har nemlig avslørt at veldig mange av oss som som går på treningssenter ikke gjør det. Blir ikke svette engangHalvparten tar ikke selve treningen alvorlig, men er rett og slett ganske halvhjertede når de går gjennom treningsprogrammet. Disse er for eksempel mer opptatte av å følge med på tv'en enn å ta i skikkelig, eller lar seg distrahere av skravling med treningskompiser. Kanskje mest overraskende er det at én tredjedel innrømmer at de ikke engang blir svette i løpet av besøket!Og ifølge undersøkelsen, som ble gjort blant 2000 personer som trener på senter på oppdrag fra treningsapparatmerket Kettler, er kvinner verst når det gjelder å slumse unna, skriver Telegraph.co.uk.Denne undersøkelsen er jo fra Storbritannia, men vi kan vi se samme tendenser på norske treningssentre? - Som undersøkelsen viser er det nok mange som kunne brukt mer av tiden sin på studioet til faktisk å trene. Og dette gjelder nok for nordmenn også, sier Helle Bornstein, personlig trener og gründer av Smart Trening.Bruker du tiden på treningssenteret effektivt?LES OGSÅ: På slanker'n? Trening alene er ikke nokFå maks ut av treningssenterbesøketSå hvordan er ståa med deg? Kunne du brukt tiden på treningssenteret mer effektivt? Det er jo lurt å gjøre det når du først har tatt turen, ikke sant?Her er Helle Bornsteins tips for hvordan du kan rocke treningsstudioet og få resultatene du ønsker!Ta oppvarmingen på vei til studioet om du har anledning. Gå fort eller jogg til treningen. Det sparer tid og du er mer gira til å sette i gang når du kommer.Bruk minst mulig tid i andre rom i senteret enn treningsrommene. Dette gjelder resepsjonen, garderoben og eventuell kafé. Du er der for å trene! Bruk tid på disse områdene etter treningen istedet.Ha en klar plan for treningen HVER gang du skal trene på studioet. Vit hva du skal trene, hvilket utstyr du skal benytte deg og hva målet med treningsøkten er. Eksempelvis: Øke muskelstyrken, eller trene kondisjon.Vær smart! Vær forberedt på at apparatet du skal trene på ikke er ledig, eller at formen din ikke er like god som du tror en dag. Sånn er livet. Finn en annen øvelse og tren heller litt lettere om du ikke føler deg i toppform.Unngå pauser. Ha som mål å være kontinuerlig i aktivitet. Du får ikke resultater av å henge ved et apparat og prate. Ta praten og hengingen før eller etter treningen. Se på klokka i det du begynner treningen og prøv og være i kontinuerlig aktivitet i minst 30 minutter. Bytt bare muskelgrupper, og gjør lettere øvelser når du trenger å få pulsen ned, eventuelt gå raskt i inne på studioet mellom øvelsene. Da får du også trent hjertepumpa!Heng deg på en gruppetime! Gruppetimer er geniale, der må du følge instruktøren og du trenger bare å møte opp og gjøre det du får beskjed om. Et fint alternativ når du ikke orker å motivere deg selv. LES OGSÅ: Derfor bør du begynne med styrketrening

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer