Helse & Livsstil

Hva har du i koppen?

Hvor mye fett er det egentlig i en latte? Se hva kaffedrikken din inneholder.

Hva har du i koppen?
Publisert
Sist oppdatert
LES OGSÅ: Spar kalorier i kaffebarenEspresso: Kaffe som lages under høyt trykk i spesialmaskin. Skummet på toppen kalles crema, og skal være tykt, jevnt og rustbrunt. En dobbel espresso kalles doppio. Inneholder ikke melk, så det er ikke nødvendig å telle kalorier. Dagens kaffe:Svart traktekaffe som serveres på kaffebarene. Vanlig kopp er omtrent seks centiliter. Inneholder ikke melk, så det er ikke nødvendig å telle kalorier.Americano:En enkel eller dobbel espresso som fylles på med varmt vann. Et alternativ til presskanne- og traktekaffe. Inneholder ikke melk, så det er ikke nødvendig å telle kalorier. Macchiato:Betyr «flekkete» på italiensk. Enkel eller dobbel espresso med litt tykt melkeskum. Melkemengden er så liten at du ikke trenger å telle kalorier. Kaffe latte/café au lait: Enkel eller dobbel espresso med steamet melk. Forholdet er én del kaffe til fem deler melk. Café au lait er nesten det samme, men lages med filterkaffe eller kaffe fra presskanne, og inneholder litt mindre melk. Enkel med helmelk: 165-200 kalorier, 10-12 gram fett Enkel med lettmelk: 115-135 kalorier, ca. 4,5 gram fett Cappuccino: Én tredel espresso, én tredel melk og én tredel skum. Skummet skal være smidig og fløyelsaktig, og det skal ikke være noe klart skille mellom skummet og den varme melken under. Bruk gjerne ren sjokolade eller en blanding av sjokolade og kanel som strø. Enkel med helmelk: 65-100 kalorier, 4-6 gram fett Enkel med lettmelk: 45-70 kalorier, ca. 2 gram fett Cortado:Spanjolenes svar på macchiato, men med varm melk i stedet for melkeskum. Enkel med helmelk: 20 kalorier, 1 g fett Enkel med lettmelk 15 kalorier, 0,5 g fett Kaffe mocha:Espresso, steamet melk og mørk sjokolade (latte med sjokoladesaus). Enkel med helmelk: 230-270 kalorier, ca 12 gram fett Enkel med lettmelk: 180-205 kalorier, ca. 5 gram fett (Næringsinnholdet i kaffedrinkene er basert på en tabell utarbeidet av klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll, samt en undersøkelse utført av Grete Roede.no) LES OGSÅ: Spar kalorier i kaffebaren

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer