SMERTE: Vet du hva som er den vanligste årsaken til hodepine? Foto: Scanpix
SMERTE: Vet du hva som er den vanligste årsaken til hodepine? Foto: Scanpix Vis mer

Vanlige Grunner Til Hodepine

Hva slags hodepine er det?

Finn ut hva som er årsaken bak smerten og bli kvitt plagen.

KK.NO: Innimellom føler vi alle at hodet vårt er i ferd med å eksplodere. Hodepine er en ubehagelig greie som, for de fleste, heldigvis går over kjapt, mens andre er hardere rammet.

Det finnes flere typer hodepiner, og klarer du å identifisere hvilken type hodepine du har, er det enklere å finne ut hva du skal gjøre for at den skal gå over.

For det er ikke alle som er klar over hva det er som gir dem hodepine, og i noen tilfeller skyldes det helt vanlige «hverdagstabber», som for mye alkohol og stress. 

Nedenfor får du en oversikt over de vanligste årsakene til hodepine – samt tips til hvordan du kan bli kvitt hodepinen (hvert fall noen av dem) på 120 sekunder.

STRESS OG ANSPENTHET: Stress og anspenthet er den vanligste årsaken til hodepine. Foto: Scanpix
STRESS OG ANSPENTHET: Stress og anspenthet er den vanligste årsaken til hodepine. Foto: Scanpix Vis mer

Stress og anspenthet

Den vanligste hodepinen er spenningshodepine, som føles som et altfor stramt pannebånd rundt hodet, eller en jevn, verkende følelse over hele hodet.

Spenningshodepine får man på grunn av stress og anspenthet.  Det er egentlig musklene i nakke og hodebunn som er spente og skaper smerten.

En britisk undersøkelse antydet at jo mer stresset du er, desto oftere får du hodepine.

Stress altså hovedgrunnen til at 80 prosent av oss har opplevd hodepine i løpet av det siste året.

Migrene

Mange kvinner sliter med migrene, som er en nevrologisk sykdom som forårsaker hodepine.

Det dunker i hodet, du blir ømfintlig for lys og lukter, og kan i verste fall bli kvalm og måtte kaste opp. 

Dette er den verste formen for hodepine, og 6 prosent menn og 18 prosent kvinner sliter med migrene. 

LES OGSÅ: Slik vet du at det er migrene du har og ikke en vanlig hodepine.

Forkjølelse/sykdom

ALKOHOL: Det er ikke uvanlig å ha hodepine dagen-derpå.  Foto: Scanpix
ALKOHOL: Det er ikke uvanlig å ha hodepine dagen-derpå. Foto: Scanpix Vis mer

Hodepine er også noe man kan få som følge av sykdommer som forkjølelse og influensa. 

Bihulehodepine er for eksempel resultatet av en forkjølelse som har satt seg i bihulene. Den kjennes som smerter og press rundt nese og øyne. 

I sjeldnere tilfeller kan hodepine være tegn på noe alvorlig og kraftig hodepine er en smerte du ikke bør ignorere.

LES OGSÅ: Derfor får du hodepine etter trening

Dehydrering

En annen vanlig årsak til hodepine, er rett og slett dehydrering.

Dehydreringshodepine kjennes som en jevn smerte bak pannen, akkompagnert av lite energi og kanskje også svimmelhet.

Kjenner du deg tung i toppen bør du snarest helle i deg vann. Er dette grunnen burde det ikke ta lang tid før det går over.

LES OGSÅ: Tre tegn på at du drikker for lite vann

Alkohol

Dundrende hodepine dagen etter et heftig kalas er ikke et fremmed fenomen.

Hodepinen dagen derpå er faktisk resultatet av en mild forgiftning siden alkohol er en gift. Alkohol tørker ut kroppen, så delvis skyldes denne smerten dehydrering. Løsningen blir å drikke masse vann.

PUST: Forsøk å stresse ned med pusteteknikk. Da kan det hende hodepinen slipper. Foto: Scanpix
PUST: Forsøk å stresse ned med pusteteknikk. Da kan det hende hodepinen slipper. Foto: Scanpix Vis mer

Bli kvitt hodepine på 120 sekunder

På under to minutter kan du kvitte deg med hodepinen med flere ulike triks.

Ettersom de fleste hodepinene skyldes stress er det greit å roe ned litt.

Her er et tips til hvordan du gjør det:

  • Stressreduserende: Lukk øynene og pust dypt inn med nesen. Hold pusten inne i fem sekunder før du puster ut igjen med nesen i ti sekunder. Gjenta dette i to minutter og det kan hjelpe deg til å roe ned og slappe bedre av.
     
  • Strekk ut nakken: Ha høyre arm hengende langs siden. Tipp hodet ditt mot venstre skulder, legg den venstre armen din forsiktig oppå hodet for at du skal få strukket nakken litt ordentlig. Hold der i 30 sekunder og gjenta to ganger på hver side.
     
  • Godt for ryggen: Ligg på ryggen med begge bena strakt ut og armene langs sidene. Ta forsiktig det høyre kneet og dra det opp mot brystet mens du holder på baksiden av låret ditt. Slipp benet igjen og strekk det over mot venstre så langt du klarer, mens skulderbladene fortsatt er i gulvet og armene ligger ut til siden. Gjenta dette to ganger på hvert ben.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: