Avslapning

Hviler du etter middag?

Det aller beste for kroppen din er faktisk noe helt annet.

SMART HVILE: Vil du unngå stress, overspising og dårlig fordøyelse, bør du begynne måltidet med pusteteknikker og avslapning.  Foto: PantherMedia / Igor Mojzes
SMART HVILE: Vil du unngå stress, overspising og dårlig fordøyelse, bør du begynne måltidet med pusteteknikker og avslapning. Foto: PantherMedia / Igor Mojzes Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Begynner du måltidet med å skru på TV, for så å gafle innpå uten å tenke på hva du spiser? Da visste du kanskje ikke at avslapning bør være «første rett» i et måltid?

Hindrer overspising

Det er flere gode grunner til at avslapning bør skje før måltidet, skriver Huffington Post.

Her er disse:

  • Hvile gjør deg sentrert og nullstiller kroppen.
  • Det hjelper på fordøyelsen din.
  • Det hjelper mot stress, og det kan gjøre at du unngår trøste- og overspising.
  • Det skjerper luktesansene, noe som gjør at du kan nyte maten til fulle.
  • Fokuserer du på pusten når du skal slappe av, kan det hjelpe deg til å følge mer med på når du er mett, slik at du ikke overspiser.

    LES OGSÅ: 10 tegn på at du stresser mer enn du tror

    Hemmeligheten bak avslapning

    Du tror kanskje at den beste tiden for en liten hvil, er når du er stresset. Det er også sant, men rett før du spiser er magen selvsagt tom - og yogateknikken pranayama - å puste med magen, fungerer best da. Du har kanskje lagt merke til at overspising kan gjøre deg kortpustet?

    Noe av dette er rent mekanisk. Oppblåst mage konkurrerer med mellomgulvet.
    Noe av det er derimot biokjemisk.

    Den sovjetiske forskeren Konstantin Pavlovitsj Buteyko forklarer at «cellenes fordøyelse av maten er en slags indre pust, som intensiverer den samlede respirasjonen hos den som spiser». Det fører til at du hyperventilerer og blir kortpustet, særlig hvis du spiser for mye.

    Du vil ikke bade med full mage, og det er heller ikke fornuftig å gjøre puste- og avslapningsøvelser etter at du har spist. Å hvile er alltid bra, men rett før måltidet er altså det beste tidspunktet. Et par ganger om dagen, når magen nesten er helt tom, kan du bruke et par minutter på pusteøvelser - og kanskje en liten før-middagslur.

    LES OGSÅ: Pustefeilene vi gjør når vi trener

    Ikke tenk på teknikken

    Tiden du bruker i begynnelsen, og hvilken teknikk du bruker, spiller ingen rolle i begynnelsen. Avansert kan du bli etterhvert. Uansett hvordan vi puster inn, gir vi oksygen til cellene i kroppen, og setter i gang prosessen som forvandler næringsstoffer til energi. Med hvert utpust fører vi avfallstoffer som karbondioksid ut av kroppen.

    Prøv selv. Begynn hvert måltid fremover med å fylle lungene med luft, før du fyller magen med mat.

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer