Søvn

Hvilken farge har soverommet ditt?

Det kan ha mye å si for kvaliteten på nattesøvnen.

FARGER: Fargen på vegger, tepper og sengetøy på soverommet ditt kan ha utrolig mye å si for nattesøvnen. For å sikre best mulig søvn, bør du satse på farger som du finner behagelige og beroligende.  Foto: Panther Media
FARGER: Fargen på vegger, tepper og sengetøy på soverommet ditt kan ha utrolig mye å si for nattesøvnen. For å sikre best mulig søvn, bør du satse på farger som du finner behagelige og beroligende. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du trøtt når du våkner, trøtt etter middag? Sover du dårlig, våkner du flere ganger hver natt, eller sliter du med å sovne?

Da er du ikke alene.

Mange av oss sliter med å få nok søvn om nettene, og i lengden kan mangel på søvn ha stor innvirkning på både humør, livskvalitet, produktivitet og arbeidsevne.

Vi mennesker sover om lag én tredjedel av livene våre, noe som sier en del om hvor viktig det faktisk er for kroppen. Eksperter anbefaler også at vi får cirka syv timer søvn hver natt, og det er dette som er regnet som det gjennomsnittelige behovet.

Det er imidlertid ikke bare en hektisk livsstil, formen på madrassen, sovestilling eller temperaturen på soverommet ditt som kan ha en innvirkning på søvnkvaliteten.

Ifølge søvneksperter på helsenettstedet Qualityhealth.com (ekstern lenke) kan også fargen på soverommet ditt ha mye å si.

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

Farger og søvnkvalitet

Tidligere forskning har vist at de psykologiske effektene av farge kan være ganske store og at humøret og sansene våre blir svært påvirket av fargene vi omgir oss med – enten i positiv eller negativ grad.

For eksempel er rødt en intens farge som mange av oss forbinder med energi, lidenskap, dramatikk og erotikk. Forskere ved Cornell University hevder også at rødt kan framprovosere ukomfortable følelser av sinne og aggresjon, i tillegg har studier vist at pulsfrekvensen vår kan øke i røde rom.

Rødt er med andre ord en farge du bør unngå å ha på soverommet ditt, da den kan virke stressende og påvirke søvnkvaliteten.

LES OGSÅ: Søvnstillingen kan påvirke helsen din

Mer om fargene:

Lilla
Lilla er i likhet med rødt en sterk farge, som ofte forbindes med lekenhet og fantasier. Ifølge søvneksperter er det usikkert hva slags effekt lilla tepper, vegger eller sengetøy på soverommet vil ha, da denne fargen både kan ha positive og negative innvirkninger på humør og sinnstilstand.

Rødt-lilla er for eksempel en for «aggressiv» og sterk farge for soverommet og vil mest sannsynlig gjøre at du føler deg enda mer våken og urolig, mens blå-lilla kan ha en mer beroligende effekt.

Gult
Gult er en populær farge interiørmessig, og kan gi mye positiv energi og virke oppløftende.

Det eneste problemet med gult, er at det også er en veldig «våken» og oppkvikkende farge, og dersom den er sterk og kraftig, kan den virke urolig og irriterende - noe som kan føre til at du ikke slapper like godt av når du skal legge deg.

Grønt
Grønt signaliserer ro, likevekt og balanse. Den er naturens egen farge og gir rekreasjon og hvile. Ifølge eksperter regnes grønt som en behagelig farge som kan ha beroligende effekter.

Grønt er også en god og nøytral farge for øynene og kan dermed hjelpe til med å stresse deg ned.

Har du for eksempel et stort soverom kan det å male veggene grønt (og eventuelt bruke hvitt sengetøy) skape mer ro og harmoni i rommet.

Blått
Blått hører til i den kalde delen av fargespekteret, og regnes som en «rolig» farge som har en avslappende effekt på mange mennesker.

Rom i blått gir også god romfølelse i motsetning til rødt, som gjør rommet mindre.

Hvitt
Hvitt er kanskje den mest populære fargen på soverom i dag, og preger både vegger, sengetøy og tepper. Ifølge Qualityhealth.com er hvit en fin farge å ha på soverommet, fordi den regnes som «nøytral» og «ren».

Hvitt har også liten innvirkning på humør og sinnstilstand, fordi det regnes som en passiv «ikke-farge». Dersom du har et lite soverom, vil også duse hvittoner gi ekstra lys og luft i rommet.

LES OGSÅ: Få det perfekte soverommet

Nyanser og fargekombinasjoner



Hvilken farge har du på soverommet ditt?




De psykologiske effektene av en bestemt farge kan endre seg hvis nyansene i fargen er forandret. Og hvis den bestemte fargen brukes sammen med andre fargekombinasjoner kan den fremstå som sterkere eller mer intens.

For eksempel vil en gul vegg virke mye skarpere og tydeligere hvis den blir kombinert med kongeblå gardiner, eller hvis gardinene er i en mørk grønnfarge. Nyanse, dybde og tonen på fargene påvirker også hvordan vi oppfatter fargen.

Generelt regnes kalde farger som blått, grønt, blå-grønt og blå-lilla som beroligende, mens varme farger som rødt, oransje, oransje-rødt, gult og oransje-gult har en mer oppkvikkende effekt.

LES OGSÅ: Får du ikke sove?

Hvitt
 
(39%)
Beige
 
(20%)
Blått
 
(13%)
Grønt
 
(8%)
Lilla
 
(8%)
Gult
 
(5%)
Rødt
 
(3%)
Svart
 
(3%)
Oransje
 
(2%)

Ulik oppfatning av farger

En studie som ble publisert i tidsskriftet Journal of Experimental Psychology i 2007 viste også at måten vi oppfatter farger på kan være svært individuell.

For noen kan en bestemt farge være av spesiell kulturell eller religiøs betydning, mens for andre kan farger være knyttet opp mot minner og opplevelser.

Dermed kan også din opplevelse/oppfatning av en farge og hvordan den påvirker deg, være total ulik fra for eksempel partneren din sin.

For å få best mulig søvnkvalitet om nettene, gjelder det altså å finne frem til en farge både du (og en eventuell partner) finner beroligende, avslappende og som du trives i.

Naturfarger, grønntoner og hvite nyanser er gode alternativer.

I tillegg bør du passe litt på hva slags andre fargekombinasjoner du «pynter opp» rommet med, da disse kan motvirke den beroligende effekten. Det samme gjelder for lyssettning og innredning.

LES OGSÅ: Tips for et sexy soverom

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer